Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Blokken lakken
#1
De meeste blokken van ons schip hebben wat achterstallig schilderwerk: dikke lagen lak, kale en verweerde plekken, geen rot. Ik ben ze nu kaal aan het maken met krabber en verfföhn, maar waar het hout kaal en warm is, 'zweet' er een harsachtige substantie uit. Het ruikt niet echt als hars, kan het zijn dat dat de blokken ooit geïmpregneerd zijn met lijnolie, of een andere olie? 

Dat brengt me gelijk op de vraag wat er weer op te smeren. Ik dacht ze gewoon te lakken met 2K lak, of eventueel Epifanes hardhoutolie. Of is lijnolie, of een lijnolieproduct in dit geval aan te raden? Ik heb vorig jaar als soort van proef één blok kaal geschuurd (niet verwarmd) en met 2K lak gelakt, die ziet er nog goed uit.
Antwoord
#2
Hardhoutolie van Epifanes werkt bij onze iepenhouten blokken al jaren erg goed en scheelt je ook wat schuurwerk.
2K lak heeft niet mijn voorkeur bij massief hout.
Ik lak ze om de 4 à 5 jaar en 12 jaar maak ik ze kaal en krijgen ze een nieuwe laag lak.


[Afbeelding: ab981885b004e773e7b6ff00671984df.jpg]
Antwoord
#3
Gebruik op blokken geen harde lak, zeker geen 2K lak. Op allerlei plekken kan er water in het hout trekken en harde lak voorkomt verdamping. Gevolg: het hout wordt zeiknat en verrot in een adembenemend tempo.

Het allersimpelste en allerbeste conserveringssysteem voor blokken is zo oud als de waterweg naar Rome: leg alle blokken een paar weken in een emmer met rauwe lijnolie, eventueel verdund met petroleum of zo. Neem geen gekookte lijnolie, want daarvan plakken de schijven vast.
Laat ze daarna uitdruipen, en klaar!
Het hout is dan moddervet, kan geen water meer opnemen, en de schijven zijn op sublieme wijze permanent gesmeerd.
Waarschijnlijk is dit in een ver verleden al gedaan met jouw blokken, vandaar dat "zweten".
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#4
Ik heb de blokken ook met lijnolie (rauw) behandeld en dat werkt prima. Wel ontbreekt glans en er zitten licht zwarte delen op. Geeft wel een oer-gevoel, maar moet je wel in je keuze meenemen.
Antwoord
#5
Ze (blokken, klampen en kikkers) staan hier alweer vanaf de herfst in bad, ik zal ze binnenkort eens ophangen. Ook wij waren eerst altijd aan het klooien met lak of beits. Ik was zelfs een aantal houten blokken aan het vervangen met tufnol.
Tot ik deze gouden tip kreeg van Berghout. Even een werkje om de lakresten (die dan op sommige plaatsen wel verdomd vast zitten...) er af te halen. Daarna is het erg simpel. Die wat rauwere uitstraling misstaat niet op onze boot.
Antwoord
#6
Dank voor de tips! Die blokken van Jollenbaas zien er strak uit, dat zou ook niet misstaan op ons schip, dus misschien maar hardhout olie. Maar het concept van lijnolie staat me ook wel aan, daar zal ik ook eens mee experimenteren. Rauwe lijnolie hard niet uit toch, krijg je dan niet hele plakkerige en vieze blokken? En is lijnolie ook nog over te schilderen? Als het inderdaad lijnolie is wat er nu uit mijn blokken zweet, komt dat wellicht wel goed.
Antwoord
#7
Rauwe lijnolie hardt inderdaad niet uit. Dat is belangrijk omdat anders de schijven zouden vastplakken.
Na de onderdompeling moeten de blokken een week of zo uitdruipen. Dan opwrijven met een poetsdoek of keukenpapier, en ze glanzen als een drol in de maneschijn. Overschilderen van het hout is niet nodig. Het ijzerwerk kun je ontvetten met wasbenzine en dan verven.

Waarom vind ik de dompelmethode beter dan lakken? Dat is vooral omdat blokken altijd erg te lijden hebben. Aan de buitenkant beschadigt lak door UV-straling en doordat ze vaak ergens tegenaan slaan, aan de binnenkant schuren het touw en de schijf langs het hout. Er zullen dus altijd beschadigingen in een laklaag ontstaan waar het water naar binnen kruipt.
Maar als het hout door-en-door moddervet wordt gemaakt, heeft water geen kans.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)