Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Renovatie 120 jaar oude Rietaak
Sinds 14 maanden ben ik eigenaar van een prachtige stalen geklonken rietaak uit 1902. 

Via de onderstaande link is mijn gehele verhaal te lezen over de verbouwing van de afgelopen 14 maanden. De laatste loodjes wegen het zwaarst dus alle hulp is welkom! https://steunactie.nl/.../renovatie-120-jaar-oud.../-25281

De verbouwing van vorige zomer:
https://www.youtube.com/watch?v=u4ZQOwVRy-4
Daarnaast ben ik ook opzoek naar de gouden tip voor de volgende vraag: wat te doen bij roest/vochtvorming tussen de bodem en een gedubbelde plaat? De platen zijn nog van redelijke dikte 3/4 mm. Liever los ik dit op met olie tussen de platen. Ik weet dat dit een tijdelijke oplossing is, maar nóg meer reparatiekosten kunnen er momenteel niet bij.

Ik kijk uit naar jullie antwoorden!

Groene Groet,

Mees van de Nes
Antwoord
Dag Mees,
Je hebt een mooi project!
Op dit soort schepen zitten vaak dubbelplaten. In principe zouden die waterdicht afgelast moeten zijn, maar in de praktijk komt er dikwijls toch water tussen.
Meestal is dat niet zo heel erg. Er zal nauwelijks zuurstof tussenkomen, zodat er ook nauwelijks roest zal optreden.
Het is wel verstandig om lekke lassen te herstellen bij de volgende hellingbeurt.

Ga niet proberen om er olie o.i.d. tussen te doen. Dat wordt een knoeiboel en het bemoeilijkt het lassen ernstig.

Als dubbelplaten echt slecht worden moet je ze verwijderen. Als je verzekerd bent bij een onderlinge verzekeraar, zal dat bij de periodieke keuring wel worden aangegeven.
Probeer geen nieuwe dubbelingen te zetten, maar het dan meteen goed aan te pakken door nieuwe platen in te zetten.

Verder raad ik je aan om te leren zelf te lassen. Dat bespaart je veel geld.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Hoi Mees,
Welkom op het platbodemforum.
Wat een klus en leuk dat je er filmpjes van maakt.
Komen de zwaarden ook weer terug en ga je er ook mee varen?
Een mast zal het wel niet worden met deze opbouw?

Groet Eddy
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Bedankt voor jullie reacties!

Wat betreft de dubbelplaten: hier zit al enige roestvorming van ongeveer 3 mm dik. Dit zit dus vast tussen de dubbelingsplaat (4mm dikte plaat) en originele bodem (3mm dikte plaat). Het lijkt mij dat ik hier nog prima een tijd mee vooruit kan. De olie lijkt mij dan toch het gehele roestproces flink te remmen?

De zwaarden komen er zeker weer terug op. En uiteindelijk zal de boot ook weer varen, maar wanneer is nog een grote vraag.

Groetjes!
Antwoord
Het simpele feit dat er al 3 mm roest tussen de platen zit betekent dat die behoorlijk lek zijn. Niet goed afgelast of later lekgeraakt. Feitelijk mag je die dubbelplaten dan niet meer als zodanig beschouwen. De kans is groot dat de dikte van de oorspronkelijke vlakplaten op die plekken onvoldoende is, wie weet drijf je al op de roest.
Heb je je schip laten keuren?

Los hiervan is het zinloos om te proberen er olie tussen te krijgen. Het zal er nat zijn waardoor olie wordt afgestoten. Probeer het liever goed aan te pakken.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Exact.

Zachte heelmeesters geeft stinkende wonden...
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)