Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lifepo4 accu's
Hallo,

Wat is het verschil in Lifepo4 accu's ?
Zoek er 2 op termijn voor aan mijn multiplus 2. 2x 200Ah. Nu zie ik ze staan voor 1800 euro stuk en op Amazon voor 600 euro stuk. Zelfde aantal cycles. Afmetingen vrijwel gelijk. Wat heb ik nodig? Waar zit het enorme prijsverschil in?

Verstuurd vanaf mijn SM-A047F met Tapatalk
Antwoord
Ben ik niet zo in thuis... Bij ons aan boord 2 accu's van elk 105 Ah gekocht bij Dekker Watersport. Voldoen prima!

Zie: https://www.dekkerwatersport.nl/p/dekker...cycle/784/
[Afbeelding: 77f47fbd50f35438d80c619ee85d5001.jpg]
Antwoord
Heb nu 2 van deze..maar heb m'n twijfels erover. Was echt helemaal leeg 0.7V de lader wilde hem niet eens laden. Heb er parallel een andere accu op aangesloten, toen kon ik hem wel laden. Staan nu op 12,6 V maar kwalitatief vertrouw ik hem niet zo. Dus dan investeren in lifepo4 dacht ik. [Afbeelding: 120f00117cdc26ae7807035e681d8a0e.jpg]

Antwoord
De hele goedkope hebben slechte tot geen cel beveiligingen en compensatie en de duren hebben dat wel en beter samengestelde cellen.
Zelf bouwen kan ook, maar dan moet je een beetje handig zijn met printjes.
Deze heb ik zelf gemaakt https://shop.gwl.eu/LiFePO4-Battery-Sets...html?cur=1
Ik ben er tevreden mee
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(01-10-2023, 16:36)Eddy K schreef: De hele goedkope hebben slechte tot geen cel beveiligingen en compensatie en de duren hebben dat wel en beter samengestelde cellen.
Zelf bouwen kan ook, maar dan moet je een beetje handig zijn met printjes.
Deze heb ik zelf gemaakt https://shop.gwl.eu/LiFePO4-Battery-Sets...html?cur=1
Ik ben er tevreden mee
Das interessant. Zou dan een set van 400 en 200 kwijt kunnen. Maar dat kan ik spreiden over een paar jaar. Hoeft niet allemaal in 1 keer.

Antwoord
Ik heb 2 jaar geleden zelf LiFepo4 cellen plus BMS geimporteerd (Ali) en deze samengesteld tot een 12v 105Ah accupakket. Na 2 jaar gebruik (70 cycles) steeds de volle capaciteit beschikbaar. Ik was meende ik iets van 300 euro kwijt.
Heb ze overigens paralel aan 4x38Ah 12v SBS40 Lead Acids staan, meende gel-accus. Dit werkt in de praktijk prima met per saldo dikke 200Ah beschikbaar. Boven de 12.5v en de eerste 100Ah wordt voornamelijk de Lithium accu gebruikt, wanneer ik echt meer capaciteit of veel power nodig heb worden de lood-accus gebruikt. Tevens was de capaciteit van de Lithium niet genoeg om door de Multiplus lekker te laden (ripple effect) wat door de lood-accu's als buffer is opgelost.
LiFePo4 naast tractie batterijen werkt dus wel. Wel goed kijken naar de laadkarakteristieken van beide systemen. Ik had de loodaccus gekregen en vond het zonde ze niet te gebruiken.
Antwoord
Ik wacht wel even totdat de productie van de batterijen wat is opgeschroefd en de markt wat verzadigd is..jeetje wat een geld. Tis dat ik nog zoveel andere dingen moet.. zonnecellen, nieuwe mast ect ect..its all about the money.. tijd om een drukkerij te beginnen. Smile

Antwoord
Ik heb ook zelf de LFP accu gebouwd, 4 cellen van 304AH. het is best veel werk en moet je elektrisch aan strenge waarden en grenzen houden. Maar met het vooruitzicht van 3000-5000 cycli maak ik me geen zorgen meer. 5-6 dagen droog liggen of voor anker zonder laden kan nu gewoon. Daar bovenop ook 180 watt solar extra.

Prijs? de cellen €380, de rest er omheen rond de €400, en veel onbetaalbare uren. Klinkt veel, maar ik ga er vanuit dat die LFP batterij mij gaat overleven de komende 20-25 jaar.

Ik adviseer om iedereen die niet een elektro/elektronica techneut is om gewoon complete te kopen.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Voor dat ik in de bootjes zat.. vorig jaar zeg maar.. vond ik het leuk om van schema af versterkers te bouwen met buizen dat dab weer wel.. red me er aardig mee. Tis alleen een heel gezoek om de geschikte onderdelen te vinden voor een betaalbare prijs. Aliexpress heb ik me dan ook schuldig aan gemaakt. Chinese Economie sponsoren zodat ze wapens kunnen bouwen ect. Maarja heb het in Europa nog niet zo goedkoop kunnen vinden.

Antwoord
(02-10-2023, 18:01)Calidris schreef: Ik heb ook zelf de LFP accu gebouwd, 4 cellen van 304AH. het is best veel werk en moet je elektrisch aan strenge waarden en grenzen houden. Maar met het vooruitzicht van 3000-5000 cycli maak ik me geen zorgen meer. 5-6 dagen droog liggen of voor anker zonder laden kan nu gewoon. Daar bovenop ook 180 watt solar extra.

Prijs? de cellen €380, de rest er omheen rond de €400, en veel onbetaalbare uren. Klinkt veel, maar ik ga er vanuit dat die LFP batterij mij gaat overleven de komende 20-25 jaar.

Ik adviseer om iedereen die niet een elektro/elektronica techneut is om gewoon complete te kopen.
Zit naar IFR14500 batteryen te kijken. 1000mAh zou je +- 200 batterijen nodig zijn. Allemaal wel in elkaar te prutsen.. waar haal je ze goedkoop?

Antwoord
Je koopt de cellen van 100ah+ per stuk, die vierkante blokken. Er zal intern vast vanalles aanelkaar zitten, maar losse mah cellen aanelkaar koppelen tot een accupakket doen ze (bv Tesla) in de fabriek
Zou ik zelf niet zo doen.
Antwoord
Als je wilt prutsen, ga vooral je gang. Maar zorg ervoor dat je je eerst goed inleest.
Vooral op het gebied van het laden zul je aanpassingen moeten doen. Een acculader voor loodaccu's is niet geschikt voor lithiumcellen, en ook de dynamo op je hoofdmotor moet aangepast worden.
Op het zeilersforum.nl is heeeeeeeel veel over deze materie geschreven, ook over zelfbouwen.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Denk even hardop.. levert weer input op en daar kan ik dan zeker weer verder mee.

Kwam ook al pakketten tegen. 100Ah nog niet gezien. Meer eerst even onderzoeken hoe het precies in elkaar zit.
Multiplus 2 heeft een Lifepo4 laadkarakteristiek in de configuratie met eventueel aanpasbare data. Orion smart voor dynamo naar LPF accu's

Volgend jaar maar eens een beslissing maken nadat ik me goed ingelezen heb.

Dingetje is ook...wat doet de verzekering met die zelfgeknutselde projecten bij brand?

Antwoord
(03-10-2023, 7:58)Berghout-2 schreef: Als je wilt prutsen, ga vooral je gang. Maar zorg ervoor dat je je eerst goed inleest.
Vooral op het gebied van het laden zul je aanpassingen moeten doen. Een acculader voor loodaccu's is niet geschikt voor lithiumcellen, en ook de dynamo op je hoofdmotor moet aangepast worden.
Op het zeilersforum.nl is heeeeeeeel veel over deze materie geschreven, ook over zelfbouwen.

Nee, heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel info voor zelfbouw.

Bezint eer ge begint. Ik heb het met veel plezier gedaan en beschik (ahum..) over voldoende kennis en inzicht (vind ik zelf Confused ). Maar het was veel meer werk dan gedacht, niet moeilijker.

Maar voor de niet-nerds zou ik zeggen: koop lekker zo'n compleet ding. Gooi je diodebrug over de muur, koop een DC-DC omvormer om te laden vanuit je startaccu en klaar.

(dat is de korte versie)

Ik heb al diverse mensen op gang geholpen, ook met 48V huisaccu's van 15KWH.
Antwoord
Nou.. 2 pakketten parallel van 4 x 304Ah cellen. Elk pakket eigen BMS. Cellen balanceren...hoop poeha over maar zo spannend is dat niet. Motor / dynamo via de Victron BMS. Zonnecellen met Victron MPPT. Hoop werk, 2500Ah stroom. Daar kun je wel wat mee. Kost weer wat. Eind volgendjaar maar aanschaffen van het potje accu's

Niet bezuinigen op die BMS.. zo'n brak alieexpress ding kost weinig, maar kost uiteindelijk meer dan een goeie mbt rendement wat sneller achteruit gaat. Mocht je de tent in de fik vliegen en men vindt voor de Europese markt ongekeurde apparaten. Moet je wel een heel goed verhaal hebben.
Geldt ook voor de cellen trouwens.

Laden met een goede lader voor LiFePo4. Spreekt voorzich lijkt me.. stroom van de dynamo dus ook via een geschikte omvormer. Anders zou het zomaar kunnen dat je met een heel andere hoedanigheid uit het machinekamertje klimt. Asjemenou?

Antwoord
Voor een serieuze elektroneut is dat minder tot geen probleem, maar voor de argeloze voorbijganger kan het al snel een brug te ver zijn....

Ik denk dat jij héle bijzonder cellen op het oog hebt??
Mijn 304AH is en blijft 304AH op 12 volt met 4x 3,6volt. Het pakket is rond de 3500WH
Antwoord
Ja stom..net als condensatoren natuurlijk. Parallel mag je ze optellen serie niet..

Antwoord
Met dit type schijnen goede ervaringen te zijn:

https://www.amazon.nl/LiFePO4-accu-verbe...cint&psc=1

Zit dit in:

Op het zeilers forum een ervaringsdeskundige:

"prima akku's , helemaal voor het geld wat je ervoor betaald , maar je moet geen wonderen verwachten

4 losse blauwe cellen , eenvoudige bms maar als geheel werkt het prima voor de prijs

ik gebruik de 30 of 60ah versie voor onze duik compressor en heeft me nog niet in de steek gelaten

www.svbluepearl.com"
Antwoord
Ziet er prima uit!
Net mijn 2 agm accu's op de multiplus 2 aangesloten.. dat is het probleem niet. Maar ja dan software. Werk ik met Linux, nooit dat ie de multiplus ziet. Zware ergenis. Vriend van me met een Windows laptop en het is zo gepiept. Je bent er weer uren mee bezig..verloren tijd. Maar het werkt. Nu nog zorgen dat ik weer Windows krijg. Al dat gekut met software... ik heb er het geduld niet voor. Het moet gewoon werken.

Antwoord
(08-10-2023, 17:36)Sanibroyeur schreef: Ziet er prima uit!
Net mijn 2 agm accu's op de multiplus 2 aangesloten.. dat is het probleem niet. Maar ja dan software. Werk ik met Linux, nooit dat ie de multiplus ziet. Zware ergenis. Vriend van me met een Windows laptop en het is zo gepiept. Je bent er weer uren mee bezig..verloren tijd. Maar het werkt. Nu nog zorgen dat ik weer Windows krijg. Al dat gekut met software... ik heb er het geduld niet voor. Het moet gewoon werken.

Een PI kan wel met VE-direct overweg.
Antwoord
Windows in een VMtje onder linux werkt ook prima. Sinds 1998 heeft hier Linux gedraaid maar inmiddels al weer 8 jaar OSX, want het moet inderdaad gewoon werken.
Antwoord
Ik heb sinds 4 jaar Westerly
Antwoord
Heb nog een oude Imac.. kijken of ie daar wel goed op draait. Ook nog een mac mini.. leuk voor een boord pc ofzo. Kijken of ik 'm kan gebruiken om op afstand de boel te monitoren en aan te passen. Victron spul de binar cv en de pelletkachel. Van de winter maar eens over nadenken.

Antwoord
Geen gezeik..mac aangesloten en alles werkt prima.

Antwoord
De accu's die er uit zien als een auto accu zijn drop in lithium vervangers. maw de cellen en bms in 1 doos.
Je bent dan afhankelijk van de maker en met welk doel hij de combi gemaakt heeft. Dat kan anders zijn dan de eisen die jij aan jouw accu in jouw boot stelt.

Dat betekent een kleine studie en vele uren lees en kijkwerk naar wat er allemaal bij komt kijken. Of je eisen op de balie leggen van een watersport zaak, veel meer betalen maar met de mogelijkheid dat als ze niet functioeren, je ze weer op die balie kwakt.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)