Topics: 6
Hoi,
Onze OM636 moet vanwege andere werkzaamheden in het motorruim van zijn plaats worden gehaald.
Nu de motor er toch uit gaat, denk ik dat het sowieso zinvol is om de motorsteunen te vervangen. Geen idee hoe oud ze zijn, dus gelijk maar vervangen. Ik krijg ook al het advies om de vriesplug(gen) te vervangen. Deze roesten een keer door, begreep ik.
Welke werkzaamheden zouden jullie nog meer aan de motor doen, nu die toch uit het ruim wordt gehaald?
Alvast bedankt voor jullie adviezen.
Hgrt, Pieter
Topics: 108
VSRP lid: Nee
Topics: 5
Als je een stuwdruklager hebt kun je voor weinig hydro lagers van een Mercedes pakken (W124, Febi e.d.). Kosten een kwart van wat Vetus er voor vraagt en was bij mij een verademing.
Kijk waar het lekt of zweet en die pakkingen vervangen. De karterpan er af halen en pakking vervangen is nu makkelijk. Waterpomp kun je nu ook makkelijk bij, zou ik ook meepakken.
Topics: 3
Ik zou alle HD slangen vervangen, nu kun je er goed bij
Topics: 108
VSRP lid: Nee
google motorsteun w124. bv nummer a124 240 17 17, van verschillende fabrikanten.
Ik weet niet of ze bij jouw toepasbaar zijn, ivm stuwdruk. ik heb een stuwdruklager en dus geen voorwaartse krachten op de steunen. vier stuks werken helemaal top.
De nieuwere van bv een w211 zijn in theorie iets beter en doorontwikkeld, maar hebben weer schuine kanten waardoor je het fundament en bevestiging op het blok anders moet hebben. Iets schuin geplaatst is mijn inziens wel het mooist, vooral bij kanteling van de zeilboot.
10-08-2024, 16:57
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-08-2024, 16:58 door Bonne.)
technisch gezien moet je even zoeken hydraulische motorsteunen. In het luxe segment van autos voor het comfort en betere demping dus al 40 jaar+ gemeengoed. In mijn auto houden ze het ook al zo lang (plus 4ton) vol, al zullen nieuwe vast merkbaar zijn.