Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kleurstelling schip
Hallo allemaal!
In de winter een Zeeschouw gekocht en tot heden alleen nog maar onderhoud gedaan en nog geen meter gevaren…We gaan binnenkort de romp en opbouw schilderen en zitten we even te puzzelen met de kleurstelling en kleurcodes van de te gebruiken verf.
Romp is nu zwart/rood (lijkt op aubergine), afgewisseld met halfrond en potdeksel van geel. Opbouw is een licht bruin. De combinatie vinden we leuk echter vragen we ons af wat hier standaard kleuren voor zijn. Ben ook benieuwd naar foto’s van vergelijkbare schepen!
Dank alvast!    
Antwoord
Welkom bij het gilde van de platbodemklussers Cool

Wij hebben onze zeeschouw in 2009 gekocht en er heel wat aan geklust, zie onze website onderaan deze post.

We gebruiken boven water International Super Gloss, 253 (gebroken wit), 233 (donker rood) en zwart. Het roest verwijderen we zoveel mogelijk, met oude steekbeitels, krabbers en voor grotere oppervlaktes de Perago, na het verwijderen smeer ik de zaak in met Epifanes rust remover, vervolgens met multi marine primer.
Het houtwerk smeer ik op advies van Baas Hout (onze onomstreden expert op alles wat des boots is, Berghout) in met Epifanes harthoutolievernis. Onder water Hempel Hempatex hi-build, eerst de aluminium primer daarvan smeren. 
Succes.
Dan maar een foto via een link, hier op klikken :p
Edit: Waarom kan ik op mijn mobiel geen bijlage toevoegen  Angry

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
En ik bestel mijn verf via  Verf groothandel die is aanzienlijk goedkoper dan de (watersport) winkel.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Je kan naar de criteria van het stamboek kijken, maar dat is natuurlijk geen verplichting (tenzij je ingeschreven wilt worden).
Maar het is wel het meest gangbare.
Zelf hebben we donker groen met een crème bies en berghout.
Het dek licht grijs en de opbouw ook crème.
[Afbeelding: 8f37795b7d55f6786d7970e4cba494f6.jpg]

CRITERIA VOOR INSCHRIJVING IN HET STAMBOEK SSRP – 7 februari 2023
6.11 Kleuren
Voor de romp en opbouw dienen kleuren gebruikt te worden die historisch gebruikelijke waren. Dat zijn varianten in wit, crème, donkergroen, donkerrood, donkerblauw, grijstinten en zwart. De biezen kunnen daarvan afwijken. Heldere sterk opvallende kleuren zoals Ferrari rood, kanariegeel, oranje, roze, paars, lichtgevend groen e.d. zijn niet toegestaan. Bij visserman jachten zijn naast bovengenoemde kleuren, voor het boeisel alle kleuren van de regenboog mogelijk immers de vissers gebruikten daarvoor de restanten bij de schilder. De romp is in die gevallen zwart of grijs. In geval van twijfel is het altijd mogelijk vooraf aan de
Criteriumcommissie uitsluitsel te vragen.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Pylk je hebt PB over het foto plaatsen.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Jij ook Tongue

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
He3t hangt er vanaf wat je wilt uitstralen.
Destijds was de WAD'nWIND matzwart om een stoere schokker uitstraling te krijgen en krijg al snel de bijnaam "pantser schokker". Het matte verzilt op zout water en gaf een werkschip uiterlijk.

Een kajuitschouw is een plezier bootje en mag dus best frivole kleuren hebben, rijtuigen groen etc.

https://www.platbodemforum.nl/showthread.php?tid=1070
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
O ja, wanneer ik een roestplekje vind haal ik het kaal, smeer er Rust remover over, daarna Owatrol CIP, vervolgens aflakken.
Voor het bewaren van mijn kwasten, boor ik een gat in het deksel van een jampotje, vul het potje deels met rauwe lijnolie en steek de kwast door het deksel. Bevalt me aan boord prima.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Zoveel hoofden zoveel zinnen natuurlijk! Het blijft een kwestie van smaak. Ik vind zelf wel dat een platbodem er toch een beetje ouderwets uit moet zien. Wat gedempte kleuren, en een sobere combinatie. Ik had ooit een mooie Blok zeeschouw, en schilderde die in een vlaag van verstandsverbijstering in 5 verschillende kleuren. Onder het berghout zwart, het berghout kastanjebruin met een witte bies er boven, het deel tussen het potdeksel en het berghout donkergroen. Het dek schelpgrijs met bruine waterloopstroken. De zijkant van de roef parelwit, de bovenrand kastanjebruin, en het roefdek schelpgrijs. Dat staat best gaaaf. Maar als je een roestplekje bij wilt werken, en het zit net in het midden van twee kleurstroken kom je nooit klaar. Bovendien heb je enorme collectie potjes onder de kuipbank of thuis in de schuur staan die rap verdrogen in de tijd. Bij onze huidige lemsteraak heb ik het anders aangepakt. Matzwart onder t berghout, zijdeglans zwart erboven, de dekken gebroken  wit. 2 kleuren, en ik vind het schitterend.    
Antwoord
Daar lukt het me nu wel om een afbeelding in te voegen :o    
Nog eens op een andere manier proberen.
[Afbeelding: zeeschouw3d.jpg]

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Lukken beide manieren warempel 8O
Zal wel een weekendbitje verkeerd gelegen hebben :p

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Bij onze Staverse jol is de romp bovenwater zijdeglans zwart (Nelfamar Vinylplus van Nelf) welke na een tijd matter wordt. Net als de ouderwetse teer! Voordeel van deze verf: schilderen vanaf +2 graden bij een relatieve luchtvochtigheid beneden de 85% en je kan het niet schuren. Alleen de romp schoonmaken, schilderen en (bij 5 graden) na ca. een uurtje stof- en regendroog. Smile

De rest van staalwerk in twee componenten lak van De IJssel. Het potdeksel, voorbolders, roef, mastkoker en kuip in de kleur donkerblauw om het zo (zeker op wat meer afstand) in een donkere kleurstelling te houden. Het houtwerk in blanke lak van Epifanes. Verder lichtgrijs, crème, kobaltblauw (prinswerk) en helder rood. Als het kan is het rvs geschilderd in kleur.

[Afbeelding: 2f747b819b945b63b5ce15346fd74194.jpg]

[Afbeelding: c278c319cef9c59c3101b144934c98c3.jpg]

[Afbeelding: aaf7dca134d9b23edcf4857dfea61367.jpg]
Antwoord

Onze grundel is wit en de opbouw donkerblauw (international)
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)