Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gezond alternatief vlakkenvet?
Ik ben het staal in mijn slaapkamer van mijn oude Waalschokker op dit moment zo goed mogelijk roest vrij aan het maken. Daarbij heb ik het nu in 1 laag owatrol roestolie gezet, deze is sowieso niet schadelijk voor binnen gebruik. Overal lees ik dat er ook vlakkenvet op moet, echter lijkt dit mij niet erg gezond, vooral omdat je dan toch langdurig wordt bloodgesteld aan eventuele schadelijke stoffen/dampen. Dit staat ook met niet al te veel woorden op het blik ban Tenco. 

Is er een eventueel gezond alternatief voor vlakkenvet dat niet stinkt of ruikt en dus ook niet schadelijk is bij langdurige blootstelling? 

Alvast bedankt!
Antwoord
Schroefasvet?

Daar ruik ik vrijwel niets van maar dat kan aan mijn reukorgaan liggen. Big Grin
Antwoord
Ik meen dat schapen(wol?)vet ook wel gebruikt wordt.. Zelf vond ik het getaande touw geurtje van het vloeibare vlakkenvet vrij snel uit het schip gaan (en je gaat er steeds meer aan wennen)
Antwoord
Wat staat er dan op het etiket?

https://www.tenco.nl/_clientfiles/PDF/MS...7045213073

Volgens het veiligheidsinformatieblad zijn er geen gevaren tenzij je het inslikt, inademt of in je oog krijgt.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Wij hebben ook de binnenkant van de romp in tweecomponenten epoxy gezet...... Daar voel ik me beter bij als ik ergens een wandje voor timmer.
Antwoord
Photo 
(25-05-2023, 13:34)Eddy K schreef: Wat staat er dan op het etiket?

https://www.tenco.nl/_clientfiles/PDF/MS...7045213073

Volgens het veiligheidsinformatieblad zijn er geen gevaren tenzij je het inslikt, inademt of in je oog krijgt.

Ja het etiket is niet heel duidelijk. De link die je stuurt heb ik ook gezien. Maar wordt daar zelf niet al te wijs uit of het schadelijk is voor binnen in de slaapkamer.

dit staat op het etiket:
Voldoet voor professioneel gebruik binnen NIET aan ARBO.
Het product is niet gelcassificeerd volgens CLP-verordering. herhaalde blootstelling kan een droge of gebarsten huid veroorzaken.

Beta-antiroest olie is bijvoorbeeld wel schadelijk. Dat staat ook echt expliciet op het blik.
Antwoord
(25-05-2023, 13:36)swblom schreef: Wij hebben ook de binnenkant van de romp in tweecomponenten epoxy gezet...... Daar voel ik me beter bij als ik ergens een wandje voor timmer.

Hmm ja, maar het lijkt me dat als je het in de epoxy wilt zetten, het totaal roest en vet vrij moet zijn? Dat is bij mij niet het geval. Er is jarenlang grote lekkage geweest en alles wel eens ingesmeerd met een soort vet of olie.
Antwoord
ooievaarskuitenvet.

Alleen gevaarlijk voor kikkers....
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
(25-05-2023, 13:26)Jollenbaas schreef: Schroefasvet?

Nee, schroefasvet is te zepig, het gaat gemakkelijk een emulsie aan met water.

In principe is vlakkenvet prima, je ruikt het na een tijdje niet meer (dit in tegenstelling tot conserveringsolie, dat meurt naar aangebrande bedorven frikandellen).
Vlakkenvet is een mixproduct waarin vetzuren met grote en kleine moleculen zitten. Het wat meer vloeibare deel kruipt lekker tussen je spanten terwijl het dikke deel goed blijft staan.
Maar lekker kwistig in de Owatrol roestbeschermer zetten is ook goed. Maar wel duurder.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Ik heb trouwens nog wel een emmer vlakkenvet staan
9m Huitema Aphrodite
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)