Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Inkomende marifoonberichten omzetten in tekst
Zo'n 2 jaar geleden werd ik zo slechthorend, dat ik het onverantwoord vond om te blijven varen. Inmiddels is operatief  een implantaat geplaatst waardoor ik weer stukken beter hoor, maar nog niet zo dat de marifoon beluisteren probleemloos gaat.
Zou het mogelijk zijn om inkomende marifoonberichten op een beeldscherm leesbaar te maken of hoorbaar via Nautic Talk of zoiets.
Antwoord
Dat is jouw expertise, BaasElektron, (Calidris)

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
AI technisch is er tegenwoordig met diverse apps speech tot text veel mogelik. Kun je niet eerst de telefoon naast een test kanaal gooien? Eventueel kun je later je luidspreker uitgang rechtreeks (met evt wat versterker, signaal aanpasser, op de ingang van je vertaalapparaat gooien.
Antwoord
(11-04-2024, 21:25)Pylk schreef: Dat is jouw expertise, BaasElektron, (Calidris)

Vooralsnog geen haalbaar plan. Ik snap de behoefte. Krijgt van mij geen aandacht.
Draadloze koptelefoon of oortjes met geluid van 2 marifoons?

AI zou kunnen, maar dan hang je wel continue aan internet.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Hoewel ik duidelijk had aangegeven een e-mail te willen krijgen indien er een reactie was, werkt(e) dat kennelijk niet. Vandaar mijn late reactie omdat ik toevallig wat op het forum zocht.

Jammer dat een eenvoudige oplossing van marifoonspraak naar geschreven tekst niet mogelijk blijkt.
Antwoord
Gerard, omdat er meer mensen zijn met gehoorverlies (ook bij mij wordt 't langzamerhand minder), lijkt het mij interessant om te horen wat de gevolgen zijn.
Jij hebt een schip waarvoor een groot vaarbewijs o.i.d. nodig is. Daarvoor moet je een periodieke medische keuring ondergaan waarbij ook het gehoor getest wordt. Hoe is dat bij jou gegaan?
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Berghout-2 dank je wel voor je reactie.
Daar voor het forum inderdaad voor bedoeld.
Gerard, ik kan in je bericht geen aanwijzingen vinden dat je een bericht via de mail of in een persoonlijk bericht zou willen ontvangen.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Mijn gehoor is ook al jaren wat minder, als er in de toekomst zo’n oplossing komt zou dat zeker wat aanvullen.
Ook kan je het dan makkelijk terug lezen. Als je net ff een zeil of koffie aan het zetten was
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(23-04-2024, 17:53)Eddy K schreef:  een bericht via de mail of in een persoonlijk bericht zou willen ontvangen.

Ik denk dat hij doelt op een reactie op zijn forum bericht, niet het marifoon bericht Smile 

Hedendaags is alles gecentreerd rond een internet verbinding waarbij een hoop denkwerk online gedaan wordt. Maar ik lees net dat er in Windows 10/11 standaard een spraak herkenner zit. Je schijnt offline met een microfoon er berichten mee te kunnen typen. 
Ik ben alleen bang dat de kwaliteit van de marifoonberichten wat ondermaatst gaan zijn.
Antwoord
(23-04-2024, 8:50)Berghout-2 schreef:
Citaat:Gerard, omdat er meer mensen zijn met gehoorverlies (ook bij mij wordt 't langzamerhand minder),
Tsja, we worden allemaal ouder. ;-)
Citaat:lijkt het mij interessant om te horen wat de gevolgen zijn.
Ik hoopte inderdaad ook op interesse maar ook op ervaringen van anderen.
Citaat:Jij hebt een schip waarvoor een groot vaarbewijs o.i.d. nodig is.
Nee, want het is korter dan 25 meter. Het is formeel wel een "groot" schip omdat het langer is dan 15 meter maar daarvoor volstaat een "Klein Vaarbewijs".
Citaat:Daarvoor moet je een periodieke medische keuring ondergaan waarbij ook het gehoor getest wordt.
Pas bij verlenging  van een "Klein Vaarbewijs" na je 75e (dat is voor mij dus de volgende keer), zou een medische keuring aan de orde moeten komen, maar ik kan daar zo gauw niets over vinden. Los daarvan  ben ik natuurlijk zelf verantwoordelijk om te bepalen of ik het verantwoordelijk vind om te (gaan) varen en momenteel vind ik dat (nog) niet verantwoordelijk. Bij de laatste gehoortest (vorige week) kon ik al 80 -90% horen, maar dat was in een optimale situatie. Omdat ik buiten sta te sturen is het daar heel anders.
Antwoord
(23-04-2024, 17:53)Eddy K schreef: Gerard, ik kan in je bericht geen aanwijzingen vinden dat je een bericht via de mail of in een persoonlijk bericht zou willen ontvangen.

Vreemd. Bij "Berichtopties" staat toch duidelijk "Abonneren, notificaties per e-mail." actief.
Antwoord
Ik heb je verkeerd begrepen, ik dacht dat je van andere graag een persoonlijke reactie wilde ontvangen.
Ik zet het even door naar de ICT afdeling.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Testbericht voor de ICT
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(25-04-2024, 20:07)Eddy K schreef: Testbericht voor de ICT

testbericht 2 voor de ICT
Antwoord
(25-04-2024, 16:38)Eddy K schreef: Ik heb je verkeerd begrepen, ik dacht dat je van andere graag een persoonlijke reactie wilde ontvangen.
Ik zet het even door naar de ICT afdeling.

Het is weer hersteld.
Excuses voor het ongemak.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Voor zover ik weet heb je tussen 20-24 meter een z.g. grootplezier vaarbewijs nodig.
Antwoord
(28-04-2024, 18:47)Calidris schreef: Voor zover ik weet heb je tussen 20-24 meter een z.g. grootplezier vaarbewijs nodig.
Nee, dat is vanaf 25 - 40 meter. Voor zo'n bewijs moet ook een praktijkexamen met goed gevolg worden afgelegd. Beneden de 25 meter is dat niet nodig en kun je dus met een theorie-examen voor een klein vaarbewijs volstaan.
Antwoord
Dat klopt. De verwarring bestaat bij veel mensen, omdat met het klein vaarbewijs ook (beperkt) grote schepen gevaren mogen worden.
Antwoord
Klein Vaarbewijs 1
Dit vaarbewijs is geschikt voor:

pleziervaartuigen met een lengte van 15 tot 25 meter.
motorboten korter dan 15 meter, die sneller kunnen dan 20 kilometer per uur door het water. Hieronder vallen ook jetski’s en andere typen waterscooters.
bepaalde schepen die bedrijfsmatig gebruikt worden met een lengte tussen de 15 en 20 meter.

bron. cbr

Tot 20m is inderdaad klein schip, daarboven groot ivm voorrangsregels.
Antwoord
Dan heb ik het niet goed op het netvlies meer. Ik ben tevreden met mijn groot zeilbewijs.
Antwoord
Voorheen mocht je met een klein vaarbewijs ook boven de 25 meter varen. Denk dat dat voor de meeste verwarring zorgt. In ieder geval bij mensen die al wat langer rondvaren.

Maar goed, ook hier tevreden met mijn groot zeilbewijs......
Antwoord
Wie doet weer een duit in het zakje m.b.t. het onderwerp of welke forumredacteur verplaatst alle berichten die niet ter zake zijn tot dit onderwerp  onder een andere titel/vlag?
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)