Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wat is nu het gewicht van een Vollenhovense bol afm 8.10
Hallo Forum,

Wie kan mij vertellen wat het gewicht is van een Vollenhovense bol afm. 8.10?

Bedankt alvast.

Gr Bauke
Antwoord
Heb het niet bij de hand maar in het boek over de Giponvloot staat het genoemd. Meen tegen de 5 Ton.
Antwoord
In "Platbodemjachten van J.K. Gipon" wordt inderdaad 5 ton genoemd, in "Tien Platbodemjachten" (ook van Jan Kooijman) staat 5,3 ton.
gr.Nico

~~~
Antwoord
Bedankt
Antwoord
(30-08-2023, 7:21)Bauke Kooistra schreef: Hallo Forum,

Wie kan mij vertellen wat het gewicht is van een Vollenhovense bol afm. 8.10?

Bedankt alvast.

Gr Bauke

Hallo Bauke
Ik reageer wellicht wat laat maar zie nu pas jouw vraag.
Wij hebbben in 2016 onze 8.10 bol in de kraan gehad bij een calamiteit in Duitsland.
Het schip woog volgens de kraanmachinist ruim 6400 kilo. Hij liet het me zien op een beeldscherm in de cabine.
Dit was met alles erop en eraan, volle tanks en proviand etc.
Ik ben niet goed in natuurkunde en kan het niet uitleggen maar de waterverplaatsing van een schip is wat anders dan het gewicht.

Groet Jos
Antwoord
De waterverplaatsing is de hoeveelheid water die verplaatst is om ruimte te maken voor het schip, wanneer het schip stil ligt. Aangezien een drijvend object een hoeveelheid water verplaatst met het zelfde gewicht als het schip, is dit de massa van het schip.

(Zo van internet getrokken :-) )
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Er is veel geschreven over de V Bol 8.10.
In het boek 'Tien platbodemjachten 'van J. Kooijman is als één van de tien jachten de Vollenhovense Bol 8.10 - ontwerp Gipon - beschreven.
Onder het kopje Algemene Gegevens staat als waterverplaatsing van dit jacht (= i.d.d gewicht) ca 5.3 ton vermeld.

Wieke Mare
Grundel 8.5
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)