Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
zeilplan lemsteraak
#1
beste enthousiastelingen,

we hebben vorige week na veel wikken en wegen een lemsteraak van 14 m bij  4.4m gekocht van rond 1920. helaas heeft hij niets van tuigage mast of zwaarden. die hebben er op gestaan van 1970 tot 2006 de vorige eigenaar heeft toen er alles af gehaald (alles, schip inclusief was in heel slechte staat) om de kanalen in frankrijk te bevaren. onze  bedoeling is om dit schip terug zeilend te maken. 
het schip is door de vorige eigenaar volledig onder handen genomen en is technisch volledig in orde.
we weten dat het slimmer is om een zeilend schip te kopen maar lemsteraken zijn zot duur. en omdat ik nogal lang ben hang ik een beetje af van dit type schip om stahoogte te hebben in de kajuit. en persoonlijk vind ik ze wel hele mooie lijnen hebben.

ik had graag een fototje ingevoegd maar dat lukt nog niet zo een twee drie zag ik zo.

mijn vraag is hoe stel je een zeilplan op? en waar is er handige informatie over te vinden?
alvast bedankt
Antwoord
#2
Voor het opstellen van een zeilplan zul je eerst een keuze moeten maken.
Ga je voor een echt traditioneel tuig? Kijk dan eens rond bij botters, die zijn vergelijkbaar. Een ongestaagde mast van ca. 13 tot 14 meter (vanaf het vlak gemeten), botterfok (ca. 40 vierkante meter) met buiketouw op overloop, een grootzeil van eveneens ca. 40 vierkante meter. Daarbij een kluiver, vliegend gehesen op een travelaar, en een aap. Voor wedstrijden kan er een halfwinder bij.
Op zo'n antiek schip ziet zo'n tuigage er heel mooi uit, en het zeilt heel makkelijk, zelfs met z'n tweeën bij harde wind. Alles kan zonder lieren, zonder verstaging (alleen maar een voorstag), eenvoudig en handig. Precies zoals de vissers dat vroeger graag deden.

Of ga je voor een moderner tuig? Dan wordt de mast een stuk langer, gestaagd, overal lieren, een gewone fok, een kluiver die langs een stag gehesen wordt. Eventueel een rolfok en/of rolkluiver. Is lastiger te mannen, maar gaat wel sneller. Kijk maar eens rond bij lemsteraak-jachten.

Als ik zelf zou kiezen, zou het de traditionele uitvoering worden. Maar ja, de keuze is niet aan mij.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#3
(24-04-2024, 22:06)Berghout-2 schreef: Voor het opstellen van een zeilplan zul je eerst een keuze moeten maken.
Ga je voor een echt traditioneel tuig?  Kijk dan eens rond bij botters, die zijn vergelijkbaar. Een ongestaagde mast van ca. 13 tot 14 meter (vanaf het vlak gemeten), botterfok (ca. 40 vierkante meter) met buiketouw op overloop, een grootzeil van eveneens ca. 40 vierkante meter. Daarbij een kluiver, vliegend gehesen op een travelaar, en een aap. Voor wedstrijden kan er een halfwinder bij.
Op zo'n antiek schip ziet zo'n tuigage er heel mooi uit, en het zeilt heel makkelijk, zelfs met z'n tweeën bij harde wind. Alles kan zonder lieren, zonder verstaging (alleen maar een voorstag), eenvoudig en handig. Precies zoals de vissers dat vroeger graag deden.

Of ga je voor een moderner tuig? Dan wordt de mast een stuk langer, gestaagd, overal lieren, een gewone fok, een kluiver die langs een stag gehesen wordt. Eventueel een rolfok en/of rolkluiver. Is lastiger te mannen, maar gaat wel sneller. Kijk maar eens rond bij lemsteraak-jachten.

Als ik zelf zou kiezen, zou het de traditionele uitvoering worden. Maar ja, de keuze is niet aan mij.

Dankjewel voor je reactie. Ik weet het nog niet zo goed welk type zeilplan ik zou kiezen maar mijn vraag is meer hoe je het moet doen om alles een beetje in evenwicht te krijgen zodat het schip niet te loef of lijgierig wordt want dan is het plezier van het zeilen er al gauw af.
Antwoord
#4
Als je het echt vanaf nul wil doen zul je misschien een scheepsontwerper in de arm moeten nemen. De theorie met de aangrijpingspunten is redelijk simpel te begrijpen. Dat vertalen in parktijk is een ander ding.
Heb je nog wat uitgangspunten, is er nog een mastvoet of weet je waar die stond, hetzelfde voor de zwaardophanging?

Wat pragmatischer is de boel wat afkijken bij de vele zeilende schepen. Als eerste moet je dan de vraag die door Berghout werd neergelegd beantwoorden. Wat wil je traditioneel of turbo?
Zoek er een paar uit die qua afmetingen in de buurt van jouw boot komen en vraag of je een en ander op mag meten. Vergeet natuurlijk ook niet te vragen hoe die boot zeilt..
Daar komt dan vast wel een richting uit. Vervolgens ga je eens om de tafel met een goede zeilmaker en eventueel een zwaardenmaker en laat je daar adviseren.

Wat eventueel ook nog een optie kan zijn is wat rondsneupen bij de wedstrijdaken. Een tijdje geleden zag je nog al eens een prima tuig en zwaarden te koop omdat de eigenaar vooraan in het veld mee wilde blijven varen. Ik heb de indruk dat dat de laatste tijd wat minder is, hoewel er recentelijk nog een prachtige set zwaarden op Marktplaats stonden. (net te groot voor onze boot, zouden misschien prima passen op een 14 meter aak)
Antwoord
#5
Tongue 
hier een foto van ons zeilplan wel even je monitor scheef zetten  Tongue  
is van een lemsteraak uit 1911 die in 1961 een kajuit heeft gekregen met dit zeilplan.
in de spiegel der zeilvaart stonden laats nog 2 zwaarden te koop met rvs beslag. 
er komt zo nu en dan ook nog wel eens wat te koop.

en toch ben ik benieuwd naar een foto Shy

gr martijn


Bijlagen Miniatuurweergaven
   
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)