Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Laadstroomlampje.
Hallo,

Ben bezig met het nieuwe instrumentenpaneel voor de Enigma.
Alles voorelkaar behalve het laadstroomcontole lampje.
Ligt een Peugeot Indenor 6 Pitter in
Haal ik net het oude controlelampje eruit, 12V 1,2 Watt
Ik betwijfel of dat de goede waarde is.
Laden ging al niet zo best. 
Nu komt er een led in en moet ik er paralel een vervangingsweerstand over zetten. Maarja...hoeveel? Had wat berekend op 39 Ohm maar dat is op 5 Watt.
Wie o wie kan me daar bij helpen?

Groeten Marcel
Antwoord
Het komt niet zo nauw met dat controlelampje. De functie is vooral dattie een klein beetje stroom levert aan het veld van de dynamo, zodat die "op gang" komt. Zodra de dynamo laadt, komt er tegenspanning op het lampje zodat dat dooft.

Het simpelste is om dat gloeilampje gewoon te laten zitten. Hoewel 1,2 Watt wat te weinig is, meestal is het 4 of 5 Watt.
Als je al perse een LEDje wilt, check of die 12 volt kan hebben. Zo niet, dan een voorschakelweerstand erbij. En, omdat de LED te weinig stroom kan doorgeven voor je dynamo, zal er een weerstand parallel geschakeld moeten worden, 39 ohm is helemaal niet zo gek.
Als de motor stil staat met contact aan, staat er de volle accuspanning over die weerstand. Die zal ongeveer 5 watt te verwerken krijgen, wat best veel is voor een weerstand. Hou rekening met de vrijkomende warmte!
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Luister in 1e instantie naar berghout.

De weerstandtruuk over de led ben ik al heel vroeg vanaf gestapt. mede omdat een gloeilampje een PTC is, en daardoor een prima indicatie is. Een led geeft niet de informatie over bijna laden, net laden etc, een gloeilampje geeft meer analoge info.

Gloeilampje moet niet te "licht" zijn, er moet wel pakweg >100mA kunnen lopen bij contact aan, om de regelaar op te starten.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Zojuist de boel aangesloten met een led en parallel een weerstand van 39 ohm 5 watt. Perfect.. stationair een laagspanning van 13,7 Volt. Gaat dus prima.
Antwoord
Ja, het werkt wel, maar je hebt geen indicatie of de dynamo bijna werkt, of bijna niet. Die gradaties kon je prima met het lampjes zien.
Die led brand in bijna alle gevallen goed of niet, weinig tussenstapjes.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)