Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Houten zwaard afwerken met koper en gegalvaniseerde strip
#1
       
We zijn begonnen met het onderhoud van de beide teak houten zwaarden. Als eerste is de koperen afwerkingen van de kop van het zwaard gedemonteerd. Tussen het koper en het hout zit een soort rood/bruine kit wat op het hout achter blijft. Wie kan mij vertellen wat voor materiaal dit is.
Aan het uiteinde van het zwaard  tot halverwege is een gegalvaniseerde half ronde ijzeren strip gemonteerd. Tussen deze strip en het hout is dezelfde rood/bruine kit gebruikt voor de montage. De strip is in de loop der jaren gaan roesten en wil deze daarom wel vervangen. Zou dit een standaard voorraad strip kunnen zijn welke misschien is te verkrijgen bij een ijzer leverancier?
Antwoord
#2
Het is niet goed te zien, maar ik denk dat de zwaarden niet van teak maar van eikenhout zijn. De zwarte plekken ontstaan typisch bij de interactie tussen staal en het (zure) eiken.
Wat die oude kit is, dat weet ik zo niet. Als het sterk elastisch is, is het waarschijnlijk sikaflex. Als het wat taai-achtig is, dan waarschijnlijk butyleenkit. Als het hard en brossig is, dan stopverf. Hoe dan ook, met een scherpe beitel kun je het verwijderen.
Het halfrond profiel dat rondom zit, is te koop bij de betere staalhandel in lengtes van 6 meter. Er zijn diverse maten, kijk maar eens op doumastaal.nl => prijzen => stafstaal bladzij 21

Standaard wordt het "zwart" geleverd, dat is onbehandeld met walshuid. Je kunt het tegen kleine meerprijs laten stralen en eventueel ook laten menieën, dat is een primer op epoxybasis. Dat raad ik sterk aan.
Je kunt overwegen om (na het lassen, boren en stralen) de profielen te laten galvaniseren, bijvoorbeeld bij Rotocoat.

Er zijn ook roestvaststalen halfronde strips, maar die zijn bijna onbetaalbaar.

Gebruik absoluut geen stalen schroeven en zeker geen spaanplaatschroeven als je het beslag wilt vastzetten. Ook de zogenaamd roestbestendige DynaPlus schroeven zijn ongeschikt. Neem een dikke maat rvs-schroeven, minstens 6 maar liever 8 mm. Goed voorboren.
Succes!


Edit: ik heb de foto's nog wat beter bekeken: het hout is zeker eikenhout!
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#3
(17-01-2024, 0:04)Kor schreef:
(16-01-2024, 22:28)Berghout-2 schreef: Het is niet goed te zien, maar ik denk dat de zwaarden niet van teak maar van eikenhout zijn. De zwarte plekken ontstaan typisch bij de interactie tussen staal en het (zure) eiken.
Wat die oude kit is, dat weet ik zo niet. Als het sterk elastisch is, is het waarschijnlijk sikaflex. Als het wat taai-achtig is, dan waarschijnlijk butyleenkit. Als het hard en brossig is, dan stopverf. Hoe dan ook, met een scherpe beitel kun je het verwijderen.
Het halfrond profiel dat rondom zit, is te koop bij de betere staalhandel in lengtes van 6 meter. Er zijn diverse maten, kijk maar eens op doumastaal.nl => prijzen => stafstaal bladzij 21

Standaard wordt het "zwart" geleverd, dat is onbehandeld met walshuid. Je kunt het tegen kleine meerprijs laten stralen en eventueel ook laten menieën, dat is een primer op epoxybasis. Dat raad ik sterk aan.
Je kunt overwegen om (na het lassen, boren en stralen) de profielen te laten galvaniseren, bijvoorbeeld bij Rotocoat.

Er zijn ook roestvaststalen halfronde strips, maar die zijn bijna onbetaalbaar.

Gebruik absoluut geen stalen schroeven en zeker geen spaanplaatschroeven als je het beslag wilt vastzetten. Ook de zogenaamd roestbestendige DynaPlus schroeven zijn ongeschikt. Neem een dikke maat rvs-schroeven, minstens 6 maar liever 8 mm. Goed voorboren.
Succes!


Edit: ik heb de foto's nog wat beter bekeken: het hout is zeker eikenhout!
bedankt voor de tips en ga deze ter harte nemen. ik ga even winkelen bij Douma. Is het verstandig om het staal en koper weer opnieuw te gaan lijmen met bijvoorbeeld sikaflex?
Antwoord
#4
Sikaflex is niet bedoeld en niet geschikt om als een dunne tussenlaag te fungeren.
Gebruik liever een product dat niet lijmt. Denk aan stopverf of zo. Stopverf is een mengsel van krijt en lijnolie, wat zeer waterafstotend werkt.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#5
(17-01-2024, 8:05)Berghout-2 schreef: Sikaflex is niet bedoeld en niet geschikt om als een dunne tussenlaag te fungeren.
Gebruik liever een product dat niet lijmt. Denk aan stopverf of zo. Stopverf is een mengsel van krijt en lijnolie, wat zeer waterafstotend werkt.

Het hout is inderdaad eikenhout en gelukkig nergens verrot. De gegalvaniseerde strip was vastgezet met rvs schroeven van 6 mm. Als lijm is een soort kit gebruikt. Het was nog redelijk flexibel en niet heel erg lijmend. Waarschijnlijk butyleenkit?
Op de nieuwere platbodems zie je wel vaak dat de onderkant (tipje zwaard) van de zwaarden bekleed zijn met een RVS plaatje. Heeft dat nog een functie of is dat meer voor de sier?
Antwoord
#6
Als je de kant waar het water het zwaard verlaat mooi vloeiend kan maken, dan is er minder weerstand.
Ze zetten er een eind stuk op zoals een vliegtuigvleugel.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#7
(26-01-2024, 19:11)Kor schreef: Het hout is inderdaad eikenhout en gelukkig nergens verrot. De gegalvaniseerde strip was vastgezet met rvs schroeven van 6 mm. Als lijm is een soort kit gebruikt. Het was nog redelijk flexibel en niet heel erg lijmend. Waarschijnlijk butyleenkit?
Op de nieuwere platbodems zie je wel vaak dat de onderkant (tipje zwaard) van de zwaarden bekleed zijn met een RVS plaatje. Heeft dat nog een functie of is dat meer voor de sier?

Prima, die kit en die schroeven.

Dat rvs plaatje is de zogenaamde zandstrook. Zwaarden hebben de neiging om dikwijls door het zand te ploegen. De zandstrook voorkomt overmatige slijtage aan het hout.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#8
Met zo'n zandstrook, naadloos verbonden aan het zwaardbeslag, moet je er wel op bedacht zijn, dat het niet ongemerkt als een 'waterbakje' gaat werken bij opgetrokken zwaard. Ik heb meegemaakt dat het hout achter de zandstrook volledig was weggerot door die oorzaak.
Maak niet steeds dezelfde fout, er is keus genoeg
Antwoord
#9
Wij hebben de zwaarden nu helemaal schoon geschuurd en ze zien er al prachtig uit, de rand was met stopverf afgewerkt en een messing strip. geschroefd met koperen schroeven,. we gaan nu bezig met de stopverf rand aan te brengen en als dat uitgehard is gaan we de strip weer vastzetten met koperen schroeven zoals dat ook altijd was? of is dat niet zo verstandig.
Antwoord
#10
Wachten tot stopverf uitgehard is kan een paar jaar duren.
Doe maar gewoon verder werken met de zachte stopverf, komt vanzelf goed.

Gebruik liever roestvast stalen schroeven i.p.v. messing (koperen schroeven bestaan niet). RVS is sterker en heeft geen last van ontzinken (dus bros worden).
Gebruik bij voorkeur schroeven met zaagsnee, of anders met torx. Liever geen kruiskoppen, want die lubberen snel uit.
Neem 1 slag dikker dan je eigenlijk van plan bent.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#11
(14-03-2024, 18:16)Berghout-2 schreef: Wachten tot stopverf uitgehard is kan een paar jaar duren.
Doe maar gewoon verder werken met de zachte stopverf, komt vanzelf goed.

Gebruik liever roestvast stalen schroeven i.p.v. messing (koperen schroeven bestaan niet). RVS is sterker en heeft geen last van ontzinken (dus bros worden).
Gebruik bij voorkeur schroeven met zaagsnee, of anders met torx. Liever geen kruiskoppen, want die lubberen snel uit.
Neem 1 slag dikker dan je eigenlijk van plan bent.

Hartelijk dank voor de goede raad. we zullen het zo uiutvoeren als je aangeeft Shy . Pauline
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)