Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vetkanon draait zonder tegendruk
Voor het smeren van de schroefas maak ik gebruik van een vetkanon. 
Als je de zwengel rechtsom draait, wordt er vet door de schroefaskoker geperst. Gecontroleerd nu de boot op de wal staat. Dus dat functioneert.

Als je het vetkanon een paar uur laat rusten, moet je eerste 2 - 3 slagen van 360 graden maken voordat er enige tegendruk ontstaat en het vet door de koker wordt geperst. 

Is dit normaal? Wat kan de oorzaak zijn?
Antwoord
Ja, dat is normaal.
Schroefaskokervet is een klein beetje veerkrachtig. Als je het onder druk hebt gezwengeld (en dus een beetje hebt samengeperst) zal het daarna heel langzaam door blijven lopen totdat het vet weer helemaal uitgezet is.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Er is een kans aanwezig dat de koker nog niet helemaal met vet gevuld is en ergens nog water (of zelfs lucht) zit. Nadat je alles op druk hebt gezet zullen die redelijk snel langs de as uit de koker geduwd worden zodat de druk weer weg is.

Ik heb nu twee keer een schroefas uit de gland getrokken en daarna terug geplaatst.
Daarna moet de koker weer helemaal vol met vet gedrukt worden en zie je in het begin zeer sterk het fenomeen dat jij beschrijft. Naar mate ik er in slaagde de koker beter gevuld te krijgen met vet werd het steeds minder.
Antwoord
(03-06-2024, 18:49)Berghout-2 schreef: Ja, dat is normaal.
Schroefaskokervet is een klein beetje veerkrachtig. Als je het onder druk hebt gezwengeld (en dus een beetje hebt samengeperst) zal het daarna heel langzaam door blijven lopen totdat het vet weer helemaal uitgezet is.

Bedankt voor je antwoord.
Antwoord
(04-06-2024, 7:30)swblom schreef: Er is een kans aanwezig dat de koker nog niet helemaal met vet gevuld is en ergens nog water (of zelfs lucht) zit. Nadat je alles op druk hebt gezet zullen die redelijk snel langs de as uit de koker geduwd worden zodat de druk weer weg is.

Ik heb nu twee keer een schroefas uit de gland getrokken en daarna terug geplaatst.
Daarna moet de koker weer helemaal vol met vet gedrukt worden en zie je in het begin zeer sterk het fenomeen dat jij beschrijft. Naar mate ik er in slaagde de koker beter gevuld te krijgen met vet werd het steeds minder.

Bedankt voor je antwoord.
Antwoord
Inmiddels is bij mij het niveau "vet" zover gedaald dat het weer aangevuld moet worden. Dat ontaard altijd weer in een enorme vette bende, hopen poetslappen en machinekamer chaos. Bovendien krijg ik de perskoker niet goed ontlucht. Iemand de gouden tip?
Antwoord
Een kunststof pannekoekmes van de action of blokker. Nooit met een houten stokje, als er een splinter af gaat en je leiding verstopt ben je verder van huis.
met het langwerpige pannekoekmes kan je prima de lik vet diep onderin de pot stoppen zonder knoeien.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Dank voor de tip! Ik zit inderdaad ook altijd met lucht in de koker, vette handen en bende te klieren. Het pannekoekmes gaat mee aan boord.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)