Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kluiverboom bovenste beneden?
Hallo,

Ben mij bewust van het vreemde onderwerp maar ik ga het proberen uit te leggen. 

Wij hebben onze Aak 10 jaar geleden overgenomen. De kluiverboom hebben we altijd op de manier erop gezet zoals we de boot gekregen hebben en dat was ook duidelijk aan de geschiedenis van het hout te zien wat boven en wat beneden moest. Recent hebben we het topje preventief laten vervangen na 35 jaar in weer en wind. Ook hierbij bleek maar weer wanneer je twijfelt, is het tijd voor grondige aanpak.

Echter de bereid gevonden vakman wist te vertellen dat onze kluiver volgens zijn mening over de kop op de boot zit. Ik heb dit met bijgevoegde foto's proberen te verduidelijken. 

Let op!,  hij lijkt gebogen te zijn maar dat is gezichtsbedrog. Aan de bovenkant op foto 1 is de de kluiver helemaal recht geschaafd. Daar kan hij plat op een tafel liggen. Hij rolt echter altijd om omdat de andere kant zwaarder is. Aan de zijkant en andere kant (onderkant in foto 1) is hij namelijk dikker gehouden. Waarschijnlijk voor de sterke. Volgens de timmerman was het juist de bedoeling dat deze dikke kant aan de bovenkant hoort te zitten (in ieder geval bij Engelse schepen). Blijkbaar om meer tegendruk te kunnen geven aan de druk van de kluiverzeil. 

Ik heb hier en daar al een verder geïnformeerd maar nog niemand gevonden die daar meer van weet. Ik hoop dat iemand hier meer over kan vertellen en hoe dit op onze scheepjes zou moet zijn. Ik kan het nu nog omdraaien, het top beslag zit er nog niet op. Eerst nog lekker schuren en lakken.

Alvast bedankt, Mvg Nico

Bijlagen Miniatuurweergaven

Vaak heeft het schip meer diepgang dan de schipper.  Rolleyes
Antwoord
Er is een verschil tussen gestaagde en ongestaagde kluiverbomen.
Bij ongestaagde (ik bedoel hier vooral dat er geen waterstag aanwezig is) is het gebruikelijk dat er een voorbocht in zit, zodanig dat de boom naar beneden kromt. Als een banaan die op zijn punten staat.
Op die manier lopen de trekvezels aan de onderkant van het hout mooi door.

Bij gestaagde kluiverbomen maakt dat niet meer uit, die zijn dus meestal gewoon rechttoe-rechtaan. Maar sommige platbodemjachtontwerpers houden van een vals gevoel voor historie, ze tekenen dan toch weer een kromme paal.
Aan de andere kant, als de kluiver gevoerd wordt op een travelaar is het prettig als de onderkant van de boom recht is, dan glijdt die travelaar beter.

Dan is er nog een andere categorie: de wedstrijdschepen. Daar wil men zoveel mogelijk vierkante meters zeil kunnen zetten, en dan helpt het om de halshoek van de kluiver dichterbij het water te maken. Eerlijk gezegd vind ik dat erg lelijk.

Een gekromde kluiverboom met de punt naar boven ziet er heel potent uit, maar zit toch echt op de kop.

Iets anders: op de foto lijkt het alsof het beslag aan de voet van de boom gesloten is. Zeg maar, een soort dop.
Als dat zo is, raad ik je sterk aan om dat zo snel mogelijk te veranderen.
In zulk gesloten beslag verzamelt zich water wat onherroepelijk tot versnelde rot leidt. Dat geldt ook voor gieken, gaffels en bokkepoten.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Hallo Wim,

Wederom bedankt, niet alleen voor het antwoord, maar vooral ook het waarom. Voor mij weer een les. Hier is denk ik weinig aan toe te voegen. Maar dit betekent wel dat onze scheepje al 35 jaar rondvaart met de kluiverboom op de kop. Waarvan 10 jaar op mijn conto  Confused  Het zag er toch altijd mooi (en dus potent uit)   Big Grin  Zie onderstaande foto.

Op het water komen we ook collega's tegen met kluiverbomen voering bijna horizontaal over het water. Dat vind ik persoonlijk altijd wel mooi. Maar goed dan zou je weer iets kunnen aanmerken op de zeilvoering.... Angel  

Wat betreft het beslag aan de voet van de boom. Deze is zoals het hoort open. Wel lijkt er iets opgesmeerd te zijn dat verdacht veel op epoxy lijkt. Misschien goed op dat eraf te schuren? Had ik nog nooit naar gekeken. Bedankt voor de tip. Zie foto hieronder

Vaak heeft het schip meer diepgang dan de schipper.  Rolleyes
Antwoord
Die kluiverboom staat niet alleen er horizontaal, maar de kluiver hangt ook ondersteboven
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(23-03-2024, 18:54)F1stra schreef: ..............
Wat betreft het beslag aan de voet van de boom. Deze is zoals het hoort open. Wel lijkt er iets opgesmeerd te zijn dat verdacht veel op epoxy lijkt. Misschien goed op dat eraf te schuren? Had ik nog nooit naar gekeken. Bedankt voor de tip.

Wees op je hoede als er ergens epoxy op hout zit. Dat is uitermate verraderlijk.

Epoxy aanbrengen op massief hout is om een aantal redenen dom. Ik heb daar al vaker over geschreven.
Maar het verraderlijke van epoxy is, dat het buitenste laagje van het hout geplastificeerd wordt. Die schil van een paar tiende millimeter dik wordt als het ware een soort plakplastic dat er prachtig glimmend uit blijft zien.
Dat het daar vlak onder lekker gaat rotten, dat zie je dus niet.

Ik heb eens een tjalkenmast van 20 meter bekeken, omdat de nieuwe eigenaresse dat ding niet helemaal vertrouwde. De vorige eigenaar had de lariks (van sublieme kwaliteit) in de epoxy gezet.
De mast zag er schitterend uit, prachtig hout dat glom als een drol in de maneschijn. Maar het wantrouwen van de eigenaresse was terecht: de mast was eigenlijk een dunne huls van plastic, gevuld met turf. De mast was van binnen volledig weggerot. In drie jaar tijd.
De expert die zij had ingehuurd voor de aankoopkeuring had de rot niet opgemerkt.

Conclusie: doe NOOIT epoxy op massief hout. En àls er al epoxy op zit, verwijder het indien mogelijk en hou de kwaliteit van het hout scherp in de gaten. Het rottingsproces wordt door epoxy enorm versneld.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
even een vraagje in dit verband.
Als je kops hout wat horizontaal ligt nu wel in de epoxy zet en alle andere zijden open. Hoe erg is dat?

Vocht/regen kan er van bovenaf niet meer in, maar wel aan alle andere zijden eruit?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Dat lijkt gunstig, maar dat is het niet.
In de praktijk zie je dat er dan 's nachts condens ontstaat tegen de binnenkant van de epoxylaag. Zodra de zon erop gaat schijnen gaat het lekker broeien. Feest voor de schimmel!

Doe liever een enigszins damp-open product erop, bijvoorbeeld beits of verf op lijnoliebasis. Olie stoot water af, zo simpel kan het zijn.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Iets anders: op de foto lijkt het alsof het beslag aan de voet van de boom gesloten is. Zeg maar, een soort dop.
Als dat zo is, raad ik je sterk aan om dat zo snel mogelijk te veranderen.
In zulk gesloten beslag verzamelt zich water wat onherroepelijk tot versnelde rot leidt. Dat geldt ook voor gieken, gaffels en bokkepoten.

Oeiei! Bij mij zijn aan beide einden van de boegspriet een soort "doppen" gemonteerd als beslag. Het lijkt wel goed afgekit te zijn. Wat is de beste oplossing? Gaatje boren op het laagste punt? Of de hele "bodem" er af slijpen? 
Hoor graag jullie mening,
vr grt, Jan-Kees

Antwoord
(25-03-2024, 10:49)D'rAak schreef: Oeiei! Bij mij zijn aan beide einden van de boegspriet een soort "doppen" gemonteerd als beslag. Het lijkt wel goed afgekit te zijn. Wat is de beste oplossing? Gaatje boren op het laagste punt? Of de hele "bodem" er af slijpen? 
vr grt, Jan-Kees

Ik raad je aan om in ieder geval van de onderste de bodem te verwijderen, die is het meest urgent want daar blijft water in staan. De top heeft iets minder haast.
Dat het goed is afgekit is alleen maar vervelend, dan blijft het vocht er nòg beter inhangen.
Het lijkt erop dat er voor de bout een pijpje is ingelast. Ook daar word ik niet blij van.

Overigens vind ik de hommer aan je stok wel erg dik. De functie van een hommer is steungeven aan de beslagband, maar jouw hommer is heel veel dikker dan nodig wat extra inwatering geeft. Er is daar al een verkleuring te zien in het hout.

Verder zijn die (messing?) strippen onder de travelaar goed bedoeld, maar niet slim bevestigd. De travelaar heeft ongetwijfeld neiging om er achter te haken.

Jouw kluiverboom is typisch een product van een maker die wel netjes is in hout- en rvs-bewerking, maar die niet verder kijkt (en denkt) dan zijn neus lang is. Helaas komt dat erg veel voor.

Nou niet depressief worden, he Angel 
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(25-03-2024, 19:57)Berghout-2 schreef:
(25-03-2024, 10:49)D'rAak schreef: Oeiei! Bij mij zijn aan beide einden van de boegspriet een soort "doppen" gemonteerd als beslag. Het lijkt wel goed afgekit te zijn. Wat is de beste oplossing? Gaatje boren op het laagste punt? Of de hele "bodem" er af slijpen? 
vr grt, Jan-Kees

Ik raad je aan om in ieder geval van de onderste de bodem te verwijderen, die is het meest urgent want daar blijft water in staan. De top heeft iets minder haast.
Dat het goed is afgekit is alleen maar vervelend, dan blijft het vocht er nòg beter inhangen.
Het lijkt erop dat er voor de bout een pijpje is ingelast. Ook daar word ik niet blij van.

Overigens vind ik de hommer aan je stok wel erg dik. De functie van een hommer is steungeven aan de beslagband, maar jouw hommer is heel veel dikker dan nodig wat extra inwatering geeft. Er is daar al een verkleuring te zien in het hout.

Verder zijn die (messing?) strippen onder de travelaar goed bedoeld, maar niet slim bevestigd. De travelaar heeft ongetwijfeld neiging om er achter te haken.

Jouw kluiverboom is typisch een product van een maker die wel netjes is in hout- en rvs-bewerking, maar die niet verder kijkt (en denkt) dan zijn neus lang is. Helaas komt dat erg veel voor.

Nou niet depressief worden, he Angel 
Wim.

Hoi Wim!
bedankt voor je reactie! ik ga ermee aan de slag. Had ik deze post maar 2 jaar eerder gedaan, want toen heb ik het hele spul kaalgehaald en in de Woodskin gezet.... maar ja, zo blijft het werk in de wereld.
Grt, Jan-Kees
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)