Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dekkleden gemaakt
Smile 
Mijn oude dekleed was af, groot en onhandig. Vorig jaar heb ik van een bouwmarkt zeiltje twee kleinere gemaakt. Een over de roef en een over de kuip. Dat voldeed goed. Dit voorjaar heb ik bij Esvo een rol materiaal gekocht. Op een rommelmarkt scoorde ik een oude, loeizware, naaimachine voor vijf euro  Sleepy
De oude zeiltje heb ik, met wat aanpassingen, gebruikt als mal. En mijn naaimachine? Die kon veel meer aan dan de Pfaff van mijn vrouw Big Grin 
Gisteravond heb ik de zeiltjes erop gelegd. Ze doorstaan het onstuimige weer van vandaag goed zeker nadat ik alle elastieken extra aangespannen heb. Ik ben niet ontevreden  Cool

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Mooie hoogte heb je gemaakt in de kuip.
Ook mooi dat er goede ventilatie is vanaf de mast, als je dan wat ophangt aan de giek droogt het ook.
Lekker bezig geweest.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Mooi resultaat!! Ook ik heb meerdere malen gezocht om een naaimachine voor 'zwaar werk'. Tot nu toe tevergeefs. ( zou per regio eigenlijk in verenigingsverband o.i.d. beschikbaar moeten zijn - hoe vaak heb je zoiets nou nodig ...)
Heb een dergelijk zeil uiteindelijk laten maken.
Toch nog wat opmerkingen:
- bij langdurig verblijf op de boot met veel regen kan een venster in het kuipzeil plezierig zijn, je creëert op die manier een extra lichte leefruimte. wij hebben zelfs aan beide zijden een venster laten maken. Dat ervaren wij als uiterst plezierig: lichtinval en uitzicht...
- De hoogte van de giek bevordert de leefruimte. Hangt de giek aan de dirk of is er een bok of schaar onder de giek geplaatst? Is de belasting voor de dirk met het alleen gebruik daarvan met dit zwaardere dekzeil niet te belastend?
Maar zoals gezegd: prachtig resultaat!!

Wieke Mare
Grundel 8.5
Antwoord
Dank. 

Die naaimachine was een mazzeltje, het ding heeft geen (tand) riem mmar een tandwiel overbrenging. En alles van metaal, dus loodzwaar. Als ik in een kringloop ben kan ik de neiging niet weerstaan om even te wegen of het een echt, oude, degelijke machine is. Zo af en toe wel.  Tongue

Mijn vrouw vroeg zich af of ik er misschien toch ramen in zou kunnen maken, daar denk ik nog eens over na. 
Ik heb voor de hoogte aan de bok twee lijntjes gespannen, die ik op spanning zet met de kraanlijn. Die is daar zwaar genoeg voor. Ik denk nog er nog over na om de tent muggendicht te maken, zodat we eventueel een slaapplek van de kuip kunnen maken.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Kan je het ook reven?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
(19-07-2023, 16:36)Calidris schreef: Kan je het ook reven?

Ik kan de giek hoger of lager zetten. Verder alleen als ik literatuur lees van Gérard zonder n Tongue

Zeeschouw Jedysa
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)