Wij hebben in onze schouw een volvo Penta 2003, met een vermogen van 27PK.
Zelf vond ik al dat ik niet veel van het vermogen merkte, en dat er nogal een behoorlijk toerental tegenover staat om een gangetje te krijgen.
Hoe bepaal ik de juiste spoed van mijn schroef?
De diameter is 350mm, spoed is even onbekend.
Reken ik alleen met het toerental en het vermogen, of speelt de rompvorm ook een rol in het verhaal?
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...
er zijn programatjes voor op het net te vinden, hier geef je alle gegevens op lengte breete vermogen reductie keerkoppeling enz daarna komt er een schroef maat uit . Wil je betere berekening dan moet je even naar Jooren schroeven bij jullie in Dort
Bij mij zit er een Volvo Penta schroef onder 15x13, linksdraaiend. Geen idee of dat echt klopt, ik vind hem nogal lawaaiig worden als je meer gas geeft, lijkt wel een soort cavitatie.
Het berekenen van een schroef komt best wel precies en het is denk ik het best als je dat laat doen door onder andere bedrijven als Jooren. Dit alles natuurlijk als je het optimale rendement uit je motor wilt halen. Bij onze boot blijkt dat de schroef te groot is ( volgens berekening ) hierdoor komt de motor niet aan zijn volle toeren en zuig hij bij stevig door draaien het achter schip enorm naar beneden met als gevolg hoger brandstof verbruik en niet meer snelheid. Volgens de deskundigen ( en dat ben ik zeker niet ) heb je in ons geval met een kleinere schroef minderlast van wiel werking , en graaft de boot zich minder snel in waardoor de romp snelheid gemakkelijker gehaald kan worden en het brandstof verbruik zou moeten dalen.
Het is overigens niet zo dat de boot echt veel neemt een liter of 2 per uur, max snelheid van iets meer dan 11 km, dus echt slecht nee dat niet maar omdat vrienden die de zelfde boot hebben de zelfde snelheid halen maar de helf van het vermogen hebben, heb ik het toch eens uit laten zoeken
Wij zitten op stilstaand water op 9 - 10 km/u. Dat wel bij bijna vol gas. Wanneer we hem echt open trekken, komen we net over de 10 km/u.
De theoretische rompsnelheid zou op ongeveer 12km/u uitkomen, dus dat zal in de praktijk wel goed zijn.
Echter denk ik dat de hoeveelheid vermogen die ik daar in moet stoppen niet okee is. Ik zou verwachten dat ik moet iets minder power dit zou moeten kunnen bereiken.
Hoeveel vermogen stoppen jullie er gemiddeld in om een lekker gangetje te krijgen? (alles, de helft, 2/3...)
(Uitgerekend met de formule:
2.45 x wortel lengte waterlijn (meters) = rompsnelheid in knopen. Vermenigvuldigen met 1.852 voor rompsnelheid in kilometers/u.
Reken je met een waterlijn lengte van 7 tot 8 meter, kom je uit op 12 - 12,8 km/u)
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...
Bakker te IJlst is ook een naam die je vaak tegenkomt bij schroeven. Onze OM636 + paragon keerkoppeling levert erg veel vermogen. Minimaal gas levert op stilstaand water al gauw een knoopje of 3 op. Dat is dan bij ongeveer 800 toeren. Bij 1200 toeren is dat al iets van 5 knopen en bij 2000 toeren 7 knopen. Daarboven is het vaak trilling en herrie extra maar weinig snelheid. Achteruit is het wieleffect erg sterk van deze combinatie. De motor moet ik dan ook regelmatig opentrekken zodat ik deze schoon brand want bij 1400 toeren draait ie prima en heb ik voldoende snelheid. Ik heb de schroef niet gemeten maar denk dat deze wel op een 25 cm diameter komt (3 blads, linksdraaiend)
op de schroef staat de diameter en spoed in inch en links of rechts draaiend. hij is ingeslagen op een blad of op het schroefhuis.
vaak wordt een 15 inch of een 17 inch schroef gebruikt.
De spoed en diameter wordt door het aantal pk en vertraging van de koppeling bepaald. maar ook gewicht en lengte waterlijn van de boot kunnen hier een rol spelen.
Heb het eigenlijk niet gezien toen we op de wal stonden.
Volgens mij moet de schroef gewoon even langs de schroeven dokter, inclusief een briefje met de nodige info over de boot.
De Jong in Joure en Bakker in IJlst ken ik wel, maar Joren is 500 meter lopen, denk dat ik daar maar even binnen stap
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...
"Ik heb deze schroef, die motor en zo'n koppeling in deze boot.
Volgens mij mis ik wat spoed."
"we zullen eens even rekenen: Ah, u heeft nodig: een 17x12 (of eventueel een 15x14). Uw schroef is... 14x11."
Ons vermoeden klopte dus.
Aangezien we geen grotere schroef kwijt kunnen, waren er 2 opties:
- nieuwe schroef 14x13 4 blads
- huidige schroef (3 blads) verstellen naar 14x14
De voordeligste keuze was de oude schroef aanpassen, hoewel het dan een raceschroef wordt, en het water wat verticaler wordt weggeslingerd.
Hoeft geen probleem te zijn, wordt wel vaker gedaan. (kost 90,-)
Een nieuwe schroef wordt een duur grapje: zo'n 450 - 500,-
Dus: De schroef is dus verbouwd en we zullen zien wat het wordt.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...
16-05-2014, 0:48 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-05-2014, 0:50 door hereditas.)
Ferry ik begreep inmiddels dat al weer onderweg was geweest met de Ostara, ik ben eigenlijk wel benieuwd of de nieuwe schroef doet wat je er van verwachtte.
Wel lijkt het er op dat ik met minder toeren een hogere snelheid haal, en ook heb ik het gevoel dat we meer grip hebben op het water.
Wanneer we gas geven, gebeurt er nu ook echt iets.
Waar we eerder net de 9,5 km/h haalden bij vol gas, hebben we dat nu te pakken bij +/- 2500rpm.
Bijna vol gas halen we de 11-12km/h, afhankelijk van stroom en wind (niet gerekend met wind en stroom mee )
Dus: Voorlopig lijkt het geslaagd!
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...