Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kompas
Goedenavond.

Deze week kreeg ik een Silva 70 kompas van een collega die m al jaren in de vensterbank had staan.
Mee op het schip en een enorme afwijking, die te verwachten was. Nu las ik dat je de deviatie kan aanpassen door het plaatsen van een magneet. Nu had ik nog wat neodymium liggen en alnico 5 Magneten. Nu is gratis nooit te duur, dus mijn vraag is... is het de moeite van het geklooi waard of gewoon maar een goeie kopen? Deze is qua formaat wel mooi.
Niet dat ik niks tedoen heb, maar voor tussendoor.

Verstuurd vanaf mijn SM-A047F met Tapatalk
Antwoord
Elk magnetisch kompas heeft problemen op een stalen of ijzeren schip. Maakt niet uit of het een goedkoop of duur kompas is. Het ligt niet aan het kompas maar aan het schip.
Bepaalde afwijkingen in het magnetisch veld kunnen verminderd worden met stukken weekijzer of magneetjes, maar dat is werk voor echte vakmensen.
Als je zelf gaat klooien met magneetjes is het resultaat gegarandeerd slecht. Niet aan beginnen!

Het kan zijn dat jouw schip uit zichzelf magnetisch is. Dat komt veel voor bij schepen die langdurig in dezelfde richting gemeerd liggen of waaraan veel gelast is. Daar is niet veel aan te doen. Vroeger waren er degauss-inrichtingen in elke grote zeehaven, dat waren in feite enorme spoelen waarin een sterk wisselend magnetisch veld werd opgewekt. Het schip voer er doorheen waarbij alle magnetisme in het schip door elkaar werd geschud. Door de komst van gyrokompassen (die gebruiken de draaiïng van de aarde i.p.v. het magneetveld) werden de de-gaussers overbodig. (Er was in de oorlog en kort daarna nog een belangrijke aanleiding om een schip te demagnetiseren: het gevaar van mijnen die op magnetisme reageerden.)

Als je een betrouwbaar kompas wilt hebben (en wie wil dat nou niet?), denk dan eens aan een fluxgate kompas (waarbij de gever minstens een aantal meters boven je dek hangt) of aan een GPS-kompas.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Nog een aanvulling op mijn bericht: een vaste klant van mij had een ijzeren tjalk uit 1899. Ijzer, dus geen staal.
Er stond een prachtige kompaszuil op met een kompas dat door een officiële kompassteller gekompenseerd was. Aan weerszijden zaten weekijzeren bollen, die de ijzermassa rondom het kompas virtueel beter verdeelden, en enkele stripjes met zwakke magneten. De deviatie was zo redelijk beperkt tot maximaal 5 graden, vastgelegd in de deviatietabel.
Op een gegeven moment is er veel ijzerwerk aan het schip gedaan waarbij gelast werd. Daarna was het schip zó magnetisch geworden dat de voorliggende koers volgens het kompas altijd pal noord was, ongeacht waarheen het schip ècht voer.
De kompaszuil is voor de sier blijven staan, maar we hebben een fluxgategever gemonteerd in de bezaansmast.
Dat werkte prima, behalve als het schip flink lag te rollen.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Als je zelf gaat lopen klooien met magneten op een stalen schip, kan door onbedoelde extra magnetisatie het kompas stellen een drama en nachtmerrie worden voor de kompassteller.
De toegepaste magneetjes zijn relatief zwak, dus niet de rare aarde magneten uit china.
Kompassteller is een vak (en studie).
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
(28-12-2023, 22:36)Berghout-2 schreef: Nog een aanvulling op mijn bericht: een vaste klant van mij had een ijzeren tjalk uit 1899. Ijzer, dus geen staal.
Er stond een prachtige kompaszuil op met een kompas dat door een officiële kompassteller gekompenseerd was. Aan weerszijden zaten weekijzeren bollen, die de ijzermassa rondom het kompas virtueel beter verdeelden, en enkele stripjes met zwakke magneten. De deviatie was zo redelijk beperkt tot maximaal 5 graden, vastgelegd in de deviatietabel.
Op een gegeven moment is er veel ijzerwerk aan het schip gedaan waarbij gelast werd. Daarna was het schip zó magnetisch geworden dat de voorliggende koers volgens het kompas altijd pal noord was, ongeacht waarheen het schip ècht voer.
De kompaszuil is voor de sier blijven staan, maar we hebben een fluxgategever gemonteerd in de bezaansmast.
Dat werkte prima, behalve als het schip flink lag te rollen.

Of na bliksem inslag, na 10-15 jaar nog steeds sterk gemagnetiseerd.

Als wij een winter stil gelegen hadden, was het schip in een bepaalde vaste richting gemagnetiseerd en week het kompas dus behoorlijk af. Gedurende het seizoen lag het schip elke dag anders georiënteerd en werd het kompas langzaam weer beter.
Antwoord
Dank voor de info..gps is handiger dan.
Ais op pc tje .. maar dat is dan weer een andere topic. Bedankt!

Antwoord
(29-12-2023, 10:08)Sanibroyeur schreef: Dank voor de info..gps is handiger dan......

GPS is sowieso handig.
Maar een GPS-kompas is heel wat anders dan een gewone GPS. Ook in prijs Cool
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(29-12-2023, 14:39)Berghout-2 schreef:
(29-12-2023, 10:08)Sanibroyeur schreef: Dank voor de info..gps is handiger dan......

GPS is sowieso handig.
Maar een GPS-kompas is heel wat anders dan een gewone GPS. Ook in prijs Cool
Heeft nu geen prioriteit. Over een jaar of 5 ofzo. Eerst de rest maar eens klaarmaken. Kost allemaal een hoop geld. Nieuw mast en ankerstrijklier hebben nu prioriteit. Het kompas was gratis dus zodoende. Maar heb er dus niet zoveel aan. Kan ik er een ander blij mee maken.

Antwoord
Wij hebben een handheld GPS met kompasroos van Garmin. Werkt voor gebruik op het IJsselmeer en Wad prima. Smile
Antwoord
Ik heb een smartfoon met GPS, magnetisch kompas en OpenCPN als backup nr.4
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)