Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Beunkoeler
#1
Ik probeer het merk van de beunkoeler die in onze visserman aak staat te achterhalen.
Het blijkt bij navraag geen Blokland koeler te zijn. 
Hij is van voor 1988
Aan de bovenkant zitten 2 nokken, die je los kunt draaien om nieuwe staafanodes te plaatsen.
Ik heb een foto bijgevoegd.
Weet iemand nog andere merken beunkoelers dan alleen Blokland en die in de tachtiger jaren al bestonden?
Alvast bedankt voor het meedenken    
Antwoord
#2
Ik weet niet hoe of aan wie je de navraag hebt gedaan, maar dit lijkt mij toch echt een Bloklandproduct. Ik heb er diverse ingebouwd, de eerste in 1984, en die zagen er precies zo uit, tot in detail.
Onder de twee doppen zaten weekijzeranodes die bedoeld waren als roestbeschermers, maar die werkten voor geen meter.
Vanaf 1985 bouwde ik standaard magnesium- of aluminiumanodes in (afhankelijk van het vaargebied), en dat werkte wel.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#3
(26-04-2024, 19:28)Berghout-2 schreef: Ik weet niet hoe of aan wie je de navraag hebt gedaan, maar dit lijkt mij toch echt een Bloklandproduct. Ik heb er diverse ingebouwd, de eerste in 1984, en die zagen er precies zo uit, tot in detail.
Onder de twee doppen zaten weekijzeranodes die bedoeld waren als roestbeschermers, maar die werkten voor geen meter.
Vanaf 1985 bouwde ik standaard magnesium- of aluminiumanodes in (afhankelijk van het vaargebied), en dat werkte wel.

Hoi Berhout-2,

Bedankt voor je bericht. 
Ik heb eerst Bakker IJlst gebeld en die hebben mij op basis van mijn omschrijving naar Blokland verwezen. Bakker IJlst weet ook geen ander merk dan Blokland te noemen. In die tijd zou Blokland het enige merk zijn. Klonk ook overtuigd en overtuigend.
Ik heb Blokland 4 foto's gestuurd, waaronder dezelfde die ik mijn bericht heb gestuurd. Die man van de sales afdeling beweert dat het geen Blokland koeler zou zijn. 
Overigens als het wel een Blokland koeler zou zijn, dan hebben ze deze (afmetingen) blijkbaar niet meer in het huidige leveringspakket.

Nog een vraag: waar bouwde je die anodes in? 
Wij hebben wel een anode direct op het vlak bij de beun. Of werkt dat niet voldoende ?

Er lekt Koelwater uit de huidige beunkoeler. Ik heb begrepen dat dat zou komen doordat de bak doorgeroest zou zijn. De warmtewisselaar zelf zou nooit lek kunnen zijn.
Heb jij daar ervaring mee?

Alvast bedankt voor je antwoord
hgrt, Pieter
Antwoord
#4
(27-04-2024, 13:06)Piet Platbodem schreef: .................
Nog een vraag: waar bouwde je die anodes in? 
Wij hebben wel een anode direct op het vlak bij de beun. Of werkt dat niet voldoende ?

Er lekt Koelwater uit de huidige beunkoeler. Ik heb begrepen dat dat zou komen doordat de bak doorgeroest zou zijn. De warmtewisselaar zelf zou nooit lek kunnen zijn.
Heb jij daar ervaring mee?
Pieter
Beunkoelers zijn erg vatbaar voor roest, door de combinatie van kaal koper en staal, nog versterkt door de warmte.

Die eerste beunkoeler had ik in 1984 ingebouwd in mijn tjalk, bestemd voor de koeling van een DAF 615.
De inbouw van de motor tot en met proefvaart duurde nog een tijdje (door geldgebrek). Na anderhalf jaar, de beunkoeling was nog nooit warm geweest, ging ik weer de helling op. Ik schrok van de toestand van de koeler.
De bak, gemaakt van 8 mm staal, was op enkele plekjes al anderhalve mm kwijt en alle lassen waren aangetast. De te lichte hoeklassen in de bak waren deels losgekomen en de dwarsstaven, die met dunne lasjes waren vastgeplakt onderin de koeler, hingen deels los. Gelukkig had ik de ontluchtingspijp gemaakt van buis met 15 mm wanddikte, vastgelast aan de bak, dus die kon wat hebben.
Ik heb contact gezocht met Blokland en die kwamen kijken. Voor hun was het immers ook een leermoment, deze lijn koelers was nog maar net op de markt.
Zij hebben het netjes afgehandeld, op hun kosten is alles gerepareerd. Vanaf dat moment deden ze geen weekijzeranodes meer in de koelers, want die hielpen niks.
Voortaan heb ik bij elke hellingbeurt magnesiumanodes in de beun gelast, gewoon tegen de bak, rond de koperen buisbundel. Dat bleek voldoende, ik heb nooit meer roest of aantasting aangetroffen in en rond de koeler.
 
Qua koeling en gebruiksgemak was en ben ik nog steeds heel blij met het systeem van beunkoeling. Die standaardkoelers heb ik in meer schepen ingebouwd.
Later, in mijn grote sleepboot met een enorme langzaamlopende Deutz, heb ik de eeuwig lekkende buitenboordkoeling vervangen door een U-bundelkoeler van Blokland, wat ook een soort beunkoeler is. De bak daarvoor heb ik geconstrueerd van 20 mm staal en ik heb hem volgehangen met aluminiumanodes en –staven. Aluminium, want afwisselend varend op zoet en zout water. Ook dit systeem werkte perfect en probleemloos.
De gewone alu-anodes laste ik aan de dikke wanden en de alu-staven schroefde ik van bovenaf in de tweeduims gaten, tussen de koperen pijpen door.

Met deze ervaringen en jouw omschrijving, vermoed ik dat de bak van jouw beunkoeler inderdaad doorgeroest is. Check 'm! En vervang hem bij voorkeur door een nieuwe beunkoeler, maar nu mèt anodes. O ja, kom niet in de verleiding om de ontluchtingspijp te maken van gewone dunwandige fittingsmaterialen. Op je foto lijkt dat speelgoedspul wel gebruikt te zijn. Denk eraan, je bootje drijft erop!

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#5
(28-04-2024, 15:31)Berghout-2 schreef:
(27-04-2024, 13:06)Piet Platbodem schreef: .................
Nog een vraag: waar bouwde je die anodes in? 
Wij hebben wel een anode direct op het vlak bij de beun. Of werkt dat niet voldoende ?

Er lekt Koelwater uit de huidige beunkoeler. Ik heb begrepen dat dat zou komen doordat de bak doorgeroest zou zijn. De warmtewisselaar zelf zou nooit lek kunnen zijn.
Heb jij daar ervaring mee?
Pieter
Beunkoelers zijn erg vatbaar voor roest, door de combinatie van kaal koper en staal, nog versterkt door de warmte.

Die eerste beunkoeler had ik in 1984 ingebouwd in mijn tjalk, bestemd voor de koeling van een DAF 615.
De inbouw van de motor tot en met proefvaart duurde nog een tijdje (door geldgebrek). Na anderhalf jaar, de beunkoeling was nog nooit warm geweest, ging ik weer de helling op. Ik schrok van de toestand van de koeler.
De bak, gemaakt van 8 mm staal, was op enkele plekjes al anderhalve mm kwijt en alle lassen waren aangetast. De te lichte hoeklassen in de bak waren deels losgekomen en de dwarsstaven, die met dunne lasjes waren vastgeplakt onderin de koeler, hingen deels los. Gelukkig had ik de ontluchtingspijp gemaakt van buis met 15 mm wanddikte, vastgelast aan de bak, dus die kon wat hebben.
Ik heb contact gezocht met Blokland en die kwamen kijken. Voor hun was het immers ook een leermoment, deze lijn koelers was nog maar net op de markt.
Zij hebben het netjes afgehandeld, op hun kosten is alles gerepareerd. Vanaf dat moment deden ze geen weekijzeranodes meer in de koelers, want die hielpen niks.
Voortaan heb ik bij elke hellingbeurt magnesiumanodes in de beun gelast, gewoon tegen de bak, rond de koperen buisbundel. Dat bleek voldoende, ik heb nooit meer roest of aantasting aangetroffen in en rond de koeler.
 
Qua koeling en gebruiksgemak was en ben ik nog steeds heel blij met het systeem van beunkoeling. Die standaardkoelers heb ik in meer schepen ingebouwd.
Later, in mijn grote sleepboot met een enorme langzaamlopende Deutz, heb ik de eeuwig lekkende buitenboordkoeling vervangen door een U-bundelkoeler van Blokland, wat ook een soort beunkoeler is. De bak daarvoor heb ik geconstrueerd van 20 mm staal en ik heb hem volgehangen met aluminiumanodes en –staven. Aluminium, want afwisselend varend op zoet en zout water. Ook dit systeem werkte perfect en probleemloos.
De gewone alu-anodes laste ik aan de dikke wanden en de alu-staven schroefde ik van bovenaf in de tweeduims gaten, tussen de koperen pijpen door.

Met deze ervaringen en jouw omschrijving, vermoed ik dat de bak van jouw beunkoeler inderdaad doorgeroest is. Check 'm! En vervang hem bij voorkeur door een nieuwe beunkoeler, maar nu mèt anodes. O ja, kom niet in de verleiding om de ontluchtingspijp te maken van gewone dunwandige fittingsmaterialen. Op je foto lijkt dat speelgoedspul wel gebruikt te zijn. Denk eraan, je bootje drijft erop!

Wim.

Hoi Wim.
Bedankt voor je bericht. Ook leuk om te lezen.
Ik heb afgelopen weekend de warmtewisselaar uit de beunkoeler verwijderd. Tot mijn verbazing ziet de beunkoeler zelf er nog wel redelijk uit op één plekje na. de rand van één van de openingen, waar de warmtewisselaar door heen gaat, heeft een plekje van 1 cm breed. dat wat dunner is geworden. Komende week, ga ik de plaatdikte van de beunkoeler opmeten. De warmtewisselaar laat ik bij Blokland afpersen. De staafanodes waren helemaal weg en de schroefdraad staat nu in de WD40. Hopenlijk krijg ik ze nog los. De rubber pakkingen zijn hard geworden. 
Onze conclusie: als de plaatdikte niet meer goed is of de rand niet gerepareerd kan worden, dan plaatsen we een nieuwe beunkoeler.
Dat betekent dat er in het motorruim voldoende ruimte moet worden gemaakt om te kunnen slijpen en lassen. 
Ik hou je nog op de hoogte hoe het allemaal verder is gegaan.
Hgrt, Pieter
Antwoord
#6
Prima Pieter.
Nog 1 tip: zorg ervoor dat de ontluchtingsbuis een grote wanddikte heeft, op het hoogste punt van de bak gemonteerd is (het voorgefabriceerde gat zit eigenlijk altijd verkeerd), en zoveel mogelijk kaarsrecht is.
Ik heb in mijn beuntochten 1 keer een temperatuuralarm gehad, op een mooie zomerdag bij Heeg. Direct had ik een vermoeden, dat waar bleek te zijn. In de ontluchtingsbuis zaten mosseltjes die door de warmte open gingen staan en daarmee de buis afsloten. Ik ben in het water gesprongen en heb met een bezemsteel de buis uitgeragd (die kwam net onder de waterlijn uit). Er kwam een wolk heet water met schelpengruis uit, en daarna was de koeling weer perfect.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#7
(30-04-2024, 17:15)Berghout-2 schreef: Prima Pieter.
Nog 1 tip: zorg ervoor dat de ontluchtingsbuis een grote wanddikte heeft, op het hoogste punt van de bak gemonteerd is (het voorgefabriceerde gat zit eigenlijk altijd verkeerd), en zoveel mogelijk kaarsrecht is.
Ik heb in mijn beuntochten 1 keer een temperatuuralarm gehad, op een mooie zomerdag bij Heeg. Direct had ik een vermoeden, dat waar bleek te zijn. In de ontluchtingsbuis zaten mosseltjes die door de warmte open gingen staan en daarmee de buis afsloten. Ik ben in het water gesprongen en heb met een bezemsteel de buis uitgeragd (die kwam net onder de waterlijn uit). Er kwam een wolk heet water met schelpengruis uit, en daarna was de koeling weer perfect.

Hoi Wim,

Bedankt voor je bericht.
Ik heb vanmorgen een nieuwe bij Blokland gekocht. Bij het afpersen bleek de warmtewisselaar op 4 plaatsen lek er was al kit gebruikt om de warmtewisselaar goed af te sluiten in de bak en toen ik de nieuwe bakken zag staan, wist ik zeker dat de dikte van de oude bak veel te dun was geworden. Ik denk ook dat ie 30 jaar zonder anodes heeft gevaren.
Mooi bedrijf dat Blokland. Vriendelijke mensen, snelle service. Was leuk om het allemaal een keer te bekijken.
Goede vaart en bedankt voor alle je informatie.
Hgrt, Pieter
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)