Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Reparatie eikenhouten roer Vollenhovense Bol
#1
Ik ben sinds niet al te lang eigenaar van een Vollenhovense Bol 8.10m.
Op dit moment ben ik bezig aan groot onderhoud/reparatie van het houten roer. Bij het kaal halen val vooral op dat rond de ophangbeugels en schroefgaten donker plekken in het hout te zien zijn; ik ga ervan uit dat er inwatering is geweest en het dus (beginnende) houtrot is. Bij het schuren valt op dat de donkere verkleuring tot vrij diep het hout in gaat; ik ben dan ook gestopt, aangezien ik anders een groot deel van de planken ga ondermijnen. 

Is het mogelijk om deze houtrot op de een of andere wijze te conserveren? Of is een radicale uit-frasen van de donkere plekken en opnieuw inleggen van hout de enige juiste remedie?  
Zie foto's!

Dank alvast voor jullie tips!

   
   
   
Antwoord
#2
Ik zie geen echte rot. Onderwater zie je dat ook niet vaak. Rotten gebeurt meestal boven water, in vochtige slecht geventileerde situaties. Dit lijkt meer een soort van erosie van de boutgaten en de naden tussen de roerposten. Is het hout nog hard als je er met een schroevendraaiertje in prikt? Het zwart verkleuren komt waarschijnlijk door de combi van stalen roerbeslag + looizuur in het eiken. Da's ook geen rot.
Maak niet steeds dezelfde fout, er is keus genoeg
Antwoord
#3
Partemala heeft grotendeels gelijk.
Het stalen roerbeslag is ongetwijfeld geroest aan de hout-kant. De interactie tussen staal en het zure eikenhout geeft een zwartverkleuring in het hout en roest aan het staal.
Op den duur gaat het hout op die plekken wel rotten, maar zover is het bij jou nog niet.
Die zwart-verkleuring zou ik lekker laten zitten. Onder water heb je daar geen last van.

Als het beslag nog bruikbaar is, behandel het dan grondig. Bij voorkeur eerst de grove roest eraf kloppen en daarna stralen en vervolgens thermisch verzinken. Of maak nieuw rvs beslag.
Gebruik bij de montage uitsluitend rvs. Absoluut geen gegalvaniseerde schroeven/bouten, ook geen Dynaplus, en al helemaal geen spaanplaatschroeven.

Het hout ziet er erg droog uit. Dat betekent dat het onderwaterdeel flink zal gaan zwellen zodra het nat wordt. Als je de openstaande naden eerst dichtkit, zal het roer kapotzwellen. Niet doen dus.
Als de openstaande naden jou storen, mag je ze wel dichtsmeren met bitumenpasta of stopverf, dat knijpt er mooi tussenuit zodra het hout zwelt.
Succes!

PS. Ga de roest niet te lijf met een staalborstel, ook niet met een draadborstel op een slijptol. Daarmee zou je de roest polijsten maar absoluut niet verwijderen.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#4
(24-03-2024, 18:40)partemala schreef: Ik zie geen echte rot. Onderwater zie je dat ook niet vaak. Rotten gebeurt meestal boven water, in vochtige slecht geventileerde situaties. Dit lijkt meer een soort van erosie van de boutgaten en de naden tussen de roerposten. Is het hout nog hard als je er met een schroevendraaiertje  in prikt? Het zwart verkleuren komt waarschijnlijk door de combi van stalen roerbeslag + looizuur in het eiken. Da's ook geen rot.

Het hout is op de verkleurde plekken idd nog hard als je het bewerkt, dus dat pleit tegen houtrot. Was er onzeker over omdat ik geen andere verklaring had, dus vandaar de zorgen en vraag op dit forum. Ontzettend dank voor de reactie. Heel fijn en geruststellend.
Antwoord
#5
(24-03-2024, 22:42)Berghout-2 schreef: Partemala heeft grotendeels gelijk.
Het stalen roerbeslag is ongetwijfeld geroest aan de hout-kant. De interactie tussen staal en het zure eikenhout geeft een zwartverkleuring in het hout en roest aan het staal.
Op den duur gaat het hout op die plekken wel rotten, maar zover is het bij jou nog niet.
Die zwart-verkleuring zou ik lekker laten zitten. Onder water heb je daar geen last van.

Als het beslag nog bruikbaar is, behandel het dan grondig. Bij voorkeur eerst de grove roest eraf kloppen en daarna stralen en vervolgens thermisch verzinken. Of maak nieuw rvs beslag.
Gebruik bij de montage uitsluitend rvs. Absoluut geen gegalvaniseerde schroeven/bouten, ook geen Dynaplus, en al helemaal geen spaanplaatschroeven.

Het hout ziet er erg droog uit. Dat betekent dat het onderwaterdeel flink zal gaan zwellen zodra het nat wordt. Als je de openstaande naden eerst dichtkit, zal het roer kapotzwellen. Niet doen dus.
Als de openstaande naden jou storen, mag je ze wel dichtsmeren met bitumenpasta of stopverf, dat knijpt er mooi tussenuit zodra het hout zwelt.
Succes!

PS. Ga de roest niet te lijf met een staalborstel, ook niet met een draadborstel op een slijptol. Daarmee zou je de roest polijsten maar absoluut niet verwijderen.

Het klopt helemaal… aan de binnenkant van het beslag zijn plakken roest te vinden, dus de verkleuring is goed te verklaren door de eigenschappen van het hout en het metaal… Zal het beslag met zorg schoonmaken en bewerken. Het thermisch verzinken is neem ik aan iets dat een bedrijf voor mij kan doen?

Het roer staat al de hele winter binnen bij kamer temperatuur, dus vandaar de droogte. In de naden zat een soort rubber-kit dat ik grotendeels heb verwijderd. Mijn plan was om de naden t.z.t. Op te vullen met Bostik adhesive elastische kit; volstaat dat ook i.p.v. bitumenpasta of stopverf?

I.I.g. Ontzettend dank voor de uitgebreide antwoorden!
Antwoord
#6
(25-03-2024, 1:26)Maro schreef:
(24-03-2024, 22:42)Berghout-2 schreef: Het hout ziet er erg droog uit. Dat betekent dat het onderwaterdeel flink zal gaan zwellen zodra het nat wordt. Als je de openstaande naden eerst dichtkit, zal het roer kapotzwellen. Niet doen dus.
Als de openstaande naden jou storen, mag je ze wel dichtsmeren met bitumenpasta of stopverf, dat knijpt er mooi tussenuit zodra het hout zwelt...............


Het roer staat al de hele winter binnen bij kamer temperatuur, dus vandaar de droogte. In de naden zat een soort rubber-kit dat ik grotendeels heb verwijderd. Mijn plan was om de naden t.z.t. Op te vullen met Bostik adhesive elastische kit; volstaat dat ook i.p.v. bitumenpasta of stopverf?

Het korte antwoord: Nee.

Het langere antwoord staat er al boven, had ik al vóór je vraag geschreven.

Het nòg langere antwoord: de kit heeft maar heel weinig elasticiteit. Zodra het onderwaterdeel gaat zwellen, houdt de kit het dichtknijpen van de naden tegen, waardoor het roerblad breder wordt.
Het gevolg: de naden in het bovenwaterdeel scheuren open. Dat is al gebeurd bij jouw roer, maar dat zal elke keer erger worden als je er kit instopt.

Je zou niet de eerste zijn die denkt heeeeel goed bezig te zijn met kit spuiten. Maar kit maakt meer kapot dan je lief is.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#7
Ter bevestiging: het roer van onze 8.5 meter Grundel is van 1965. Zelfde problemen als hierboven weergegeven. Het 'plamuren' met bitumenpasta heeft de afgelopen jaaaren afdoende gewerkt. (overigens niet goedkoop...)
Antwoord
#8
(26-03-2024, 13:43)Klaas de Jong schreef: ....... Het 'plamuren' met bitumenpasta ............ (overigens niet goedkoop...)

Ja hoor, lekker goedkoop. Maar dan moet je wel de goede bitumenpasta kopen
Die van Zwaluw/denBraven is heel goed en heel goedkoop. Het heet Tixoplast en is een kopie van Tixophalte van Shell.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#9
Dank voor de tip!!
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)