Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kluiver (schoot) op een Westerdijk Grundel
Dag allen,

Sinds een aantal jaar ben ik de gelukkige bezitter van een 8.5m 1979 Westerdijk Grundel. De oorspronkelijke eigenaar had wel een kluiverboom erop laten zetten, maar nooit een kluiver gekocht. Vorig jaar heb ik een kluiver laten maken en deze dit weekend voor het eerst echt gebruikt. 

Wat ik niet goed snap is hoe de kluiverschoot geleid moet worden. Er zit op een oog op de railing vrij ver vooraan, die volgens de oorspronkelijke tekening volgens mij voor de kluiver zou moeten zijn. Als ik de schoot daar echter doorheen leid dan zit echter zeker bij iets ruimere koersen de schoot in de fok, wat mij niet goed lijkt. Verder naar achteren zit een dubbel oog waar ik de fokkeschoot doorheen voer, dus ik kan de kluiverschoot en de fokkeschoot ook samen daarheen leiden, maar geen idee of dat de bedoeling is. Ik zou ook bij hogere koersen het voorste ook kunnen gebruiken (als de fok toch redelijk strak staat) en bij ruimere koersen het achterste oog?

Weet iemand wat de bedoeling is, en/of hoe het komt dat de kluiverschoot en fok elkaar in de weg zitten?

Thanks,
Wouter

Fotootje van de kluiver 'in actie':
[Afbeelding: e46DNyu.png]

Foto van de oorspronkelijke tekening:
[Afbeelding: yZ71jCH.jpg]

Foto waar je het probleem kan zien met de fok:
[Afbeelding: FzpBSmN.jpg]
Antwoord
Je probeert een zeilvoering te hebben die niet voor een grundel bedoeld is.
Grundels waren van oorsprong heel simpele boerenwerkbootjes met alleen een driehoekig grootzeiltje en slechts 1 zwaardje.
Daarmee vergeleken heeft jouw grundel (naast een gaffelzeil) een fok gekregen die ook nog eens ver naar voren zit op een botteloef.
Als daarbij nog een kluiver komt, dan wordt het improviseren.
Ter zijde, ik ben een groot voorstander van improviseren en klooien met zeiltjes en touwtjes, dat maakt het zeilen leuk en levendig, maar niet altijd sneller.

Voor je kluiverschoot zul je dus ook moeten improviseren. Dat daarbij de fok soms in de weg zit, allee, dat is onvermijdelijk.
Probeer een goede plek te vinden voor de kluiverschoot, waarbij de torsie in de kluiver leidend is. Te ver naar achteren, dan trek je het onderlijk relatief te strak terwijl de kluiver bovenin klappert, en te ver naar voren, dan trek je het achterlijk te strak en het onderlijk te rond.

Ga gewoon experimenteren, bijvoorbeeld met een blokje dat je met een touwtje op verschillende plekken kan ophangen. Check de torsie in het zeil, oftewel de windvang boven en beneden.
Veel plezier!
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(18-06-2023, 11:34)Berghout-2 schreef: Je probeert een zeilvoering te hebben die niet voor een grundel bedoeld is.
Grundels waren van oorsprong heel simpele boerenwerkbootjes met alleen een driehoekig grootzeiltje en slechts 1 zwaardje. [..]

Dit is volgens mij niet correct. Het zou kunnen dat de meeste grundels geen kluiver hebben, maar voor de Westerdijk (IJsselmeer)grundel hoort de Kluiver bij het zeilplan en er zat af werf ook een kluiverboom op, zie de oorspronkelijke tekening in de eerste post. 

(ook bij andere Westerdijk Grundels zie je de Kluiver, bv deze 9.5m: https://swa.jouwweb.nl/geschiedenis)

> Ga gewoon experimenteren, bijvoorbeeld met een blokje dat je met een touwtje op verschillende plekken kan ophangen. Check de torsie in het zeil, oftewel de windvang boven en beneden.

Dit is wel een goed idee, ik kan een blokje tussen beide ogen spannen zodat ik het kan verplaatsen, wellicht ga ik daar eens wat mee spelen
Antwoord
Het klopt helemaal dat je kluiverschoot bij halve wind of lager in je fok staat. Anders zou je een punt buiten de boot moeten nemen en dat kan niet.
De kluiver kan halve wind tot aan de wind dat extra beetje snelheid bieden als de wind sterkte dat toelaat, maar je boot wordt er wel snel (vooral aan de wind) lijgierig van.
Op ruime koersen is dat lijgierig (minder loefgierig eigenlijk dan) juist lekker en zorgt het voor minder roerdruk (kleinbeetje zwaard er in helpt daar ook).
Als bij ruime koers je fok dan in de fokkeschoot hangt is het niet erg, je zeil werkt dan toch meer als weerstand profiel dan als vleugel profiel.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(18-06-2023, 19:34)Eddy K schreef: Het klopt helemaal dat je kluiverschoot bij halve wind of lager in je fok staat. Anders zou je een punt buiten de boot moeten nemen en dat kan niet.
De kluiver kan halve wind tot aan de wind dat extra beetje snelheid bieden als de wind sterkte dat toelaat, maar je boot wordt er wel snel (vooral aan de wind) lijgierig van.
Op ruime koersen is dat lijgierig (minder loefgierig eigenlijk dan) juist lekker en zorgt het voor minder roerdruk (kleinbeetje zwaard er in helpt daar ook).
Als bij ruime koers je fok dan in de fokkeschoot hangt is het niet erg, je zeil werkt dan toch meer als weerstand profiel dan als vleugel profiel.

Helder. Dus bij minder ruime koersen kluiver voorin leiden, en accepteren dat hij misschien een beetje in de fok hangt. Bij ruimere koersen de kluiverschoot verder naar achteren, dan is het vooral gewoon een extra zeil. En het wisselpunt is ongeveer halve wind?
Antwoord
Ook bij ruime koersen blijft de schoot voorin.
Zoals Berghout-2 zei kan je daar nog een beetje spelen, maar dat is de fijn trim. Het is de balans hoeveel je aan het achterlijk en onderlijk trekt.
En dat kan je ook bereiken door de traveller op de kluiverboom meer naar voren of achter te schuiven.
Dat eerste kan je hetzelfde doen bij je fok.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)