Topics: 22
Afgelopen week maar eens buitenom bezig geweest.. roest krabben, schoon borstelen en pure owatrol erop en daarna primer erop...later komt er 2k hempadur op. Nu heb ik Bakboord gangboord een behoorlijke plek dat is weggeroest dat er water in blijft staan. Erg dun.. moet een nieuwe plaat in. Feit wil dat ik het vooronder en achteronder eruit heb liggen en net waar die plek zit het overgebleven leefgedeelte is waar ik de winter doorbreng. Moet nog even 2 jaar blijven zitten, dan gaat dat er ook uit. Nu had ik het idee, heb het al open gekrabt en geborsteld en in de owatrol gezet... maar na de primer er epoxy giethars in te gieten zodat het afgesloten is en het water er niet meer in blijft staan.. qua werking van materiaal enzo, gaat dat 2 jaar volhouden of is het weggegooid geld? Zijn er andere betere methodes? Ijzer wat eronder zit is al zwart.. dus moet er toch uit.
Verstuurd vanaf mijn SM-A047F met Tapatalk
Topics: 30
25-08-2023, 22:40
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-08-2023, 9:13 door Jollenbaas.)
Is een oplossing. Een andere oplossing is uitvullen met een (epoxy) PolyPox 700 pasta van Polyservice. Kan je ook mee plamuren.
De hechting is bij voorkeur op een epoxy ondergrond/primer.
Topics: 88
Wij hebben op de schouw een aantal plekjes met epoxyplamuur behandeld. Dat zit al een aantal jaar. Twee jaar moet zeker kunnen.
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"
Zeeschouw Jedysa
Topics: 5
Het kan met epoxy, maar dan moet de ondergrond behoorlijk schoon zijn voor een fatsoenlijke hechting. Vrij van losse roest, vuil en vet.
Je schreef dat er Owatrol opgesmeerd is. Daar hecht epoxy niet op.
Als je de ondergrond niet goed schoon kunt maken, zou je kunnen overwegen om er voor die twee jaar een stukje bitumen dakbedekking op te plakken, jeweetwel, zo'n brandrol. Het liefst met een alu toplaag.
Topics: 22
(26-08-2023, 9:24)Berghout-2 schreef: Het kan met epoxy, maar dan moet de ondergrond behoorlijk schoon zijn voor een fatsoenlijke hechting. Vrij van losse roest, vuil en vet.
Je schreef dat er Owatrol opgesmeerd is. Daar hecht epoxy niet op.
Als je de ondergrond niet goed schoon kunt maken, zou je kunnen overwegen om er voor die twee jaar een stukje bitumen dakbedekking op te plakken, jeweetwel, zo'n brandrol. Het liefst met een alu toplaag.
Klopt.. 2k lak kan ook niet over owatrol. Er moet een 1 component verf tussen. Wou ik ook met die epoxy doen.
Heb 30 liter hempadur mastic die wel 2 jaar over datum is.. die gaat erover. Zou wit moeten zijn, maar las al dat het in kleur kan verschieten.. als het maar geen rosé wordt...wat dan wordt het wel een vertoning.
2 a 3 jaar dan stralen en spuiten...wou er nu niet teveel geld aan besteden..zolang de roest maar acceptabel blijft.
Verstuurd vanaf mijn SM-A047F met Tapatalk
Owatrol CIP is wel geschikt om direct met twee componenten over te schilderen.
Die polypox plamuur is prima geschikt, je kunt het evt ook zelf maken door giet epoxy te vullen met een stof, bv die glasbolletjes e.d.