Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Prinsenwerk
Beste mensen, ik heb een vraag over het Prinsenwerk.
Ooit heb ik er wat over gelezen en wat me bijgebleven is, betreft het een soort boekhouding over het afbetalen van de boot. Nu is het meer een vrolijke Hollandse versiering geworden. Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb en ik ben een hele tijd aan het zoeken geweest maar kan er geen informatie meer over vinden op internet. Wie weet de achtergrond van deze kleurige versiering van het roer en zijn er bepaalde afmetingen die ervoor aangehouden dienen te worden?
Antwoord
Komt uit de tijd van de Geuzen. Er mocht geen Hollandse vlag worden gevoerd. Prinswerk was een stiekeme vlagvoering...
[Afbeelding: 851de7a2c733803a78eb0490019d1255.jpg]
Antwoord
Je hebt enkele (1 rij driehoekjes) en dubbele prins (2 rijen onder elkaar). Op de roerklampjes zit meestal dubbel prinswerk. Hou gelijkzijdige driehoekjes aan, dat is het mooist.
Het had niks met de boekhouding van de schipper te maken. Hoewel, wie echt arm was kon geen verf of schilder betalen.

Prinswerk was inderdaad iets voor de prinsgezinden, die meestal ook protestant waren. Volendam bleef altijd katholiek en had/heeft weinig op met de Oranjes. Op hun botters kwam je dan ook geen prinswerk tegen. Markers daarentegen waren er dol op.
Maak niet steeds dezelfde fout, er is keus genoeg
Antwoord
Ik dacht dat er ook nog iets was met aan welke kant (voor achter) je moest beginnen en met welke kleur.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Ik meen te hebben begrepen dat je, als je voor de zijkant van het roer staat, bij dubbel prinswerk telkens links 2x met helderrood moet beginnen.
Bij enkel prinswerk idem maar dan 1x met helderrood.

[Afbeelding: 7739aa652b85c51b5309e9291370dc36.jpg]
Antwoord
(29-08-2024, 13:36)partemala schreef: Prinswerk was inderdaad iets voor de prinsgezinden, die meestal ook protestant waren. Volendam bleef altijd katholiek en had/heeft weinig op met de Oranjes. Op hun botters kwam je dan ook geen prinswerk tegen. Markers daarentegen waren er dol op.

Met terugwerkende kracht begrijp ik nu waarom wij het prinswerk bij onze boot weggehaald hebben.......
Antwoord
In de Loefbijter jaargang 2022 nr 1 schreef de voorzitter van de VSRP Willem Kooijman op blz. 19 een stukje "De prins, hoe het heurt".
Leden van de VSRP kunnen de Loefbijter downloaden via vsrp.nl/loefbijter.
Antwoord
Volgens "hoe het heurt"" zou bij een dubbele prins de bovenste rij beginnen met een halve driehoek rood en de onderste rij met een halve driehoek wit.
Persoonlijk vind ik het fraaier zoals Jollenbaas het prinswerk heeft aangebracht. Tja, voor wat het waard is...
Antwoord
(30-08-2024, 5:29)swblom schreef:
(29-08-2024, 13:36)partemala schreef: Prinswerk was inderdaad iets voor de prinsgezinden, die meestal ook protestant waren. Volendam bleef altijd katholiek en had/heeft weinig op met de Oranjes. Op hun botters kwam je dan ook geen prinswerk tegen. Markers daarentegen waren er dol op.

Met terugwerkende kracht begrijp ik nu waarom wij het prinswerk bij onze boot weggehaald hebben.......

Big Grin
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)