Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hout uitvlakken.
He hallo,

Beetje aan het nadenken over de betimmering van binnen. Heb nu allemaal plaatjes van 30 bij 100 centimeter hangen. Sluit allemaal niet aan en zit de ene plaat ook wat dieper dan de andere. 
Nu had ik het idee om er eiken fineer overheen te plakken, maar dan moet het wel een beetje vlak zijn. Nu weet ik met geelband op een muur wel raad, maar op hout heb ik geen idee wat daarvoor het beste te gebruiken is. Iemand?
Antwoord
Fineer plakken?
Oef!

Dat is verdomd veel werk en het is vrijwel onmogelijk om het fatsoenlijk te doen zonder fineerpers. Het is ook vrijwel onmogelijk om het fatsoenlijk te doen als je er geen ervaring mee hebt.
En dan: grote lappen fineer op een schip? Dat blijft niet lang goed.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Misschien een minder goed idee dan.
Antwoord
(20-07-2024, 18:57)zwart-wit schreef: Beetje aan het nadenken over de betimmering van binnen. Heb nu allemaal plaatjes van 30 bij 100 centimeter hangen. Sluit allemaal niet aan en zit de ene plaat ook wat dieper dan de andere. 
Nu had ik het idee om er eiken fineer overheen te plakken, maar dan moet het wel een beetje vlak zijn. Nu weet ik met geelband op een muur wel raad, maar op hout heb ik geen idee wat daarvoor het beste te gebruiken is.
Gewoon egaliseren en daarna een kwastje verf? Lijkt mij simpeler. Wanneer je beslist en eiken uitstraling wilt, is er houtfineerbehang https://www.selectedwallpapers.com/colle...out-fineer. Je kunt er natuurlijk ook triplex met een toplaag van eiken over zetten maar dat is wel relatief duur.
Antwoord
Of  houtimitatie  schilderen?

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
(22-07-2024, 10:42)Pylk schreef: Of  houtimitatie  schilderen?
Nou, dat is een vak apart hoor en je hebt er speciale en peperdure kwasten en zo voor nodig! Mijn opa was huisschilder en kon het nog, maar ruim een halve eeuw geleden kreeg ik dat niet meer geleerd op de ambachtsschool omdat daar geen vraag meer naar was vanwege de tijdrovendheid en dus toen al te hoge arbeidskosten.
Antwoord
Dat uitvlakken wordt niks.. allemaal kleine triplex plaatjes. Als ik echt wat wil moet alles er gewoon uit. Had even een kostenbesparend plannetje. Maar zoals alles hier, moet het overnieuw. Eerst die CVO maar achter de rug hebben en dan maar langzaam beginnen. Vooronder is al leeg. Alleen de vloer ligt er nog in. Vloer eruit slopen en het vlak maar eens schoonmaken en conserveren.
Antwoord
Wij hebben voor de wanden drie lagen dun triplex over elkaar heen gelijmd. Zo kan je de rondingen redelijk volgen. Misschien kun je een laag dun triplex plakken en dan schilderen?
Antwoord
Klopt hoor, kan wat triplex overheen. Aan de andere kant heb ik zoiets van isolatie eruit en van die 21 lagen folie erin. Dan win ik ook weer wat stahoogte. Is nu net te krap. Zit nu 8cm steenwol in. Scheelt weer een paar cm. Zoveel te doen... Ik had 10 jaar in m'n hoofd en dat gaat het zeker wel worden.
Antwoord
(22-07-2024, 18:49)zwart-wit schreef:  Zoveel te doen... Ik had 10 jaar in m'n hoofd en dat gaat het zeker wel worden.

Och, toen ik mijn tjalk kocht dacht ik aan 5 jaar.
Het zijn er 21 geworden Big Grin 

En achteraf gezien maar goed ook. Ik heb door toenemende wijsheid veel fouten kunnen voorkomen.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Wij zeggen al tien jaar dat de boot over vijf jaar af is..... Langzaam krijg ik het idee dat dat nu ongeveer gaat kloppen.
Antwoord
boot en af..................
Huh huh.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
(23-07-2024, 17:33)Calidris schreef: boot en af..................
Huh huh.

Ja hoor, dat kan.
Ik heb gisteren nog iemand horen zeggen dattie hélemaal klaar is met die kutboot. Nadat hij door de KNRM is gered boven Vlieland. Tongue
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Ok,ok, dat we de boel ietwat op orde hebben dan.
Antwoord
(23-07-2024, 17:33)Calidris schreef: boot en af..................
Huh huh.
Ach, wat een leegte wanneer die "af" zou zijn, en wat moet je dan? Het is net als met varen; het gaat om de reis en niet om de bestemming, toch?
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)