Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Uitzetter kluiver beleggen
Hallo schippers,

Kan iemand mijn vertellen hoe ik het beste de uitzetter van de kluiver kan beleggen.
Volgens mij kom ik zo lijn tekort of ik doe iets verkeerd. Hoeveel kracht kan hij zo hebben? 
De lijn is nu een oneindige lus, vastgezet aan de uitzetter.

Op de foto links de kikker van de waterstag en midden onderaan die van de uitzetter.

Groeten Reinoud

Bijlagen Miniatuurweergaven

Antwoord
Kun je daarmee de positie van de kluiver trimmen? Zeg maar meer naar voren voor meer druk op het voorschip en vise versa, of is het zodat je niet op de boom hoeft de klauteren?
Heb het bij tjalken niet zo gezien, daar zit ie onderop gewoon vast op de punt.
Antwoord
Zo'n ding heet "travelaar", verwant aan het Engelse traveller.
Je kunt daarmee traploos de plaats van de kluiver instellen en daarmee de loef-/lijgierigheid beïnvloeden.
Maar hij geeft ook een hoop gebruiksgemak. Je kunt de kluiver aanslaan terwijl die vlakbij jou zit en niet helemaal op het puntje van de kluiverboom. Na het aanslaan trek je hem op je gemak naar voren met de travelaar.
Maar ook het strijken van de kluiver is makkelijk: je laat de kluiver eerst naar achteren schieten, waarna je hem op je dooie gemak kunt strijken in de luwte van de fok waarbij je hem onder de fok door kunt inhalen.

De lijn die er bij jou aan zit, is misschien wat aan de korte kant, maar het zal wel lukken. Je hoeft alleen maar het part te beleggen waarmee je de travelaar naar voren trekt, het andere eind mag er met een bocht bijhangen, daar komt geen kracht op.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Dat is natuurlijk de truc,enkele lijn vastzetten.
Weer wat geleerd!
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)