Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Windscheur?
Hoi allemaal,  ik heb een zeeschouw met een gelamineerde mast. Nu zag ik laatst een fikse scheur, ongeveer ter hoogte van de klauw bij gehezen zeil.
Deze scheur is niet overal even diep, op het diepste punt 4 centimeter en de lengte is ongeveer 60 cm. De breedte is misschien 2 of 3 millimeter. De mast zelf is een meter of 8. Is dit zelf te behandelen met vet of lijnolie? Heeft dit gevolgen voor de sterkte van de mast? Ik hoor graag jullie reacties/ervaringen!
Antwoord
Zonder duidelijke foto's kan ik er geen zinnig woord over zeggen.
Het kan een schoonheidsfoutje zijn, maar het kan ook een definitieve afkeur van de mast zijn, of iets daar tussenin.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Bij een mast uit 1 stam zou ik inderdaad aan lijnolie of zoiets denken.
Een gelamineerde mast en windscheuren is een voor mij verassende combinatie.
Is de mast hol of massief? Als hij massief is zou ik nog steeds aan iets als lijnolie, perkoleum of zo denken.
Als hij hol is moet je wel zeker weten of de scheur niet naar binnen openstaat. Dan is de kans op rot van binnenuit zeker aanwezig. Helaas spreek ik uit ervaring........

Ik verwacht nog wel een professionele reactie van Berghout, die brengt een veeeel grotere ervaring mee dan ik ........

Edit, hij was net iets sneller zie ik.
Antwoord
Hoi ,

Ik lig bij jullie in de haven en ben van oorsprong meubelmaker .
Als je wilt kan ik even kijken .
Stuur maar een PB om een afspraak te maken .

Groeten Wim Mol
Antwoord
(17-08-2023, 10:55)Grote Beer schreef: Hoi ,

Ik lig bij jullie in de haven en ben van oorsprong meubelmaker .
Als je wilt kan ik even kijken .
Stuur maar een PB om een afspraak te maken .

Groeten Wim Mol

Hoi Wim, wat ontzettend lief van je. Ik heb inmiddels een schipper van de bruine vloot aan boord gehad. Het blijkt dat mijn mast helemaal niet gelamineerd is maar massief. Vanwege een goot, die voor bedrading was gemaakt en waar weer een lat overheen geplakt was, leek het een gelamineerde mast. De scheur is inderdaad een windscheur maar nog lang niet iets waar we ons zorgen over hoeven te maken. Dus lijnolie erin gieten en in de gaten houden. Bedankt voor je aanbod en tot ziens op de haven!
groet
Marina
Antwoord
"schipper van de bruine vloot" en houten masten, mmm.........
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
(17-08-2023, 22:40)Calidris schreef: "schipper van de bruine vloot" en houten masten, mmm.........
Dit is een suggestieve opmerking. Het zou je sieren, als je ons even héél precies uitlegt wat je hiermee eigenlijk wilt zeggen.
Maak niet steeds dezelfde fout, er is keus genoeg
Antwoord
Ik vermoed dat Calidris zoiets bedoelt:
-"Ik wil mijn auto laten nakijken, ken jij een deskundige?"
-"Ja hoor, mijn buurman heeft een rijbewijs."
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Exact

Enig historisch besef van de afgelopen 7 jaar helpt.
Masten, gieken.

Zonder history geen toekomst.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Maar zonder kennis zijn ze toch ook niet?
Er eerst wel gecontacteerd dat het geen gelamineerde mast is en ik zou wel een foto willen zien van deze mast.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)