Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Houten deksel in zadelvorm
Ik wil mijn zonnepanelen kunnen opbergen tijdens het zeilen. Ik ben begonnen aan een permanente kist op de roef, iets voor de mast, en wil deze de lijnen van het schip laten volgen. Ik begrijp steeds beter wat bedoeld wordt met "rond vaartuig, dat nergens stilstaat." Niet alleen is het dek overdwars bol, maar in de lengte licht hol. Eigenlijk een zadelvorm (of een pringle volgens mijn vriendin).

De zij-, voor- en achterkant van de kist krijg ik denk ik wel aansluitend aan het dek. Maar nu mijn vraag, hoe maak je hier een houten deksel voor die precies zo glooiend is als het dek eronder? Een kromming in 1 richting kan ik me iets bij voorstellen: reeks latjes evt. op een gebogen dunne plaat. Maar in twee richtingen? Ik kom er niet echt uit... kan dit wel?

Een plaatje ter verduidelijking, de zijpanelen zijn hier nog niet op maat:

Hopelijk hebben anderen
Antwoord
Binnen in de boot lamineer ik de holle/bolle wanden met dunne lagen multiplex die ik op elkaar lijm. Misschien voor buiten niet het beste idee.
Lamineren met dunne latjes is daar denk ik beter.

Berghout gaat vast met een professionele insteek komen.
Antwoord
Dubbelgekromd is moeilijk.
En soms onbedoeld.
De dwarsscheepse bolling is mooi en nuttig (er blijft geen water op staan), maar de langsscheepse holling is vaak onbedoeld ontstaan door spanningen na lassen. Berucht is de deuk in het dak na het lassen van een koekkoek-basis.

Maar hoe dan ook, je hoeft met het deksel natuurlijk niet precies de ondergrond te volgen, je ziet ze immers nooit tegelijk. Ik zou waarschijnlijk de lichte langsscheepse holling negeren (maar ken de exacte omstandigheden bij jou niet).

Aanvulling: de luikenkappen van traditionele schepen hadden geen vloeiende zeeg, hoewel veel mensen denken van wel.
De luikenkappen waren afgedekt met, uhm, luiken. Die waren bij een Friese kap van hout, maar soms ook van gebogen staal.
Al die luiken vertoonden geen kromming in de langsscheepse richting.
Hoe komt het dan met de ogenschijnlijke zeeg in de luikenkap? Kijk maar eens kritisch naar een Friese kap (dat is de bekende luikenkap met houten luiken, scheerbalken en merkels), dan zie je dat de dennen bestaan uit rechte stukken ter lengte van de scheerbalken. Als de dennen wèl een vloeiende zeeg zouden hebben, dan zouden de luiken liggen te schommelen.

Zo te zien wil jij je bak maken op het voormalige kistenluik. Ook zo'n kistenluik had van oorsprong (toen het nog open kon) absoluut zeker een rechte bovenkant (langsscheeps bezien). Maar lassers verkloten veel ;-)
Genoeg is meer dan veel
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)