Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aanschaf Grundel
#26
(20-05-2024, 16:28)Calidris schreef:
(20-05-2024, 7:50)Pylk schreef: Wat is wijs? In ons geval is het vlak vernieuwd en daardoor moest de schouw opnieuw betimmerd worden. Hij is wel goed geïsoleerd nu. Een aantal jaren later was de motor op, die kostenpost dreunt nog na. De eerste post had zeker voorkomen kunnen worden een keuring, de tweede misschien.


Dat zijn dan ook de belangrijkste zaken om op de letten. Oude stalen scheepjes hebben vaak grote zorgen die onder tafel geschoven worden door fraai timmer en lakwerk. Hoe mooier een oud schip er van binnen uitziet, hoe meer je het vlak wilt laten meten en de staat van de motor wilt laten bepalen.
Onlangs was ik mee voor een vriend om een motorscheepje te beoordelen. De eigenaar wilde beslist niet dat we gingen proefvaren en vol gas gaven, dat was comp-lete onzin en onnodig vond hij. Bij starten van de 50 jaar oude motor spoot de gasolie al door de machine kamer. Direct rechtsomkeert dus.
Laat je beslist niet leiden door cosmetisch lakwerk en interieur.

Bij een 2e schip dat we bezochten vond de eigenaresse dat de motor niet hoefde te lopen en hellingen voor vlakdinkte meting onzin was. "Je kocht een schip op vertrouwen" Direct rechtsomkeert dus.


Daar ben ik zeker behoedzaam voor. In de advertentie die ik vanmiddag gepost heb staat ook weinig technische informatie. behalve een cosmetische behandeling. Er wordt geen woord gerept over de staat van het onderwaterschip, de zeilen en de bbm.
Ik zal,eens vragen of de werf akkoord gaat met externe meting


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Antwoord
#27
In de reacties hierboven zijn al veel goede opmerkingen gemaakt. Ik zal er nog wat aan toevoegen.

Grundels zijn vrij hopeloze zeilers, je hebt veel geduld nodig. Maar als je rust zoekt, vind je dat wel.
Door hun platte en brede vlak en hoekige kimmen zijn ze heel vormstabiel. Op vlak water is dat prettig, het geeft een veilig gevoel. Maar op groter water gaat de boot meerollen met de golven, wat oncomfortabel kan worden.
Er zijn veel grundeljachten gebouwd met een heel dik stalen vlak. Voordeel: extra stabiliteit, extra sterkte bij droogvallen, extra stahoogte omdat spanten zijn weggelaten.
Als jij of je partner graag languit aan dek wilt liggen, dan is daarvoor weinig ruimte. Binnen heb je juist relatief veel ruimte.

Als je aan boord gaat kijken, doe dat dan eerst met je neus. Een erg muf ruikend interieur duidt op lekkage van bovenaf (het grote schuifluik en de raampjes zijn berucht).
Check de afvoerpijpjes van sanitair en kuipafwatering! Die zijn vaak van dun pisbakkenstaal gemaakt.

Oorspronkelijk waren grundels heel simpele open houten boerenbootjes vooral in het Waterland en omstreken, bedoeld voor het vervoer van alles wat een boer wil vervoeren: gereedschap, groente (kool!), vee enz. over boerenslootjes. Het zeiltuig bestond uit een kort ongestaagd mastje dat in een gat in de doft stond met daaraan een driehoekig grootzeiltje, heel soms was er ook een fokje. Er was 1 zijzwaardje dat werd omgehangen bij het overstaggaan.
Het vlak was dubbel: vlakdelen langsscheeps met daarop een gesloten vloertje van dwarsscheepse planken. Geen aparte spanten want daarover zou het vee struikelen.
Stabiliteit was belangrijk, snelheid en zeileigenschappen niet.
Door de eenvoudige vorm en gemakkelijke bouw was de grundel ideaal als goedkoop jachtje.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#28
(20-05-2024, 16:00)Eddy K schreef: Wat was je beslissing voor een grundel?
Goede vraag. Zet eens op een rijtje wat je wilt en wat je daar financieel voor over hebt en kijk daarna wat daar bij past en ga daar naar zoeken. Andersom, iets zien en daar "verliefd" op worden geeft vaak ellende.
Antwoord
#29
(21-05-2024, 0:26)Gerard schreef:
(20-05-2024, 16:00)Eddy K schreef: Wat was je beslissing voor een grundel?
Goede vraag. Zet eens op een rijtje wat je wilt en wat je daar financieel voor over hebt en kijk daarna wat daar bij past en ga daar naar zoeken. Andersom, iets zien en daar "verliefd" op worden geeft vaak ellende.


Ik wil me ook een impulsaankoop besparen. Met jullie reacties gaat dat wel lukken. Ik ben één ieder daarvoor dankbaar !!
Deze week contact met de verkoper. Eens kijken wat dat op gaat leveren.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Antwoord
#30
Hoi Tjeerd ( en de anderen),
Na een lang Pinksterweekeinde op onze Grundel lees ik pas je mail en de goede adviezen. Toch meen ik nog een aanvullende reactie te kunnen geven.
Eerst maar even aanhakend bij eerdere info.: een Grundel is idd een binnenwater scheepje met de kenmerken die treffend door 'Berghout-2' zijn verwoord. Dat is echter geenszins een diskwalificatie van dit scheepstype... Er moeten echter van een Grundel geen eigenschappen verwacht worden die haar te boven gaan. Dat ligt niet aan het scheepje, dat ligt aan de schipper.. Dit geldt voor elk platbodem jacht. Ter oriëntatie op platbodems kan - naast de genoemde boeken van Jan Kooijman - ook van deze schrijver het boek '10 Platbodemjachten' van nut zijn. Een scheepje dient, zie opmerking Blom, bij haar thuiswater gekozen te worden. Dat is het water waaraan het haar vaste ligplek heeft en waar overwegend wordt gevaren. Vanuit Dronten zijn de randmeren een geschikt thuiswater voor een Grundel. Zo'n ondiep stekend scheepje komt hier prima tot haar recht!

Tochten door Nederland, ook Friesland, kan deze 6.25 Grundel prima aan. De wens bestaat om ook in FRL en op het Wad te varen. Het IJsselmeer en het Wad zijn wateren waar ze niet voor is gemaakt. Is het daarom onverantwoord deze te bevaren? In zeer gunstige omstandigheden (goed stabiel weer en weinig windkracht en een ervaren, wijze schipper) kan een beperkte tocht op het IJsselmeer of het Wad zeker wel uitgevoerd worden. FRL kan vanuit de randmeren prima via de kop van Overijssel en de Driewegsluis bereikt worden. Mochten de weergoden je langere tijd gunstig gezind zijn dan is een overtocht vanuit Lauwersoog naar Schiermonnikoog te overwegen (let op: alleen bij langdurig mooi rustig weer!). De tocht vanuit Dronten naar Lauwersoog via Friesland is als zeer fraai te bestempelen! Het strijken van de mast van de (kleinere) Grundels vraagt, indien nodig, nauwelijks moeite en tijd.

Nog wat opmerkingen over een Grundel. Een Grundel heeft haar reeds genoemde beperkingen.
Twee voordelen: het is een relatief goedkoop schip, gezien de relatief goedkope bouwwijze én de spiegel van de Grundel maakt dat ze een grote kuip heeft in vgl met andere platbodemscheepjes van deze afmeting. Dat geeft veel ruimte aan boord! Vooruit, nog een kenmerk: Grundels zijn robuuste scheepjes die (op het binnenwater) veel vaar- en zeilplezier kunnen geven, niet voor een kleintje vervaard zijn!

Graag zou ik, ter overweging. het volgende nog mee willen geven.
- Er zijn veel Grundels gebouwd. De 6.25 is een wat kleiner scheepje. De 6.65 is slechts 40 cm langer maar biedt al veel meer ruimte! Bij langere tochten kan dat als erg plezierig worden ervaren! De 6.65 heeft bv. een kuipvloer van bijna 2 meter waarop een gemiddelde volwassene languit een slaapje kan doen.. Ook zijn deze types vaak van een dieselmotortje onder de kuipvloer voorzien. En..uiteraard zijn ze wat weerbaarder.
- Zonder afbreuk te doen aan andere ontwerpers en werven meen ik te mogen zeggen dat de Grundels ontworpen door Gipon en gebouwd door Kooijman de Vries als prima scheepjes oorspronkelijk de werf verlaten hebben.
- Sommige Grundels kennen een doorlopende scheg, hetzij bij de bouw al aangebracht, hetzij nadien. Een dergelijke scheg maakt dat een Grundel op de motor goed te manoeuvreren is (heel plezierig in havens, bij bruggen en sluizen..)
- Gezien de voorlijk staande mast en dus beperkte fokoppervlakte zijn Grundels zeer hanteerbare scheepjes!

Ik wens je veel wijsheid en succes bij de overwogen keuze van een platbodem, indachtig het aloude Friese gezegde dat men niet verder moet springen dan de polsstok lang is (zeker financieel gezien)! Er liggen er vele te koop! Goede en minder goede.

Wij varen reeds 17 jaren met een 8.5 meter Grundel. We brengen er jaarlijks vele maanden op door! Het is een scheepje uit 1965 dat nog met spanten is gebouwd. Wij ervaren het als een heel fijn scheepje, het voldoet ons zeer goed.
Mocht dit bericht je aanleiding geven tot vragen dan wil ik graag proberen deze te beantwoorden - je bent overigens op dit Forum 'in goede handen'.

Wieke Mare
8.5 Grundel
oudste stalen grundel in het Stamboek
Antwoord
#31
Nou vooruit, doe ik als grundelbezitter ook een duit in het zakje. Zelf ook afgelopen Pinksterdagen gevaren (Kop van Overijssel) en aangezien u ook wellicht met uw vrouw het water op wil, een belangrijke vraag: houdt ze van snelheid? De mijne zeer zeker niet namelijk en dan is zeilen met een grundel, ook met onze beperkte ervaring, uitstekend te doen. Mijn overbuurman had een grundel van 6,5 meter maar dat kan wat aan de krappe kant zijn. Ik heb er een van 7,5 meter en dat is - ook nog met hond aan boord - zeer leefbaar. Ik vaar overigens alleen in de Kop van Overijssel, op de Randmeren en in Friesland. Daar heb ik meer dan genoeg aan.
Schipper 7,50 meter grundel
Antwoord
#32
Kijk ook gerust eens op: https://www.vsrp.nl/schepen-te-koop/schepentekoop
De schepen die daar staan zijn bekend bij de VSRP (een lidmaatschap bevelen we van harte aan) en een goede historie over het schip is het halve werk.
Antwoord
#33
WIj zijn ook begonnen met een 6.65 grundel met bb motor in bun en dat is prima bevallen. Nu varen we met een 8.00 grundel en dat is qua (slaap)ruimte prettiger.
Het voordeel van een grundel tov de grotere platbodems, vind ik nog steeds het zittend kunnen sturen. Op groot water telt dit minder maar voor de friese meren prettig. Veel succes met je zoektocht.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)