Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kWu-meter met P1-uitgang voor RJ12-ste(k)ker
Ik woon op een schip met eigen energievoorziening maar wanneer ik ergens lig, kan ik meestal gebruik maken van walspanning (waardoor brandstofgebruik niet nodig is) middels een electrakast op de wal.
Aan boord beschik ik niet over een kWu-meter. In de kasten die op de wal staan zitten kWu-meters, behorend bij de 230V 16A-aansluitingen waar ik gebruik van kan maken door daar een CEE-ste(k)ker in te steken en, middels de bijbehorende kabel van 20 meter lang, verbinding te maken met m'n schip.

Ter voorbereiding op het eventueel aanschaffen van een paar zonnepanelen, wil ik mijn verbruik gaan meten met een Iungo-energiemeter/-controller. Daarvoor zou ik dan echter aan boord een kWu-meter met een P1-uitgang voor een RJ12-ste(k)ker van die energiemeter/-controller nodig hebben.

Het woordje "zou" impliceert al, dat ik mij afvraag of het ook niet zonder zo'n dure kWu-meter kan en zo ja, hoe dan?

N.b. Het is niet mijn doel om mijn noodzakelijke energie (momenteel 1.500 kWu/jr) middels zonnepanelen te verwerven of energie terug te leveren, maar slechts om een paar dagen zonder walspanning en/of generator te kunnen en dan hoeft er niet zo nodig een wasmachine, wasdroger o.i.d. te draaien.
Antwoord
(24-06-2023, 10:46)Gerard schreef: Het woordje "zou" impliceert al, dat ik mij afvraag of het ook niet zonder zo'n dure kWu-meter kan en zo ja, hoe dan?

Neen

Ik weet niet hoe diep je in computers zit? Maar deze website heeft daar oplossingen voor:
https://www.home-assistant.io/getting-started/

Ik doe er niks mee, dus kan je geen antwoorden geven.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
(24-06-2023, 10:51)Calidris schreef:
(24-06-2023, 10:46)Gerard schreef: Het woordje "zou" impliceert al, dat ik mij afvraag of het ook niet zonder zo'n dure kWu-meter kan en zo ja, hoe dan?

Ik weet niet hoe diep je in computers zit? Maar deze website heeft daar oplossingen voor:
https://www.home-assistant.io/getting-started/
Maar niet in het Nederlands. Sad

Citaat:Ik doe er niks mee, dus kan je geen antwoorden geven.
Jammer. Hopelijk iemand anders.
Antwoord
Alleen meten hoeveel je panelen leveren kan ook prima de omvormer doen, van ieder merk is er wel een app beschikbaar waar je het tot in de puntjes kunt uitlezen.
Victron spul houdt het ook mooi bij, eventueel online.
Met simpeler spul van bv Tuya kun je ook relatief eenvoudig een meter uitlezen. Over het algemeen is wel dat hoe meer je zelf moet uitvogelen/koppelen/programmeren, des te goedkoper het wordt. Een kwh meter met pulse gever is tientjes werk, moet je alleen nog de pulsjes tellen en omzetten naar een mooi overzichtelijk grafiekje... zie daar Home Assistant.
Je kunt ook simpel even een paar weken je standen op je kwh meter uitlezen en in een excel sheetje bijhouden. 
Een kwh tussenstekker van de conrad achter je wasmachine e.d. geeft per apparaat mooi inzicht. De kwh schakelstopcontacten van een tuya kun je het mee in een grafiekje zien.
Antwoord
(25-06-2023, 15:04)Bonne schreef: Alleen meten hoeveel je panelen leveren kan ook prima de omvormer doen, van ieder merk is er wel een app beschikbaar waar je het tot in de puntjes kunt uitlezen.
Dat is de essentie van mijn vraag niet.  Ik wil meten hoeveel walpanning ik verbruik en dat gespecificeerd,
Citaat:Victron spul houdt het ook mooi bij
Ik beschik al jaren over een Victron Quattri 24V 5.000VA 120A,maar ook dat is het probleem niet.
Citaat:Met simpeler spul van bv Tuya kun je ook relatief eenvoudig een meter uitlezen.
Dat kan wel zijn maar wanneer ik om varkensvlees vraag en ik krijg paardenvlees aangeboden, heb ik daar niets aan. Dus, waar kan ik een redelijk geprijsde kWu-meter met een P1 uitgang voor eer RJ12-stek(k)kertje kopen waar ik dus simpel de aanvoerdraden van de walspanning in kwijt kan?
Citaat:  Over het algemeen is wel dat hoe meer je zelf moet uitvogelen/koppelen/programmeren, des te goedkoper het wordt.
Dat snap ik.
Citaat:Een kwh meter met pulse gever is tientjes werk,
Zo lang daar geen P1-uitgang op zit voor het  RJ12 ste(k)kertje van mijn Iingo-energiemeter, is dat de oplossing niet (zie mijn opmerking over varkens- en paardenvlees)..
Citaat:Je kunt ook simpel even een paar weken je standen op je kwh meter uitlezen en in een excel sheetje bijhouden.
Zie mijn opmerking over varkens- en paardenvlees.
Citaat:Een kwh tussenstekker van de conrad achter je wasmachine e.d. geeft per apparaat mooi inzicht. De kwh schakelstopcontacten van een tuya kun je het mee in een grafiekje zien.
Zie mijn opmerking over varkens- en paardenvlees.

Is mijn vraag nou echt zo moeilijk gesteld, of ...?
Antwoord
Als er geen varkensvlees beschikbaar is, en je hebt toch honger, is paardenvlees misschien zo gek nog niet.
Antwoord
(25-06-2023, 23:32)Bonne schreef: Als er geen varkensvlees beschikbaar is, en je hebt toch honger, is paardenvlees misschien zo gek nog niet.
Mee eens, maar het blijft 2e keus. Wink

Inmiddels ben ik er wel uit want Iungo bleek een USB-stick beschikbaar te hebben voor gevallen waarin geen traditionele of slimme kWu-meter beschikbaar is (boot, camper e.d.).
Antwoord
Je hebt in ieder geval te eten ;-)
Fijn dat er een oplossing is.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
"Maar niet in het Nederlands. [Afbeelding: sad.gif] "

Dan ben ik er alweer klaar mee.Wat wil je dan nog bereiken?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)