Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
SSRP, varend monument, zin of onzin?
Tijdens onze zoektocht naar een geschikt schip, komen we ook af en toe feiten (en fabels?) tegen over het fenomeen Varend Monument. Over goedkope ligplaatsen en dat soort dingen.

Nu hebben heel veel mensen een mening, maar ik ben op zoek naar ervaring: heeft het nut, of zoals bij huizen: heeft het nadelen om een schip te hebben dat bij SSRP te boek staat als varend monument?
Antwoord
Over ligplaatsen
https://schepencarrousel.nl/

Ligplaats kan zomaar wel eens een of het hoofd probleem worden als je er geen overkoopt.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
De term "Varend monument" is beschermd en wordt onder strikte voorwaarden toegekend aan de combinatie schip+eigenaar.
Zodra het schip verkocht wordt, vervalt de status onmiddellijk. Immers, een nieuwe eigenaar kan het schip naar eigen inzicht grondig verpesten, daar staat hij/zij volkomen vrij in.
Anders dan bij monumentale huizen, ben je als VM-houder helemaal vrij in het verbouwen van je schip. Je loopt hooguit het risico dat de VM-status wordt ingetrokken. Dat is alles.
Helaas zijn er veel verkopers (ook de bekende makelaars) die een schip onterecht als VM aanbieden. Ik heb al menig keer een afschuwelijk verminkt schip te koop zien staan mèt valse VM-aanduiding.

Als je graag een schip met VM-status wilt, koop er dan eentje met de èchte VM-toekenning of restaureer zelf een schip tot museale status, en vraag daarna opnieuw de VM-status aan, waarbij je de procedure met succes dient te doorlopen.

Soms, heel soms, heeft de VM-status voordelen. Je hebt dan toegang tot enkele museumhavens of je krijgt hier of daar korting op het havengeld. Verder is in sommige gevallen een grotere kans op subsidie bij reparaties. Maar stel je er niet al teveel bij voor.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Nuttige info, dank daarvoor. Afgelopen week twee kandidaten voor dit avontuur bekeken. Een hapklare skutsje (moet daar een ^ op?) en een project Steilsteven. Het verschil in lengte is nog geen 3 meter, maar qua bruikbare ruimte is het het dubbele.

De steilsteven is heel veel werk, maar het casco is goed. Er moet wel aan de lijn van vrachtruim en roef worden gelast, om deze weer terug origineel te krijgen. Dan kan het een bijzonder bruikbare, origineel ogende beauty zijn.

De skutsje is zo goed als klaar (optisch...) en wordt idd @Berghout-2 als VM door makelaar en eigenaar aangeboden. Vandaar dat ik er hier naar vroeg.

De havenmeester van mijn eigen woonplaats vertelde me vandaag dat ze hier ook aan de caroussel mee gaan doen.
Antwoord
(01-07-2024, 11:12)jeex schreef: Tijdens onze zoektocht naar een geschikt schip,
Een schip of een boot? Het verschil? Een boot is iets om alleen maar mee te spelevaren (zoals walmensen een 'camper' of zo kunnen hebben). Niets mis mee, maar op een schip kun je ook comfortabel wonen omdat dat (ooit) gebouwd is om vracht mee te vervoeren, daardoor (meestal) veel groter is en ook stahoogte heeft. Ik ga van het laatste uit.
Citaat:komen we ook af en toe feiten (en fabels?) tegen over het fenomeen Varend Monument. Over goedkope ligplaatsen en dat soort dingen.

Nu hebben heel veel mensen een mening, maar ik ben op zoek naar ervaring: heeft het nut, of zoals bij huizen: heeft het nadelen om een schip te hebben dat bij SSRP te boek staat als varend monument?
Geen idee, hoe dat bij de SSRP zit. Ik ben daar geen lid van maar wel, al vanaf het moment, dat ik besloot een historisch zeilschip te willen om daarop te gaan wonen en mee te gaan varen, van de LVBHB (Landelijke Vereniging Behoud Historisch Bedrijfsvaartuig) in 2004. Mijn schip was op het moment, dat ik het (toen samen met m'n vriendin) in 2006 kocht een Varend Monument en is dat nog steeds. Ik heb daar niet zo veel voordelen van ervaren. Oké, hier en daar krijg je wat korting op liggeld, maar omdat we meestal toch overal en nergens gratis lagen (wanneer je helemaal zelfvoorzienend bent, heb je geen walspanning nodig en er bleken zat plekken te zijn waar dat kan), maakt(e) dat op jaarbasis (we voeren zo'n 150 dagen per jaar) misschien een paar tientjes uit. Wel is het zo, dat je met een Varend Monument op sommige plaatsen makkelijker een vaste ligplaats(vergunning) krijgt. Maar met een historisch lijkend schip zonder die status, kom je er ook wel, wat dat laatste betreft. Toen mijn relatie uitging, was het voorbij met de pret van gratis ergens de winter doorbrengen (de laatste keer was ergens tegen een eilandje liggen in de Brabantse Biesbosch - met de bijboot naar de vaste wal en een uurtje lopen door een polder naar Hank voor boodschappen). In  2010 kwamen we in Dordrecht, waar je voor echt heel weinig kon liggen. Men kwam ons toen vragen of we daar geen ligplaatsvergunning wilde hebben omdat ons schip zo mooi bij/in de historische haven zou passen. "Mwah, voor mij hoeft dat niet zo nodig, we kunnen overal liggen, maar ik zal het eens aan m'n vriendin vragen", reageerde ik. Die zei: "Ach, wat kan het voor kwaad om zoiets achter de hand te hebben? Het kost hier bijna niks en wanneer het niet bevalt, zeggen we dat toch zo weer op?". En zo geschiedde. Maar, in het voorjaar daarop ging onze lange relatie helaas uit en bleef ik alleen op ons schip achter. Om met mijn schip (zo'n 22 meter) verantwoord te kunnen varen, moet je wel met z'n tweeën zijn. Dat betekende, dat ik telkens op zoek moest naar iemand die mee wilde/kon varen. Dat lukte elk jaar wel redelijk goed, maar helaas kunnen de meeste mensen niet lang mee (het langst was 6 weken - schoolvakantie) omdat dan werk, kleinkinderen en weet ik niet wat allemaal roepen. Ergens 's-winters in de "rimboe" liggen of een echte jarenlange reis maken, zat er vanaf toen niet meer in en zodoende ben ik in Dordrecht blijven hangen, maar volgend jaar wil ik echt serieus kijken naar een andere plek voor 's-winters. Het is hier niet duur (uit m'n hoofd op dit moment 420 euro op jaarbasis) maar ik heb ik iets op het oog waar ik slechts 100 euro op jaarbasis kwijt ben. Wanneer je niet gebonden bent aan een plaats of streek, ben je pas echt vrij om te gaan en te varen waar je wilt. Tot zover mijn ervaring. Nadelen ken ik eigenlijk niet.
Antwoord
(01-07-2024, 18:09)Calidris schreef: Over ligplaatsen
Die schepencarrousel was destijds een goed en aanvullend initiatief voor bepaalde mensen die weinig voeren en eens een poosje ergens anders wilden liggen waar dat voorheen niet kon. Inmiddels kent het ook nadelen omdat ze plekken claimen waar je daarvoor gewoon kon liggen, maar nu ineens lid van die Schepencarrousel moet zijn (zoals Wageningen, maar ook in Dordt is een stukje kade niet meer vrij voor willekeurige passanten).
Citaat:Ligplaats kan zomaar wel eens een of het hoofdprobleem worden als je er geen overkoopt.
Uitsluitend, wanneer je plaats- of streekgebonden bent en beslist DAAR wilt liggen en bovendien is kopen niet echt nodig en lijkt mij ook weer een nadeel wanneer je er vanaf wilt.
Antwoord
(01-07-2024, 18:09)Calidris schreef: Over ligplaatsen

Ligplaats kan zomaar wel eens een of het hoofd probleem worden als je er geen overkoopt.

(02-07-2024, 4:04)Gerard schreef:
(01-07-2024, 11:12)jeex schreef: Tijdens onze zoektocht naar een geschikt schip,
Een schip of een boot? Het verschil? Een boot is iets om alleen maar mee te spelevaren (zoals walmensen een 'camper' of zo kunnen hebben). Niets mis mee, maar op een schip kun je ook comfortabel wonen omdat dat (ooit) gebouwd is om vracht mee te vervoeren, daardoor (meestal) veel groter is en ook stahoogte heeft. Ik ga van het laatste uit.
Citaat:komen we ook af en toe feiten (en fabels?) tegen over het fenomeen Varend Monument. Over goedkope ligplaatsen en dat soort dingen.

Geen idee, hoe dat bij de SSRP zit. Ik ben daar geen lid van maar wel, al vanaf het moment, dat ik besloot een historisch zeilschip te willen om daarop te gaan wonen en mee te gaan varen, van de LVBHB (Landelijke Vereniging Behoud Historisch Bedrijfsvaartuig) in 2004. Mijn schip was op het moment, dat ik het (toen samen met m'n vriendin) in 2006 kocht een Varend Monument en is dat nog steeds. Ik heb daar niet zo veel voordelen van ervaren. Oké, hier en daar krijg je wat korting op liggeld, maar omdat we meestal toch overal en nergens gratis lagen (wanneer je helemaal zelfvoorzienend bent, heb je geen walspanning nodig en er bleken zat plekken te zijn waar dat kan), maakt(e) dat op jaarbasis (we voeren zo'n 150 dagen per jaar) misschien een paar tientjes uit. Wel is het zo, dat je met een Varend Monument op sommige plaatsen makkelijker een vaste ligplaats(vergunning) krijgt. Maar met een historisch lijkend schip zonder die status, kom je er ook wel, wat dat laatste betreft. Toen mijn relatie uitging, was het voorbij met de pret van gratis ergens de winter doorbrengen (de laatste keer was ergens tegen een eilandje liggen in de Brabantse Biesbosch - met de bijboot naar de vaste wal en een uurtje lopen door een polder naar Hank voor boodschappen). In  2010 kwamen we in Dordrecht, waar je voor echt heel weinig kon liggen. Men kwam ons toen vragen of we daar geen ligplaatsvergunning wilde hebben omdat ons schip zo mooi bij/in de historische haven zou passen. "Mwah, voor mij hoeft dat niet zo nodig, we kunnen overal liggen, maar ik zal het eens aan m'n vriendin vragen", reageerde ik. Die zei: "Ach, wat kan het voor kwaad om zoiets achter de hand te hebben? Het kost hier bijna niks en wanneer het niet bevalt, zeggen we dat toch zo weer op?". En zo geschiedde. Maar, in het voorjaar daarop ging onze lange relatie helaas uit en bleef ik alleen op ons schip achter. Om met mijn schip (zo'n 22 meter) verantwoord te kunnen varen, moet je wel met z'n tweeën zijn. Dat betekende, dat ik telkens op zoek moest naar iemand die mee wilde/kon varen. Dat lukte elk jaar wel redelijk goed, maar helaas kunnen de meeste mensen niet lang mee (het langst was 6 weken - schoolvakantie) omdat dan werk, kleinkinderen en weet ik niet wat allemaal roepen. Ergens 's-winters in de "rimboe" liggen of een echte jarenlange reis maken, zat er vanaf toen niet meer in en zodoende ben ik in Dordrecht blijven hangen, maar volgend jaar wil ik echt serieus kijken naar een andere plek voor 's-winters. Het is hier niet duur (uit m'n hoofd op dit moment 420 euro op jaarbasis) maar ik heb ik iets op het oog waar ik slechts 100 euro op jaarbasis kwijt ben. Wanneer je niet gebonden bent aan een plaats of streek, ben je pas echt vrij om te gaan en te varen waar je wilt. Tot zover mijn ervaring. Nadelen ken ik eigenlijk niet.
Antwoord
(02-07-2024, 4:55)Gerard schreef:
(01-07-2024, 18:35)Berghout-2 schreef: De term "Varend monument" is beschermd en wordt onder strikte voorwaarden toegekend aan de combinatie schip+eigenaar.
Niet helemaal juist. Het wordt (gelukkig) niet toegekend aan de eigenaar, al zullen sommige eigenaren best overkomen als een "monument". ;-)
Citaat:Zodra het schip verkocht wordt, vervalt de status onmiddellijk.
Onlogisch, want een andere eigenaar is geen ander schip.
Citaat:Immers, een nieuwe eigenaar kan het schip naar eigen inzicht grondig verpesten, daar staat hij/zij volkomen vrij in.
Dat kan een huidige eigenaar (zoals ik) ook. Toen wij ons schip destijds kochten, was het al jaren - als charterschip - een geregistreerd Varend Monument. Wij hebben toen doorgegeven, dat wij de nieuwe eigenaren waren en er is nooit iemand komen kijken hoe ons schip er uit zag. We kregen keurig een inschrijvingsbewijs op onze naam en een wimpel met registratienummer (2133) toegestuurd. Persoonlijk vond ik destijds best wat af te dingen op die status omdat een charterschip nou eenmaal concessies moet doen ten gunste van het kunnen charteren. De hoge reling (echt niet historisch, laat staan monumentaal) heb ik er zo gauw mogelijk weer afgesloopt. Ook de in onze ogen lelijke paarse en zeker niet historisch/monumentaal ogende kleur van boeisel en andere zaken werd overgeschilderd in een historisch/monumentale kleur. Als laatste (momenteel) zijn de vele vluchtluiken (elk kamertje verplicht) in een dichtgelast vluchtluik, vervangen door een historisch ogende houten luikenkap.
Citaat:Helaas zijn er veel verkopers (ook de bekende makelaars) die een schip onterecht als VM aanbieden. Ik heb al menig keer een afschuwelijk verminkt schip te koop zien staan mèt valse VM-aanduiding.
Klopt helemaal. Maar ja, wanneer er geen sancties zijn en geen handhaving is ... ligt misbruik voor de hand. Als potentiële koper kun je zo'n kat in de zak voorkomen, door het registratienummer te vragen en (nog beter) het registratiebewijs laten tonen.
Citaat:Soms, heel soms, heeft de VM-status voordelen. Je hebt dan toegang tot enkele museumhavens of je krijgt hier of daar korting op het havengeld. Verder is in sommige gevallen een grotere kans op subsidie bij reparaties.
Subsidies scheppen ook verplichtingen door voorwaardelijke eisen. Vraag je af wat het zwaarste weegt.
Antwoord
(01-07-2024, 22:57)jeex schreef: Afgelopen week twee kandidaten voor dit avontuur bekeken. Een hapklare skutsje (moet daar een ^ op?) en een project Steilsteven. Het verschil in lengte is nog geen 3 meter, maar qua bruikbare ruimte is het het dubbele.
Ja, de vorm van een schip kan veel uitmaken. Belangrijk is, dat alle woonruimte stahoogte heeft (anders stoot je elke keer je kop en groei je in de loop der tijd daardoor krom). Behalve wanneer je erg klein bent, lijkt mij een skutsje op dat punt ongeschikt.
Citaat:De steilsteven is heel veel werk, maar het casco is goed. Er moet wel aan de lijn van vrachtruim en roef worden gelast,
Gelast? Geen probleem wanneer de originele aanblik er toe doet?
Citaat:om deze weer terug origineel te krijgen.
Dan is waarschijnlijk klinkwerk of in elk geval optisch lijkend klinkwerk geboden.
Citaat:Dan kan het een bijzonder bruikbare, origineel ogende beauty zijn.
Ik bedoel dit beslist niet geringschattend, maar hoeveel kennis en ervaring heb je om een schip op originaliteit te kunnen beoordelen? Laat, voor de zekerheid, ook eens een paar mensen die bekend staan om die kennis en ervaring met een kritische blik meekijken is mijn advies. Er zijn/komen nog veel meer schepen beschikbaar dan deze twee. ;-)
Antwoord
Denk dat je met de schepen die je noemt inderdaad beter bij de LVBHB kunt gaan shoppen dan bij SSRP. Een klein skutsje kun je nog zien als jacht, een steilsteven lijkt me een stap te ver daarvoor.

Er zijn gradaties in het label Varend Monument. Een en ander, met wat links, kun je hier vinden -> https://www.lvbhb.nl/schepen/heraanmelde...nederland/

Mocht je inderdaad lange tijd aan boord willen blijven (wonen?) dan zou ik inderdaad voor wat meer holte gaan dan een skutsje normaliter biedt.
Antwoord
Smile 
Dank voor alle info. Het lijkt de bijna 20m lange aak te worden. 

Of het een VE of VM wordt is niet relevant voor de keuze van het schip. Andersom wel: wat we eraan doen moet bijdragen aan het in ere houden/herstellen van de oorsprong, in elk geval visueel. Qua techniek is er geen enkele goede reden om terug in de tijd te gaan. Veiligheid en comfort staan voorop.

Juiste volgorde:
  • Ligplek zo dicht mogelijk bij huis vinden
  • Keuring regelen. Rapport vlakmeting is recent
  • Motor beurt (laten) geven
  • Z.s.m. staalwerk aan bovenlijn laten doen (want nu nog geen binnenwerk)
  • Boegschroef
  • Gesloten koelsysteem

En natuurlijk veel varen en het schip goed leren kennen.

Nog iets vergeten?
Antwoord
(02-07-2024, 7:42)swblom schreef: Denk dat je met de schepen die je noemt inderdaad beter bij de LVBHB kunt gaan shoppen dan bij SSRP.
Dat lijkt mij niet van belang. Immers, het maakt, in principe,  niet uit via welke behoudsorganisatie een schip geregistreerd wordt maar registratie of wijziging van registratiegegevens kan niet rechtstreeks.
Citaat:Een klein skutsje kun je nog zien als jacht, een steilsteven lijkt me een stap te ver daarvoor.
Het gaat niet om hoe je iets kunt zien, maar om wat het was. Skutsjes zijn over het algemeen (behalve latere replica's en specifiek als jacht gebouwde exemplaren) voormalige bedrijfsvaartuigen. Men ging er met allerlei te verkopen handelswaar (potten en pannen) langs boeren en met kermisattracties langs dorpen om die daar tijdelijk op te bouwen. In het verleden waren schepen (naast paard en wagen en zo) en (kleine) vaarwegen veel belangrijker.Maar ook niet-bedrijfsvaartuigen (jachten dus) kunnen een geregistreerd zijn/worden als Varend Monument.
Antwoord
(02-07-2024, 8:03)jeex schreef: Dank voor alle info. Het lijkt de bijna 20m lange aak te worden. 
Wat de lengte van jouw toekomstige schip, is er nog een veel belangrijker ding om op te letten. Vanaf 20 meter lengte moet een schip over een geldig CBB beschikken. Dit is een bewijs dat het schip mag varen op Europese binnenwateren. Zonder dit bewijs mag het schip niet varen, zelfs niet naar een werf. Als zo'n bewijs ontbreekt of verlopen is, kun je een heel groot probleem hebben omdat zo'n schip voor de aanvraag daarvan moet voldoen aan alle eisen van ES-TRIN (Europese regelgeving voor schepen) voor "plezier"vaartuigen en dat kan dan een kostbare of misschien zelfs niet te verwezenlijken operatie worden. Schepen die voor 2019 een aanvraag deden, hoefden en hoeven niet aan alle eisen te voldoen zolang er maar geen sprake was van "Klaarblijkelijk gevaar".
Citaat:Nog iets vergeten?
Nou, voor het tot aankoop overgaan, is een goede aankoopkeuring van belang. Vertrouw niet op informatie van eigenaars en zeker niet van makelaars. Ja, dat kost geld, maar een kat in de zak kost vaak veel meer. Wij hadden destijds geld gereserveerd voor 3 keuringen. Dat voorkwam de aankoop van het eerst gekeurde schip, maar hielp bij het scherp kunnen onderhandelen bij ons tweede gekeurde schip en dat is het geworden.[/quote]
Antwoord
Keuring staat in de lijst. Het schip is idd gemeten als < 20m. Sterker nog: het is in het verleden ingekort om < 20m te zijn.

We komen er wel.
Antwoord
Let er even op dat de blokfactor ook <100m3 blijft, anders moet je alsnog een CBB of CVO.
Antwoord
(02-07-2024, 13:28)Calidris schreef: Let er even op dat de blokfactor ook <100m3 blijft, anders moet je alsnog een CBB of CVO.

Dan zou het schip van 20 x 4m x 1.25m diep moeten steken. Komt-ie bij lange na niet aan. Maar toch dank voor de tip.

Geen idee overigens waar die CVO inhoudelijk over gaat. Even uitzoeken.
Antwoord
Lees dit eerst maar voordat je uberhaupt denkt aan CVO of CBB:

https://www.cesni.eu/wp-content/uploads/...ned_nl.pdf

Stél dat je een schip tegenkomt wat eigenlijk CVO moet hebben, maar nog niet heeft, dan beslist niet kopen. Dergelijke schepen zijn 17 cent/kg waard ofwel je kan ze naar de Hoogovens brengen.
Schepen die nieuw ingevoerd moeten worden onder CVO moeten aan al die eisen voldoen, een overgangsregeling is definitief gesloten in 2019.
Antwoord
(02-07-2024, 13:28)Calidris schreef: Let er even op dat de blokfactor ook <100m3 blijft, anders moet je alsnog een CBB
Klopt. De vraag is natuurlijk hoe lang het schip oorspronkelijk was, want hoe langer hoe breder. Wanneer het schip ingekort is om beneden de 20 meter te komen, zal dat hooguit een spant (30 cm?) korter zijn. Naarmate de breedte de 5 meter of meer is, is de diepte van het vlak onder de waterlijn dan al gauw kritisch.
Antwoord
(02-07-2024, 17:46)jeex schreef:
(02-07-2024, 13:28)Calidris schreef: Let er even op dat de blokfactor ook <100m3 blijft, anders moet je alsnog een CBB of CVO.
Dan zou het schip van 20 x 4m x 1.25m diep moeten steken. Komt-ie bij lange na niet aan.
Oké, niets aan de hand dan. Overigens wel een smal (wiebelig) schip dan. Mijn schip van ruim 21 meter is al net iets meer dan 5 meter breed.
Citaat:Geen idee overigens waar die CVO inhoudelijk over gaat. Even uitzoeken.
Zonde van je tijd en energie. Het is een rapport dat de basis vormt voor een CBB, dat vereist is voor schepen langer dan 20 meter of een blokinhoud van 100m3 of meer.
Antwoord
Het schip is wel iets meer dan een spant ingekort: 2,5m ongeveer. En is herkeurd tbv verzekering. De keuring zal hier ook wel uitsluitsel over geven.
Antwoord
(02-07-2024, 22:10)jeex schreef: Het schip is wel iets meer dan een spant ingekort: 2,5m ongeveer.
Mijn opmerking was kennelijk niet duidelijk (genoeg). Inkorten van een voormalig bedrijfsvaartuig tot <20 meter, werd meestal gedaan om te ontkomen aan zwaardere regels voor schepen vanaf 20 meter. De afstand tussen de spanten was dan bepalend of de ingekorte lengte van het schip op 19,60, 19,70, 19,80 of 19,90 meter uitkwam, en waarbij men uiteraard streefde naar maximaal lengtebehoud. 
Ik had dus beter kunnen schrijven "1 spant korter dan 20 meter".
Overigens blijf ik bij een oorspronkelijke lengte van ongeveer 22 meter, 4 meter breed erg smal (wiebelig) vinden. Op klein water niet zo'n probleem maar op druk bevaren rivieren is dat toch andere koek. Wat dat laatste betreft spreek ik uit ervaring omdat ik al verschillende keren voor iemand een (voormalig beurt)scheepje van zo'n 22 x 4 tussen Rotterdam en Dordrecht heen en weer gevaren heb. Best opletten vanwege de golfslag van grote schepen, watertaxi's en waterbussen en sommige zaken uit voorzorg goed geschoord werden.
Antwoord
(02-07-2024, 22:32)Gerard schreef: Overigens blijf ik bij een oorspronkelijke lengte van ongeveer 22 meter, 4 meter breed erg smal (wiebelig) vinden. Op klein water niet zo'n probleem maar op druk bevaren rivieren is dat toch andere koek. Wat dat laatste betreft spreek ik uit ervaring omdat ik al verschillende keren voor iemand een (voormalig beurt)scheepje van zo'n 22 x 4 tussen Rotterdam en Dordrecht heen en weer gevaren heb. Best opletten vanwege de golfslag van grote schepen, watertaxi's en waterbussen en sommige zaken uit voorzorg goed geschoord werden.

Ik snap wat je zegt. 

Blijkbaar heeft men daar de afgelopen 95 jaar weinig last van gehad. Het schip vaart nog steeds. 

Ik heb zelf jaren als bemanning op van alles gezeild, zoals een tjalk 20 x 4 ongeveer, skutsje 17 x 3.6 (zelfde verhouding), klipper 38 x 6.5 (zelfde verhoudingen, lag iets dieper). Allemaal schepen van ca. 100 jaar oud. En ze drijven nog steeds. Ik maak me daar dus iets minder zorgen over.
Antwoord
(02-07-2024, 22:53)jeex schreef:
(02-07-2024, 22:32)Gerard schreef: Best opletten vanwege de golfslag van grote schepen, watertaxi's en waterbussen en sommige zaken uit voorzorg goed geschoord werden.
Ik snap wat je zegt. 
Blijkbaar heeft men daar de afgelopen 95 jaar weinig last van gehad. Het schip vaart nog steeds. 
Ik wilde ook niet beweren, dat het ongeschikt zou zijn om te varen, maar dat het uitmaakt waar je vaart. De Friese meren om maar een voorbeeld te noemen is toch iets anders dan de Wester Schelde ( met drukke zeevaart naar en van Antwerpen) als ander voorbeeld. Zo verschilt ook de Vecht nogal met het drukst bevaren rivierenknooppunt van Europa hier bij Dordrecht.
Wanneer je ervaren genoeg bent, scheelt dat natuurlijk aanzienlijk.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)