Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welke werkzaamheden nu OM636 uit het ruim is?
#1
Hoi,

Onze OM636 moet vanwege andere werkzaamheden in het motorruim van zijn plaats worden gehaald.

Nu de motor er toch uit gaat, denk ik dat het sowieso zinvol is om de motorsteunen te vervangen. Geen idee hoe oud ze zijn, dus gelijk maar vervangen. Ik krijg ook al het advies om de vriesplug(gen) te vervangen. Deze roesten een keer door, begreep ik.

Welke werkzaamheden zouden jullie nog meer aan de motor doen, nu die toch uit het ruim wordt gehaald?

Alvast bedankt voor jullie adviezen.

Hgrt, Pieter
Antwoord
#2
Demperplaat vervangen.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#3
Als je een stuwdruklager hebt kun je voor weinig hydro lagers van een Mercedes pakken (W124, Febi e.d.). Kosten een kwart van wat Vetus er voor vraagt en was bij mij een verademing.
Kijk waar het lekt of zweet en die pakkingen vervangen. De karterpan er af halen en pakking vervangen is nu makkelijk. Waterpomp kun je nu ook makkelijk bij, zou ik ook meepakken.
Antwoord
#4
(09-05-2024, 23:35)Calidris schreef: Demperplaat vervangen.

Hoi, Bedankt voor je bericht en je meedenken.

Hgrt, Pieter
Antwoord
#5
(11-05-2024, 20:46)Bonne schreef: Als je een stuwdruklager hebt kun je voor weinig hydro lagers van een Mercedes pakken (W124, Febi e.d.). Kosten een kwart van wat Vetus er voor vraagt en was bij mij een verademing.
Kijk waar het lekt of zweet en die pakkingen vervangen. De karterpan er af halen en pakking vervangen is nu makkelijk. Waterpomp kun je nu ook makkelijk bij, zou ik ook meepakken.

Hoi Bonne, Bedankt voor je bericht en meedenken.

Hgrt, Pieter
Antwoord
#6
(13-05-2024, 11:42)Piet Platbodem schreef:
(11-05-2024, 20:46)Bonne schreef: Als je een stuwdruklager hebt kun je voor weinig hydro lagers van een Mercedes pakken (W124, Febi e.d.). Kosten een kwart van wat Vetus er voor vraagt en was bij mij een verademing.
Kijk waar het lekt of zweet en die pakkingen vervangen. De karterpan er af halen en pakking vervangen is nu makkelijk. Waterpomp kun je nu ook makkelijk bij, zou ik ook meepakken.

Hoi Bonne, Bedankt voor je bericht en meedenken.

Hgrt, Pieter
Ik lees het even na, ik bedoelde  hydraulische motorsteunen ipv lagers. veel succes!
Antwoord
#7
Ik zou alle HD slangen vervangen, nu kun je er goed bij
Antwoord
#8
(17-07-2024, 14:42)Zeeschouw schreef: Ik zou alle HD slangen vervangen, nu kun je er goed bij

Bedankt voor je reactie. We hebben veel slangen vervangen.
Antwoord
#9
(13-05-2024, 14:38)Bonne schreef:
(13-05-2024, 11:42)Piet Platbodem schreef:
(11-05-2024, 20:46)Bonne schreef: Als je een stuwdruklager hebt kun je voor weinig hydro lagers van een Mercedes pakken (W124, Febi e.d.). Kosten een kwart van wat Vetus er voor vraagt en was bij mij een verademing.
Kijk waar het lekt of zweet en die pakkingen vervangen. De karterpan er af halen en pakking vervangen is nu makkelijk. Waterpomp kun je nu ook makkelijk bij, zou ik ook meepakken.

Hoi Bonne, Bedankt voor je bericht en meedenken.

Hgrt, Pieter
Ik lees het even na, ik bedoelde  hydraulische motorsteunen ipv lagers. veel succes!

IK heb er tot nu toe overheen gelezen, maar heb jij meer info over die hydrosteunen?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#10
google motorsteun w124. bv nummer a124 240 17 17, van verschillende fabrikanten.
Ik weet niet of ze bij jouw toepasbaar zijn, ivm stuwdruk. ik heb een stuwdruklager en dus geen voorwaartse krachten op de steunen. vier stuks werken helemaal top.
De nieuwere van bv een w211 zijn in theorie iets beter en doorontwikkeld, maar hebben weer schuine kanten waardoor je het fundament en bevestiging op het blok anders moet hebben. Iets schuin geplaatst is mijn inziens wel het mooist, vooral bij kanteling van de zeilboot.
Antwoord
#11
technisch gezien moet je even zoeken hydraulische motorsteunen. In het luxe segment van autos voor het comfort en betere demping dus al 40 jaar+ gemeengoed. In mijn auto houden ze het ook al zo lang (plus 4ton) vol, al zullen nieuwe vast merkbaar zijn.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)