Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gewicht mast.
Goedendag allemaal.

Binnenkort naar de werf om bokkepoten te laten maken en onder het voordek een lier om de mast te hijsen en strijken.
Welke 24 Volt lier kun je dan het best nemen. Meeste zit 26 m kabel bij. Denk dat ik daar net mee uit de voeten kan.
Maar dan het trekgewicht. Pak m beet 14 m. Houten mast van een Tjalk .. wat weegt zoiets bij benadering? Ik hoor het graag.

Groeten Marcel.

Verstuurd vanaf mijn SM-A047F met Tapatalk
Antwoord
Zat even te Googlen op gewicht van larix ..tussen de 450 kg en 650 kg m3 nat hout tussen wel 900 kg de m3.
Even ruwweg (650 x 15m) :4 = +- 2500 kg

4000 kg lier zou dit moeten kunnen doen? Ben alleen niet op de hoogte hoe dit krachtenspel met bokkepoten in elkaar steekt.

Antwoord
Mastvoet draagt dan ook een deel van de last... waar de mast het dikst is. Lier van 2500 kg zou dan ook voldoen..
Even een innerlijke gedachten topic.. ach ja ik ben ook raar.

Antwoord
Even goed doorrekenen. Mijn natuurkunde/wiskunde is wat stoffig, maar je liert onder een behoorlijke hoek waardoor je niet 2500kg omhoog gaat kunnen trekken met je lier.
Vectoren berekenen, er zal hier vast dat iemand even snel voor je kunnen doen. Hoe hoog komen je bokkepoten?
Antwoord
Er zijn nog veel onzekerheden. Hoe dik is de mast? Zit er zwaar beslag bovenin? Hoe lang worden de bokkepoten? Wat is de afstand van de lier naar de mastbout?

Ik heb met deze slagen om de arm een ruwe berekening gemaakt.
Gewicht mast, ca. 1 ton. Als het hout nog heel vers is 1,4 ton.
Zwaartepunt van de mast op ongeveer 5-6 meter achter de mastbout.
Aangrijpingspunt van de lierdraad 6 meter voor de bout.
Dan kom ik op een spankracht op de voorstag van ruwweg 1,5 ton.
De kracht op een enkele lierdraad zal dan ongeveer 2 ton zijn, op het moment dat de mast nèt opgetild wordt. Als je de lierdraad dubbel neemt, dan wordt het dus 1 ton draadkracht.

Als je mij alle maten levert, kan ik de kracht precies voor je uitrekenen.

Denk eraan, als je de draad dubbel neemt (wat ik je zeker aanraad), neem dan een sterk blok met een grote staaldraadschijf, dus niet zo'n klein jachten-pieleblokje.

Ik weet niet wat voor een lier je hebt, maar als je zo'n goedkoop acculiertje hebt wat je dikwijls voorop de amerikaanse patser-terreinwagens ziet, dan is die niet zo geschikt. Die krengen gaan gauw stuk en, wat erger is, de staaldraad draait zich ongenadig klem in het trommeltje. Ook de bijgeleverde draad met hobbyhaak en -klemmetjes is slecht.
Met deze liertjes mag je wel trekken maar niet hijsen, dat is ronduit gevaarlijk.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Bij gestreken mast kun je ook een stevige weegschaal gebruiken. Als je die ergens onder de hommer van de mast zet en het drukgewicht afleest. Dan afstand tot mastbout, hoogte bokkenpoten en afstand tot aangrijpingspunt voordek meten.
Hiermee met gebruik cassostoa de kracht uitrekenen.

Grote weegschaal kan natuurlijk een dingetje zijn, eventueel te koop bij hbm of zo. Huren kan ook.
Antwoord
Heb het opgemeten.

Mast is 17 meter lang 30x30 cm mastvoet
Voorstag zit 3 m onder de top
Mastbout zit 1m boven de onderkant Mast.
Mastvoet: bout zit 1m 05 boven het dek
Hijspunt tot mastbout is 6,70 meter.
Hoogte bokkepoten heb ik uiteraard nog niet.

Op termijn wil ik de mast vervangen voor staal. Huidige mast heeft een windscheur die schuin over de hele breedte zit en 1,5 cm breed is..met het warme weer wat we gehad hebben komt er allemaal witte meuk uit de windschermen zetten..lijkt wel kaarsvet.
Antwoord
Okee, dat is wat langer dan ik eerst dacht.
UItgaande van deze gegevens, en ervan uitgaande dat de mast een vrij normaal model heeft en gemiddeld zwaar beslag, en dat de bokkepoten in de buurt van de mastkoker scharnieren, kom ik op de volgende maximale krachten:
-spanning op de voorstag 1900 kgf
-trekkracht op de strijktalie 2300 kgf, te delen door het aantal parten
-vertikale drukkracht op de bok 2200 kgf. Afhankelijk van de spreiding van de bokkepoten zal de druk per poot pakweg 1300 tot 1500 kgf zijn.

Nog wat opmerkingen die misschien helemaal overbodig zijn:
Check alsjeblieft elke keer alle staaldraden, sluitingen en beslag, ook de mastbout en alles wat daar omheen zit.
Ga niet knoeien met hobby-spul of jachtenspul.
Zorg ervoor dat de bokkepoten sterk en stijf zijn, uitknikken ervan of falende lassen hebben ernstige gevolgen. Idem voor het dekbeslag ervan.
Bij het zetten van de mast, hou nauwlettend in de gaten of er geen vallen of stagen blijven haken. Stop onmiddellijk als je hoort dat de lier zwaarder gaat draaien.
Zorg ervoor dat niemand, NIEMAND, onder de mast of bokkepoten is tijdens het zetten of strijken. Als je hulp hebt, zet die op het buurschip of op de kade om daarvandaan alles in de gaten te houden.
Alles wat gehesen wordt, kan neerdonderen.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
https://www.elektrische-lier.nl/merken/n...lierkabel/

Zat hier aan te denken ...niet vanwege het gewicht maar om de rem.

Als ie omhoog gaat, zou die ook weer een keer naar beneden moeten.

Is dat wat? Of moet ik heel iets anders hebben?

1900 kg bij het hijspunt als ik het goed begrijp? Zal de berekening meenemen naar de werf. Ga ik zelf niet mee bakken en braden, das vragen om problemen.

Dank voor het denkwerk! Was ik zelf in vast gelopen.

Antwoord
(14-09-2023, 18:47)Sanibroyeur schreef: https://www.elektrische-lier.nl/merken/n...lierkabel/

Zat hier aan te denken ...niet vanwege het gewicht maar om de rem.

Als ie omhoog gaat, zou die ook weer een keer naar beneden moeten.

Is dat wat? Of moet ik heel iets anders hebben?

1900 kg bij het hijspunt als ik het goed begrijp? .........

Dat soort lieren (daar doelde ik al op, een paar berichten geleden) is ongeschikt voor het doel. Ze zijn gevaarlijk als je er mee gaat hijsen. Doe het niet! De rem is te iel, de draad wil klemlopen, ze roesten, de trommel kan per ongeluk vrijgeschakeld worden. En ze gaan nog snel kapot ook.
Echt, het is niet fijn als de mast neerdondert. Ik heb de gevolgen daarvan te vaak gezien.

Kies alsjeblieft voor een fatsoenlijke scheepslier. Ga niet klootviolen met hobbyspul (want dat is zo'n bumperlier).

En die 1900 kgf had ik berekend als kracht op de voorstag. Op de strijktalie (dat is het officiële woord voor de lierkabel) komt 2300 kgf, dus wat meer.
Op "ons soort" schepen is het gebruikelijk om de strijktalie twee- of drievoudig te maken, waarmee je de kracht kunt reduceren tot 1150 of 800 kgf.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Willen jullie misschien meekijken?
Zit met die motor die ik heb de specs door te nemen. Als ik het goed begrijp, kan ie ook op 230V maar dan in driehoek..??
Dat zou een optie kunnen zijn. Scheelt dan wel een hoop geld.
.pdf   Datasheet_PSh90L-4.pdf (Grootte: 233,87 KB / Aantal keer gedownload: 3)

Antwoord
Die motor kan op 230 Volt, maar dat moet dan wel drie-fasen zijn. Hij kan dus niet op een enkel huis-tuin-en-keuken stopcontactje.
Maar àls je al driefasen 230V hebt, dan nog is deze motor niet geschikt voor een mastlier.
Al een hele tijd geleden heb ik je duidelijk gemaakt dat dit soort asynchroon inductiemotoren een heel laag aanloopkoppel heeft. In de praktijk betekent dat, dat de motor niet op gang komt als hij de mast moet trekken. Hij blijft gewoon staan brommen, neemt heel veel stroom en brandt door.

Dus nogmaals: zorg voor een fatsoenlijke scheepslier. Zet en strijk je mast gewoon ouderwets met de hand (heus, dat kan!) of drijf die lier aan met een 24 volt shuntmotor.
Ga voor een lier bijvoorbeeld naar Jappie Strikwerda in Schraard. Die levert perfect spul voor een nette prijs.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Heb net met Strikwerda gebeld, binnenkort even kijken.

Sorry, heb er de .. verstand van.. liever 10 keer vragen dan een mast die dondert. Excuus.

Tis natuurlijk weer dat ik voor een dubbeltje eerste rang wil zitten....
Maar eigenlijk had ik mijn bedenkingen al veel eerder moeten hebben. Zonder daar teveel veel over uit te wijden.
Het ding functioneert wel, maar is zoals alles krap bemeten.
Beetje verblind door de dollartekens. Excuus.
Antwoord
Nou.. was toch al in Drachten om de roestplekken op het dek aan te stippen met owatrol..direct maar even doorgereden naar Schraard. Hij had 2 lieren staan, wel gebruikt... maar als ik het helemaal op de elektrische toer wil doen en dan veilig, zou ik meer kwijt zijn dan zo'n gebruikte ankerstrijklier.

Staat natuurlijk ook veel beter op dit scheepje. Ik had ooit eens gehoord dat zo'n ankerstrijklier begon bij 6k ..vandaar de aarzeling.

Een nadeel, als ik het anker wil gebruiken, zakt de mast ook. Of je zult de staalkabel na het hijsen van de trommel moeten halen.

Bedankt voor het door elkaar schudden van mijn brein.. we zijn geland..dank U!

Antwoord
Een ankerstrijklier heeft een trommel voor de strijktalie en een nestenschijf voor de ankerketting.  Die zijn afzonderlijk van elkaar te bedienen.
Dus geen zorgen over een mast die automatisch strijkt als je ankert.....
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)