Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bestaande kuipbanken bekleden met teak of ikoro hout
Beste forum,

Ik wil graag mijn buiten banken bekleden met teak of ikoro hout.

Wie heeft tips of trucks of weet iemand in de buurt van drachten die dit kan?

Mvg Bauke
Antwoord
In Sneek zit Van der Meulen. 
Je kunt natuurlijk ook voor kurk of kunststof teakvervanger kiezen, dat is duurzamer.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Teak is tegenwoordig besmet door alle illegale kap en illegale handel.
Als je ondanks dat toch teak wil laten aanbrengen, reken dan op rond de 1000 euro per vierkante meter voor goed werk. Minder duur kan ook, maar de daarbij behorende kwaliteit wil je niet.
Iroko (zo heet dat ;-) ) kan ook, is iets minder duur maar het vakkundig en goed leggen kost veel tijd en dus veel geld.

Misschien kun je toe met wat simpele houten roosters, dat is veel goedkoper en demontabel voor onderhoud. Of nepteak.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Ik heb ooit losse kuipbanken/roosters laten maken van iroco.
Losse bankroosters voorkomt roestvorming op het staal er onder. Als je een houten dek legt op een stalen ondergrond moet je wel Remi heten.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Ik heb zelf een paar jaar geleden mijn kuipbanken bekleed met deklatten teak dat ging prima.
kon ze toen bij de Amsterdamse fijnhouthandel kopen uit een soort van restantpartij.
Misschien niet het beste van het beste, maar het gaf mij veel voldoening om het zelf te maken en voor een niet al te hoge prijs.
koste bij elkaar iets van 300 euro aan teak.

Bijlagen Miniatuurweergaven

Antwoord
Tja, houten dek ziet er altijd eg mooi uit, maar is zelden goed voor het behoud van een stalen schip.
Buiten dat komt je zwaartepunt ook nog eens hoger te liggen door het gewicht.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
(16-08-2023, 7:55)Bebop62 schreef: Ik heb zelf een paar jaar geleden mijn kuipbanken bekleed met deklatten teak dat ging prima.
kon ze toen bij de Amsterdamse fijnhouthandel kopen uit een soort van restantpartij.
Misschien niet het beste van het beste, maar het gaf mij veel voldoening om het zelf te maken en voor een niet al te hoge prijs.
koste bij elkaar iets van 300 euro aan teak.

Prachtig mooi!
Antwoord
Indien Teak te duur is kan ik Afzelia aanbevelen. Net als Teak kan het onbehandeld blijven en het vergrijst mooi.

Als je dunne kwartiers gezaagde latten wilt gebruiken dan adviseer ik om ze op een multiplex ondergrond te lijmen. Dit omdat dunne latten, meer dan dosse, de neiging hebben om te breken. Heb je voldoende ruimte voor wat dikkere latten dan is multiplex niet nodig.

Voor een 11 meter lemsteraak heb ik deze zomer nieuwe banken gemaakt. De eigenaar wilde, vanwege het extra onderhoud en omdat hij een stoere uitstraling wenste,  geen lakwerk. Dikte van het hout is 26mm.

Bijlagen Miniatuurweergaven

Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)