Waardering:
  • 3 stemmen - gemiddelde waardering is 2.33
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Huik voor de fok
Question 
Heeft iemand een patroon oid voor de huik van een fok? Ik heb nog wat dekzeil liggen en het lijkt met niet al te moeilijk om er zelf een te maken. Ik zag bij Heech by de mar een foto, maar wat zijn de afmetingen ongeveer en is dit een goede vorm?[Afbeelding: media_13_11082_w600_fit.jpg]

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Toevallig heb ik dat al 2x uitbesteed aan mijn favoriete zeilenmaker in Middelburg.

De 1e keer was voor de zalmschouw, zie PDF.
De 2e keer was voor de zeeschouw, zie JPG.

Hopelijk heb je hier wat aan.
Is niet echt een patroon, maar met deze tekeningen heeft hij een prima huik in elkaar gezet.

Bijlagen Miniatuurweergaven

.pdf   fokkemuts.pdf (Grootte: 128,47 KB / Aantal keer gedownload: 57)
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Wat je vaak ziet, is een "puntmuts". Die wordt gemaakt uit een aantal "taartpunten".
Hoe dat ding van Heech bij de Mar moet werken snap ik niet helemaal.
Ik denk dat de judas ladder naar voren komt (niet handig met vast maken) en dat puntje wat dan overblijft knoop je er onderdoor ofzo.

De onze moet je zien als een zak op zn kop, die met een judasladder gesloten wordt.
Aan de bovenkant een fluppie wat je om de stag knoopt, aan de onderkant een rij oogjes waar een touwtje doorheen zit waarmee je hem dicht kan trekken zoals bij een zeilzak oid.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Hoe hoog is die van jullie? Wat is eigenlijk een judasladder, de rij rijggaatjes?

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Sorry, die heet officieel Jacobs ladder. Lusje door een oogje, volgende lusje door een oogje, lusje door het lusje er boven (Etc) .

De hoogte is: Zie gele pijltjes: 70CM. Rekening gehouden met omslag aan de onderkant.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Voor de fok ben ik meer voorstander van een 'slangmodel' waarbij de fok in een slangopgebost wordt en uiteindelijk aan het schootoog omhoog wordt getrokken. Hierdoor loopt het water altijd aan de onderkant eruit en blijft de fok netjes. Volgens zeilmakers als de Vries in Lemmer en de Molenaar is dit een van de betere methodes boven het opbossen onder aan de fok. Dit is misschien wel sneller maar zeilen worden eerder vuil en krijgen eerder weer.

Ik heb e.a. ooit afgekeken van een oude collega platbodem en e.a. schijnt in de historie veel gebruikelijker geweest te zijn dan heden. Tevens heb je bij het varen niet zo'n zichtontnemer op de voorkant. Alleen bij stevige zijwind leg ik hem in het gangboord en hang hem pas op als ik afgemeerd ben. Na 7 jaar varen ermee krijg ik nog steeds positieve reacties van collega's omdat e.a. ook leuk smoelt.

Kijk ook bij mijn foto onder voorstellen. Hier zit de huig niet omheen maar zo wordt de fok opgehangen en ik heb een huig die er dan omheen past.
Antwoord
@ Ferry: Hoe vouw je de huik om de fok? Heb je een foto?

@puster: Hoe zit de huik dan om de fok? Gewoon een rechthoekige lap met een kraag en ogen net als bij de huik om het zeil?

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
(26-08-2013, 21:47)Pylk schreef: @ Ferry: Hoe vouw je de huik om de fok? Heb je een foto?

Ja hoor.

Op deze foto's zit de kluiver er ook onder.
Normaal gesproken alleen de fok, en dan ligt het hele spul op de strijkbok.
Het is een behoorlijk pakket, doordat wij een botterfok hebben.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
(26-08-2013, 20:23)puster schreef: Voor de fok ben ik meer voorstander van een 'slangmodel' waarbij de fok in een slangopgebost wordt en uiteindelijk aan het schootoog omhoog wordt getrokken. Hierdoor loopt het water altijd aan de onderkant eruit en blijft de fok netjes. Volgens zeilmakers als de Vries in Lemmer en de Molenaar is dit een van de betere methodes boven het opbossen onder aan de fok. Dit is misschien wel sneller maar zeilen worden eerder vuil en krijgen eerder weer.

Ik heb e.a. ooit afgekeken van een oude collega platbodem en e.a. schijnt in de historie veel gebruikelijker geweest te zijn dan heden. Tevens heb je bij het varen niet zo'n zichtontnemer op de voorkant. Alleen bij stevige zijwind leg ik hem in het gangboord en hang hem pas op als ik afgemeerd ben. Na 7 jaar varen ermee krijg ik nog steeds positieve reacties van collega's omdat e.a. ook leuk smoelt.

Kijk ook bij mijn foto onder voorstellen. Hier zit de huig niet omheen maar zo wordt de fok opgehangen en ik heb een huig die er dan omheen past.

Ik vind het er inderdaad ook leuk uitzien zo omhoog gehesen, maar ik vroeg me heel erg af hoe dat zat met afwatering en waterdichtheid van een eventuele huik die je er omheen doen. Bind je de huik dan bovenaan zo strak om de stag dat er geen water in komt?

Onze fok is vaak wel een flinke aanwinst voor de dode hoek aan de voorkant van de boot. Misschien toch ook eens een idee om te kijken naar dat slangmodel.
Antwoord
@Ferry: die eerste foto is in Langweer, ik heb je daar zien liggen maar moest mijn zoon op de trein zetten in Heerenveen. Jullie huik is inderdaad beste wel groot.

Ik ben benieuwd hoe de huik van puster gemaakt is.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Van het weekend zal ik proberen enkele foto's te maken. In het algemeen zit hij juist niet strak rondom de fok waardoor de wind de fok droogt. Als er water van bovenaf inloopt dan zakt dat aan de onderkant er meteen uit. Het blijft niet in zakjes hangen e.d. Het is een lange rechthoek met aan de onderkant een verbreding. De verbreding is 'ingeknipt' zodat je hem achter de stag vastritst. Voor de rest met touwtjes en platteknopen. (ik zal een foto maken)

En ja de dode hoek is grotendeels weg. Hiervoor wel windvang gekregen maar die raak je makkelijk kwijt dat als je met dwarswind een box in moet ik hem op het voordek plat leg en later optakel.
Antwoord
Ja, die eerste foto is inderdaad in Langweer.

Wat is Friesland toch klein Tongue

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
(27-08-2013, 23:52)Ferry schreef: Ja, die eerste foto is inderdaad in Langweer.

Wat is Friesland toch klein Tongue

Of wat ben jij toch herkenbaarBig Grin

Jullie wanten hangen aardig vol, ik denk een vaarboom, een pikhaak en een wrikriem te herkennen. Jullie hebben geen volgboot is die riem als noodaandrijving bedoelt?

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Inderdaad. Geen wind, geen motor? Dan wrikken. Of voor de show, aanleggen /afvaren zonder motor ;-)

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
(29-08-2013, 21:35)Ferry schreef: Inderdaad. Geen wind, geen motor? Dan wrikken. Of voor de show, aanleggen /afvaren zonder motor ;-)

Mm, bij de kont heb je geen wrikdol, lijkt me ook lastig met jullie overloop. Of gebruik je hem in de beugel aan de botteloef: handig bij het achteruitvarenConfused

(29-08-2013, 21:35)Ferry schreef: Inderdaad. Geen wind, geen motor? Dan wrikken. Of voor de show, aanleggen /afvaren zonder motor ;-)

Mm, bij de kont heb je geen wrikdol, lijkt me ook lastig met jullie overloop. Of gebruik je hem in de beugel aan de botteloef: handig bij het achteruitvarenConfused

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Ik heb er 2 dolpotten aangelast, links en rechts van de overloop. Dat gaat goed.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Zo de beloofde foto's

Antwoord
(01-09-2013, 15:26)puster schreef: Zo de beloofde foto's

Heb je toevallig ook een foto van deze huik in actie? Ik heb ook huiken nodig voor mijn skutsje en zit te dubben of deze slangehuik een mooie oplossing is. Die puisten voorop is namelijk ook niet alles.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)