Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Blokken lakken
#1
De meeste blokken van ons schip hebben wat achterstallig schilderwerk: dikke lagen lak, kale en verweerde plekken, geen rot. Ik ben ze nu kaal aan het maken met krabber en verfföhn, maar waar het hout kaal en warm is, 'zweet' er een harsachtige substantie uit. Het ruikt niet echt als hars, kan het zijn dat dat de blokken ooit geïmpregneerd zijn met lijnolie, of een andere olie? 

Dat brengt me gelijk op de vraag wat er weer op te smeren. Ik dacht ze gewoon te lakken met 2K lak, of eventueel Epifanes hardhoutolie. Of is lijnolie, of een lijnolieproduct in dit geval aan te raden? Ik heb vorig jaar als soort van proef één blok kaal geschuurd (niet verwarmd) en met 2K lak gelakt, die ziet er nog goed uit.
Antwoord
#2
Hardhoutolie van Epifanes werkt bij onze iepenhouten blokken al jaren erg goed en scheelt je ook wat schuurwerk.
2K lak heeft niet mijn voorkeur bij massief hout.
Ik lak ze om de 4 à 5 jaar en 12 jaar maak ik ze kaal en krijgen ze een nieuwe laag lak.


[Afbeelding: ab981885b004e773e7b6ff00671984df.jpg]
Antwoord
#3
Gebruik op blokken geen harde lak, zeker geen 2K lak. Op allerlei plekken kan er water in het hout trekken en harde lak voorkomt verdamping. Gevolg: het hout wordt zeiknat en verrot in een adembenemend tempo.

Het allersimpelste en allerbeste conserveringssysteem voor blokken is zo oud als de waterweg naar Rome: leg alle blokken een paar weken in een emmer met rauwe lijnolie, eventueel verdund met petroleum of zo. Neem geen gekookte lijnolie, want daarvan plakken de schijven vast.
Laat ze daarna uitdruipen, en klaar!
Het hout is dan moddervet, kan geen water meer opnemen, en de schijven zijn op sublieme wijze permanent gesmeerd.
Waarschijnlijk is dit in een ver verleden al gedaan met jouw blokken, vandaar dat "zweten".
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#4
Ik heb de blokken ook met lijnolie (rauw) behandeld en dat werkt prima. Wel ontbreekt glans en er zitten licht zwarte delen op. Geeft wel een oer-gevoel, maar moet je wel in je keuze meenemen.
Antwoord
#5
Ze (blokken, klampen en kikkers) staan hier alweer vanaf de herfst in bad, ik zal ze binnenkort eens ophangen. Ook wij waren eerst altijd aan het klooien met lak of beits. Ik was zelfs een aantal houten blokken aan het vervangen met tufnol.
Tot ik deze gouden tip kreeg van Berghout. Even een werkje om de lakresten (die dan op sommige plaatsen wel verdomd vast zitten...) er af te halen. Daarna is het erg simpel. Die wat rauwere uitstraling misstaat niet op onze boot.
Antwoord
#6
Dank voor de tips! Die blokken van Jollenbaas zien er strak uit, dat zou ook niet misstaan op ons schip, dus misschien maar hardhout olie. Maar het concept van lijnolie staat me ook wel aan, daar zal ik ook eens mee experimenteren. Rauwe lijnolie hard niet uit toch, krijg je dan niet hele plakkerige en vieze blokken? En is lijnolie ook nog over te schilderen? Als het inderdaad lijnolie is wat er nu uit mijn blokken zweet, komt dat wellicht wel goed.
Antwoord
#7
Rauwe lijnolie hardt inderdaad niet uit. Dat is belangrijk omdat anders de schijven zouden vastplakken.
Na de onderdompeling moeten de blokken een week of zo uitdruipen. Dan opwrijven met een poetsdoek of keukenpapier, en ze glanzen als een drol in de maneschijn. Overschilderen van het hout is niet nodig. Het ijzerwerk kun je ontvetten met wasbenzine en dan verven.

Waarom vind ik de dompelmethode beter dan lakken? Dat is vooral omdat blokken altijd erg te lijden hebben. Aan de buitenkant beschadigt lak door UV-straling en doordat ze vaak ergens tegenaan slaan, aan de binnenkant schuren het touw en de schijf langs het hout. Er zullen dus altijd beschadigingen in een laklaag ontstaan waar het water naar binnen kruipt.
Maar als het hout door-en-door moddervet wordt gemaakt, heeft water geen kans.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#8
Ik kom rauwe lijnolie te kort, maar in de winkels hebben ze alleen 500ml verpakkingen.
Nu kom ik veel lijnolie tegen voor variërenden prijzen, het lijkt mij allemaal een zuiver product.
Zit daar nu verschil tussen?
Er is ook koud geperste lijnzaadolie voor paarden, voor vaak voordeligere prijzen.
https://www.pharmahorse.nl/lijnzaadolie-paard.html
Uiteraard gaat het resultaat voor, maar als het goedkoper kan zou het fijn zijn.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#9
Die paardenolie is ook helemaal prima.
Maar als je wat olie tekort komt, kun je het aanvullen met slaolie, koolzaadolie of arachideolie. Zelfs zonnebloem- en olijfolie doet het goed. Peper en zout hoeft niet ;-)
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#10
Ik heb hem bij lijnolie.nl vandaan. 5 liter voor 23euro. En inderdaad uitermate geschikt voor het paard.
Antwoord
#11
(26-02-2024, 20:52)swblom schreef: Ik heb hem bij lijnolie.nl vandaan. 5 liter voor 23euro. En inderdaad uitermate geschikt voor het paard.

Ik haal de blokken 1 x per 2 jaar uit elkaar. Haal het borgplaatje los, tik de pen eruit, en verwijder het binnenbeslag. Dan dompel ik ze een keer of 3 in de Owatrol D1. Nieuwe blokken de eerste keer 10 x. Aan een ijzerdraadje rijgen en uit laten druipen. Na een weekje drogen dompel ik ze nog 1 x in de Owatrol D2. Het hout is dan van binnen en van buiten goed beschermd. Het formaat blokken wat ik aan boord heb blijkt precies te passen in het blik. ( Alleen loopt het met de eerste paar blokken natuurlijk over, dus zet er een teiltje onder.... ) Owatrol kost ook geen vermogen.
Antwoord
#12
Mijn buurman had wat pech met een blok.
Gelukkig is er verder geen schade.
Alleen de giek ligt wat lager
[Afbeelding: 40ee28bdf5260057b7bcd9fd64ea9b23.jpg]
[Afbeelding: 2d99956b34a241d1210130da7fc404a5.jpg]
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#13
(27-01-2024, 16:21)Berghout-2 schreef: leg alle blokken een paar weken in een emmer met rauwe lijnolie, eventueel verdund met petroleum of zo.
Ik deed ze eerst in een stevige zak en zette die in een vat en vulde dat vat verder met zand. Vervolgens de rauwe lijnolie in die zak, dan heb je veel minder nodig door het zware zand er omheen.
Antwoord
#14
De blokken van onze grundel zijn al vanaf 1965 in functie. Elke drie jaar krijgen ze hetzelfde onderhoud, vaker is niet nodig. Hoe? Na demontage gaan ze een week in een pan terpentine, dan een week drogen onder een afdakje. Daarna een week in een pan rauwe lijnolie, weer een week drogen onder het afdakje. Dan worden ze meerdere malen gelakt om daarna geruime tijd onder het afdakje de lak te laten uitharden en zijn ze na montage weer 3 jaar blijvend mooi in dienst.


Wieke Mare
Grundel 8.5
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)