Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Top mast conserveren
#1
Hallo, ik ben nieuw op dit forum. Ik heb een platbodem van rond 1890 gebouwd in de buurt van Breda, brandmerk Zevenbergen.

Ik krijg binnenkort een nieuwe mast en ik ga die zelf conserveren met 'Verbeterde Houtolie.  Ik vraag me af wat te gebruiken voor de top. Op dit forum heb ik gelezen dat bituum pasta geschikt is voor onder de ringen. Graag hoor ik wat ik kan gebruiken voor het hout. Bootlak lijkt mij geen goede optie omdat het afsluit en gaat barsten.

Alvast bedankt.
Antwoord
#2
Welkom.
Als je het forum doorleest zeilen we ook wel maar klussen we meer Confused
Ik ben wel benieuwd naar foto's van jouw schip.

Een paar jaar geleden moest ik mijn mast vervangen, Wim  Mendelt, Berghout op het forum, was mijn bron van inspiratie en informatie.
Toen gebruikte ik nog Sikaflex, ik zou nu de bitumenpasta gebruiken. In dit draadje zie je  de manier waarop ik de "nieuwe" mast geconserveerd heb.
Voor de top gebruikte ik toen International Super Gloss, nu zou ik eerder kiezen voor Ottosson lijnolieverf.

Succes.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"


Zeeschouw Jedysa
Antwoord
#3
Bedankt voor de tips. Ik ga kijken. Ik zal snel wat foto's plaatsten :-)
Antwoord
#4
Is die mast recent gemaakt? Zo ja, van wat voor hout? Een massieve boom of verlijmd uit losse delen? Hoe dik en hoe lang? Hoe is/wordt het beslag bevestigd en rvs of staal of gegalvaniseerd?
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#5
Het is een lariks paalmast uit een stuk. Diameter bij de mast voet 24cm. Het beslag is staal, de ringen bestaan uit twee delen die om de mast worden geklemd. Het beslag is recentelijk helemaal kaal gemaak en in de primer en vervolgens in de lak gezet.
Antwoord
#6
Het mooiste is als je het beslag laat galvaniseren voor montage.
Hoe dan ook, zorg ervoor dat het beslag stabiel is en niet kan bewegen. Als het bestaat uit twee "halve manen" die om de mast heen worden vastgebout, dan is het in principe NIET stabiel.
Zorg ervoor dat er minstens 1 strip wordt ingelaten in de masttop, waaraan de beslagbanden worden gekoppeld met bouten en/of nokken.
Zorg ervoor dat er zo weinig mogelijk metaal in het hout komt, dus geen spijkers, nagels, schroeven enz. uitgezonderd de koppelstrip(s), die je met dikke roestvast stalen schroeven vastzet. Nooit spaanplaatschroeven gebruiken!

Doe in het boutgat geen stalen pijp (want dan kun je er nooit meer bij, en de bout mag toch al niet dragen in het midden van de mast. Zorg wel voor goede ingelaten schetsplaten aan weerszijden.) Smeer het boutgat voor plaatsing in met dik vet.
Een mast dient op zijn voet te steunen onderin de mastkoker, om de enorme vertikale krachten op te nemen. Deze krachten mogen niet uitsluitend door de bout worden gedragen. Smeer het kopse hout van de voet in met dik vet (geen schroefaskokervet want dat is te zepig).

Behandel het hout uitsluitend met producten op oliebasis. De top kan in lijnolieverf, of in dekkende Perkoleum.
Bij een massieve lariks ontstaan lange windscheuren als het hout droogt. Dat is normaal en geeft niets. Maar maak niet de fout om die scheuren dicht te kitten of te lijmen, want dat geeft garantie op supersnelle rot van binnenuit.
Het is goed om de scheuren eens per jaar dunnetjes in te spuiten met olie, bijvoorbeeld met een vloeistofspuit met lage druk en grove druppel.

Monteer de beslagbanden niet met kit. Gebruik liever bitumenpasta, zoals Tixophalte van Shell of (beter en goedkoper) Tixoplast van Zwaluw/DenBraven of een andere dakreparatiepasta op bitumenbasis.

Succes!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#7
Voor een dhz witte olieverf kun je zinkoxide en/of titaanoxide door lijnolie mengen. Voor zwart roetzwart, of even in de oliekachelschoorsteen schrapen.. Om de top een kleurtje te geven.
Antwoord
#8
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties, ik neem het mee!
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)