Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
marllijn
Ha schippers

FF een esthetisch vraagje 
Ben helemaal afgetuigd om noodzakelijk onderhoud aan rondhouten en zwaarden te doen deze winter.
Nu zag ik tijdens het aftuigen dat de marllijn aan vervangen toe is. Het huidige is "wit"gevlogen nylonlijn, nu heb ik ongeveer 600 mrt zwart e lijn op voorraad.

Maak ik me onsterfelijk belachelijk als ik zwart gebruik in plaats van wit of hennep look ??
Antwoord
Elke schipper is baas op het eigen schip!! En wat de één mooi vindt ...vindt een ander lelijk...
Antwoord
Chique!
Kun je bovendien je eigen touwtjes terugvinden als die zijn "geleend".
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Doe vooral wat je zelf wil. Als je al commentaar krijgt zegt dat meer over de commentaar gever dan jouw boot.
Antwoord
(26-10-2023, 17:43)Berghout-2 schreef: ...
Kun je bovendien je eigen touwtjes terugvinden als die zijn "geleend".

Deze opmerking maakte ik niet zomaar.
Ik heb al tientallen jaren de gewoonte om mijn touwen te markeren met twee benaaide takelingen naast elkaar. Daarmee heb ik twee keer kunnen aantonen dat een betwist touw toch echt niet van de buurman was.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Bij mij is ie ook zwart hoor.
En de tip van Wim (berghout) ga ik op eigenwijze ook op mijn eigen lijnen toepassen.
(Niet dat we straks dezelfde markering hebben) :-)
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Niet dat het veel uitmaakt maar gaat het hier nu over een marllijn op bijvoorbeeld de gaffel of om een takeling?
Antwoord
(27-10-2023, 7:57)swblom schreef: Niet dat het veel uitmaakt maar gaat het hier nu over een marllijn op bijvoorbeeld de gaffel of om een takeling?

Het gaat inderdaad om de marlijn die het grootzeil te bevestigd aan de gaffel
Antwoord
Ik snap het verhaal van Wim voor landvasten e.d., maar hoe leen je een marllijn uit? :S Dat ding laat je bij de gaffel. Ik zie ze wel vaker zwart, als het werkt werkt het. Ik heb wel eens bij gebrek aan geschikte marllijn en toch willen zeilen grote zwarte t-wraps gebruikt. Dat ging een tijdje prima, maar boven de 20 knopen toch niet sterk genoeg Smile
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)