Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
hydrofoor systeem
Goedendag allen,

Voor mijn hasselteraak (20,5meter) de Rehoboth ben ik eens aan het na denken hoe ik mij hydrofoor systeem ga ontwerpen,ik vroeg mij af of jullie eens kunnen delen hoe dit er bij jullie uit ziet.

Dan heb ik het over inhoud van de tank, type hydrofoor pomp, type leidingen/slangen, type boiler en als jullie nog tips hebben hoor ik het natuurlijk ook graag!

Ibo de groot,
Antwoord
Er hangt veel af van de omstandigheden.
Als je woont op je schip, met wasmachine en douche, dan is het fijn om een grote tank te hebben, minstens anderhalve kuub.
Kun je makkelijk tanken, of is dat lastig? Hoe lastiger, des te groter je tank.
Kun je in de vorstperiodes nog tanken? Zo niet, een nog grotere tank.
Ga je zelf buitenwaterwater reinigen, via slibfilter, aktief-koolfilter en UV-lamp? Dan kan je tank heel veel kleiner worden, bijvoorbeeld maar 100 liter. (Dat had ik op mijn sleepboot. Ideaal, maar op zout water blijft het water zout. Er is wel een extra pompje nodig om het buitenwater door de filters naar het tankje te jagen.)

Gebruik liever geen vuldop in je dek, anders komt er makkelijk vuil mee. Liever een vulpunt op een hogere plek. Zorg voor een ruime beluchting op een hoog punt met een goede kering tegen vuil en beestjes.

Hydrofoor? In ieder geval eentje met een behoorlijk drukvat. Het beste en stilste en duurste is een plunjerpomp (Stork, Speck), maar ook een veel eenvoudiger membraanpompje (Jabsco, Whale, etc) kan voldoen. Liever geen centrifugaalpomp, want bij spanningsverlies of een beetje lucht in de leiding haalt die de druk niet meer.
Welke pomp je ook kiest, monteer een goede drukschakelaar. Die ingebouwde dingetjes in sommige pompjes gaan gauw kapot. Er zijn ook schakelaars die de pomp stilleggen als de tank leeg is, dat kan handig zijn.

Leidingen? Liever geen koper. Er is een grote keuze uit min of meer buigzame leidingen met perskoppelingen. Bijna allemaal goed. Kijk bijvoorbeeld eens op www.wildkamp.nl
Vermijd haakse knietjes. Breng isolatie aan rond de leidingen, ook de koudwaterleidingen, dat voorkomt problemen met vorst en hitte. Monteer voldoende aftapkraantjes op alle laagste punten.
Zorg dat de leidingen trillingsvrij bevestigd zijn.

Boiler?
Hoeft niet groot te zijn. Als het alleen nodig is voor bijvoorbeeld 2 personen douchen en een beetje keukenwater, heb je aan 30 tot 50 liter ruim genoeg. Behalve als je een pubermeisje aan boord hebt, dan heb je echt véél meer nodig.
Als je regelmatig vaart, is het prettig als er twee verwarmingselementen in de boiler zitten, eentje van 2 tot 3 kW en een kleintje van pakweg 500 watt voor ligplekken met obscure stroomaansluiting.
Alleen als je echt vaak motort is verwarming via je koelwater prettig, maar de benodigde boiler is duur en de aanleg is complex.
Als je een kleinere boiler hebt (max. 50 liter) dan is een (dure en kwetsbare) inlaatcombinatie eigenlijk niet nodig. Bij het verwarmen zet het water uit, bij een huisinstallatie moet dat overtollige water worden geloosd, maar bij een hydrofoor met een fatsoenlijk drukvat kan dat drukvat voldoende water opnemen.

Als je een douche aan boord hebt, overweeg dan serieus om een UV-lamp in de leiding op te nemen, na de hydrofoor. Zeker in de zomer is er een flink risico op legionella-besmetting.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Mijn situatie (15m plezierskutsje)
2x200l gecementeerde tanks
Hydrofoor 12v dmv jabsco pompje en 10l rvs drukvat (DL of Italie, daar zijn die dingen gemeendgoed in allerlei maten in woningen en dus veel goedkoper dan met een labeltje schip)
Leidingen meerlaagsbuis uponor met uponor rtm koppelingen, snel, makkelijk en heeft me nog nooit in de steek gelaten. Allen onder de vloer tussen spanten. Koude leiding naar wastafeltjes in de hutten lagen er al in koper met knelkoppelingen en deels helaas nog gesoldeerd..
Boiler heb ik een geisoleerde 25l koperen tank met warmtewisselaar gepakt uit een Nefit Ecomline. Ik had er een liggen, maar je vind ze wel onder de 100€. Daar een inlaatcombi en thermostaat op zodat het water  steady 60gr er uit komt. (Zie als voorbeeld de duurdere prefab gemaakte varianten voor bootjes)

De boiler is aangesloten op het koelsysteem van de motor, met een 75gr inline thermostaat er tussen zoda t je niet met koude motor je ww aan het koelen bent. Daarnaast kan de boiler warm gemaakt dmv een driewegklep en een 5kw webasto diesel standkachel uit een Benz (tientje werk op MP/ebay). Op zich moet die met een waterbesparende douchekop de puberende kiddos wel warm kunnen houden.

Ik heb in woningen altijd geleerd dat drinkwaterleidingen koud/warm niet geisoleerd mogen worden ivm legionella. Vorst houdt ik met een kachel buiten de deur, maar als die het niet doet en het tien dagen vriest helpt volgens mij isolatie om de buizen ook niet echt?
Antwoord
Wij hebben aan boord van onze stevenaak van 23 meter 2x 1000L drinkwater, in kunststoftanks onder het mastdek aan weerszijden.
Er is 1 vulpunt in het herft, en een balansleiding tussen de tanks. In die leiding zitten afsluiters om tijdens het zeilen dicht te kunnen zetten.
Bij de bakboordtank staat een Grundfos SCALA waterpomp (230V). Die voedt via Hep2o leidingen (Speedfit is vergelijkbaar en bij Hornbach te koop) de kranen en ook een boiler (60L).
De boiler wordt elektrisch verwarmd (800W). Dat duurt wel wat lang, moet ik er bij zeggen. De boiler heeft ook een spiraal om met motorwarmte te verwarmen. Dat ga ik met warmte van de generator doen: als we voor anker liggen draait die een half uur per dag sowieso om elektrisch te koken.

Wij wonen met z'n 2en aan boord en doen niet overdreven zuinig met water: we wassen met de wasmachine, douchen om de dag, maken de caviakooi schoon met drinkwater (ookal zeg ik met vriendin regelmatig dat dat met buitenboordwater ook prima gaat haha), spoelen de wc met drinkwater. Ondanks dat doen we 4 volle weken met 2 kuub.

Vullen van de tanks doen we met een gewone tuinslang. Dat duurt wel een uur of 2 a 3.
Antwoord
Bij ons zijn drinkwaterleidingen ook niet geïsoleerd, terwijl de cv leidingen dat wel zijn. Het meeste is verder al gezegd, maar wil daar aan toevoegen dat bij de meeste watersportwinkels niet hep2o leidingen (hebben wij ook) verkocht worden. In plaats daarvan vaak een ander niet-compatibel merk. Kwamen wij op vakantie achter met een kapotte leiding, dichtstbijzijnde wildkamp filiaal was niet erg dichtbij. Dus neem wat reserveonderdelen igv nood mee als je voor hep2o gaat. Verder mooi systeem.

Een driewegkraan tussen drinkwater/buitenwater/wc-spoelen is ook handig voor tijdens het droogvallen.

Heb er zelf geen ervaring mee maar overweeg mijn eigen hydrofoor te vervangen door een variabele snelheidspomp. Dit ivm ruimte en geluidsoverlast.

Wij doen 1 à 2 weken met een halve kuub water met 2 personen (incl. douchen/wasmachine).
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)