Beste mensen, heb een technische vraag: kennen jullie iemand die dergelijke zwaardliertjes voor een zeeschouw reviseert? Ik ben niet zo blij met deze lieren..ze lopen zwaar, kantelen en beschadigen mijn houten reling... Maar,... ik denk aan een ander systeem, gewoon een dyneemalijn met een schildpadblokje en een mooie camcleat. Graag jullie reactie/inspiratie! Alvast dank.
Ik heb vorig jaar blokken vervangen door deze lieren op de roef. Ik kan nu sneller alleen op het achterdek de zwaarden bedienen. Je hebt dit type ook in een simpelere zonder vertraging.
Vooral het snel kunnen laten vallen vind ik een voordeel, maar misschien is dat bij zeezwaarden minder aan de orde. Blokken gaat allemaal wat trager, maar is wel simpeler.
Je ziet ze vooral veel op aakjes.
Volgens mij is het een redelijk ordinaire hooibeglier, of bootwagen lier. Vaak staat er in een wang een merk gestanst. Wij hadden een grote versie als maststrijk lier.
Op Marktplaats staat iemand uit Soest die zich onder de naam JanSr aanbied voor lierenrenovatie. In Makkum zit Strikwerda die lieren maakt en repareert.
Maar iik ben geneigd om ook te denken dat jouw lieren als basis iets van een trailerlier is. Dus vraag ik mij af of het de moeite van reviseren waard gaat zijn....
Wij hebben de kleine broertjes van de door Bonne genoemde lieren , die bevallen uitstekend. Ze komen wel eens voorbij op Marktplaats. Ze zijn ook nog nieuw te koop , Wilmex uit Gdansk maakt ze. Je kunt ze bij Toplicht kopen, zelf direct bestellen bij Wilmex gaat ook en is een stuk voordeliger. (je gaat waarschijnlijk schrikken van de prijs)
Ook Lewmar heeft ooit iets in die richting gemaakt, die komen heel soms tweedehands voorbij.
Een paar blokjes en een dyneemalijntje gaat natuurlijk ook. Het belangrijkste is dat je daarvoor ergens voldoende ruimte hebt om de talie uit te laten lopen. Daarvoor heb je meer dan de zwaardlengte nodig.
(19-09-2024, 16:20)Bonne schreef: Ik heb vorig jaar blokken vervangen door deze lieren op de roef. Ik kan nu sneller alleen op het achterdek de zwaarden bedienen. Je hebt dit type ook in een simpelere zonder vertraging.
Vooral het snel kunnen laten vallen vind ik een voordeel, maar misschien is dat bij zeezwaarden minder aan de orde. Blokken gaat allemaal wat trager, maar is wel simpeler.
Je ziet ze vooral veel op aakjes.
Dag Bonne, dank voor je reactie. Ziet er goed uit ook. Waar heb jij deze lieren gekocht als ik vragen mag?
(19-09-2024, 21:42)Calidris schreef: Volgens mij is het een redelijk ordinaire hooibeglier, of bootwagen lier. Vaak staat er in een wang een merk gestanst. Wij hadden een grote versie als maststrijk lier.
hahaha dat zou best kunnen. Deze zeeschouw is door iemand zelf in elkaar geknutseld..over het algemeen goed en mooi, maar sommige dingen..tja. Ik zal dit weekend eens kijken of ik een merkje kan vinden.
(20-09-2024, 5:48)swblom schreef: Op Marktplaats staat iemand uit Soest die zich onder de naam JanSr aanbied voor lierenrenovatie. In Makkum zit Strikwerda die lieren maakt en repareert.
Maar iik ben geneigd om ook te denken dat jouw lieren als basis iets van een trailerlier is. Dus vraag ik mij af of het de moeite van reviseren waard gaat zijn....
Wij hebben de kleine broertjes van de door Bonne genoemde lieren , die bevallen uitstekend. Ze komen wel eens voorbij op Marktplaats. Ze zijn ook nog nieuw te koop , Wilmex uit Gdansk maakt ze. Je kunt ze bij Toplicht kopen, zelf direct bestellen bij Wilmex gaat ook en is een stuk voordeliger. (je gaat waarschijnlijk schrikken van de prijs)
Ook Lewmar heeft ooit iets in die richting gemaakt, die komen heel soms tweedehands voorbij.
Een paar blokjes en een dyneemalijntje gaat natuurlijk ook. Het belangrijkste is dat je daarvoor ergens voldoende ruimte hebt om de talie uit te laten lopen. Daarvoor heb je meer dan de zwaardlengte nodig.
Dank voor je uitgebreide reactie en adressen. Ik ga een googelen..heb straks een hele winter de tijd. Ik neig wel naar een simpel systeem met dyneema en cam-cleat..wordt even puzzelen hoe ik de lijn in het zwaard krijg. eerst maar de staaldraad er dan uit halen. Ben ook benieuw of de vertraging voldoende is voor het toch pittige gewicht van de zwaarden.
Ik kan hier weer mee verder. Fijn zo'n forum!
Twee vioolblokken met een dyneema zwaardtalie is voor (zwaardere) skutsje zwaarden voldoende, moet bij jouw ook wel lukken.
Ik heb de liertjes van marktplaats gehaald toen we nog bezig waren ons schip op te tuigen, die hebben eerst jaren in de schuur gelegen.. Inderdaad nieuw van Wilmex met een stevige prijs, maar wel specifiek voor zwaarden en niet voor hooibergen
(20-09-2024, 12:12)Bonne schreef: Twee vioolblokken met een dyneema zwaardtalie is voor (zwaardere) skutsje zwaarden voldoende, moet bij jouw ook wel lukken.
Ik heb de liertjes van marktplaats gehaald toen we nog bezig waren ons schip op te tuigen, die hebben eerst jaren in de schuur gelegen.. Inderdaad nieuw van Wilmex met een stevige prijs, maar wel specifiek voor zwaarden en niet voor hooibergen
Dat is natuurlijk een potentieel kortzichtig advies. je weet niet of dat er lichamelijke beperkingen zijn die het aanhalen van een zwaardval niet meer mogelijk maken. Vroeg of laat zou dat bij ons ook een rol gaan spelen, dus heb ik de hele boot maar gelijk weggedaan...
Op onze zeeschouw hebben we deze zwaardliertjes op het kajuitschot geplaatst. Hier zitten ze niet in de weg en kan je met je knie steunend op de kuipbank redelijk goed kracht zetten voor het opdraaien. Staalkabel is vervangen voor een Dyneema lijn, geen enge metaalhaakjes meer en net zo sterk.