Topics: 27
Onlangs heb ik op aanraden van anderen een DAB hydrofoor aangeschaft en geïnstalleerd. Alles op 230 V. Werkt prima, alleen als de walstroom wegvalt vraagt ie te veel vermogen van m'n Multiplus 2 12V 3000W ben er wel een beetje klaar mee. Dus wil ik graag een hydrofoor die op 12V werkt. Maar welke. Je belandt dan al gauw in dat jacht spul en weet ik niet hoelang dat mee gaat als je het dagelijks gebruikt. Tevens heb ik een douche en weet ik niet precies wat voor opbrengst daarbij hoort. Zag een seaflow heavy duty hydrofoor met 15l/min opbrengst. Weet niet of dat gaat werken voor langere tijd. Nu weet ik wel van die Speck pompen ja . Hardstikke duur ...steek dat liever in tuigage op het moment. Die Speckpomp is voor later. Heb net de kosten van CVO en keuren en schilderen gehad.. op een gegeven moment is het op.
Topics: 5
Ik had je al eerder geadviseerd om geen centrifugaalpomp te nemen, zoals die DAB.
Jabsco/Par, shurflow en Seaflow maken prima waterpompjes. De meeste zijn membraanpompjes, en die zijn heel geschikt voor jouw toepassing.
Ze zijn stil, gebruiken weinig stroom, kunnen eindeloos drooglopen en zijn bovenal goedkoop. Wil je zekerheid? Koop er twee, eentje op reserve. Vervangen kost dan een kwartiertje.
Een zwak punt van die goedkope pompjes is de ingebouwde drukschakelaar. Die kun je vervangen door een "echte" drukschakelaar zoals die ook op Speckhydrofoors zitten. Wel even de juiste in-/uitschakeldruk instellen.
Topics: 107
Ik weet niet wat je verwacht, maar je hebt zelf al alle antwoorden al gegeven.
De dab is ook niet slecht.. gietijzeren pomphuis werd mij geadviseerd. Alleen trekt de omvormer het niet. Dan ligt alles stil. Laad de accu's niet meer bij en 230v werkt niet meer. Maar zo'n seaflow trekt het dus wel een paar jaartjes? Domme keuze geweest om naar 230V te gaan. 12v is handiger.. maar ja .
Topics: 8
Als het probleem bij gebruik van de omvormer ligt bij het opstarten van de pomp/motor zou je nog kunnen proberen of een softstarter soelaas biedt.
De DAB is vast goed...maar deze heeft 5 afname punten mogelijk. Ik gebruik m te weinig zodat er altijd roest door het water zit. Heb nu een seaflow met 8 Liter buffer. En 12V. Straks ook zonnecellen.. 2 van 160 bij 80 cm. Heb de Victron mppt al. Hoop dat de boel dan een beetje blijft draaien op 2 accu's
Dank voor de feedback,!
Topics: 18
01-10-2024, 0:52
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-10-2024, 0:56 door Gerard.)
(26-09-2024, 18:20)zwart-wit schreef: Onlangs heb ik op aanraden van anderen een DAB hydrofoor aangeschaft en geïnstalleerd.
In deze tijd nog zo'n ruimtevreter aanschaffen en dan waarschijnlijk ook nog voor een vaartuig waar het woekeren om ruimte is? Had een 12 of 24V drukwaterpomp aangeschaft of doe dit alsnog. De kosten zijn het niet.
(01-10-2024, 0:52)Gerard schreef: (26-09-2024, 18:20)zwart-wit schreef: Onlangs heb ik op aanraden van anderen een DAB hydrofoor aangeschaft en geïnstalleerd.
In deze tijd nog zo'n ruimtevreter aanschaffen en dan waarschijnlijk ook nog voor een vaartuig waar het woekeren om ruimte is? Had een 12 of 24V drukwaterpomp aangeschaft of doe dit alsnog. De kosten zijn het niet.
??? ??? ??? ???????????. ?????? ???? ??? 8? ????????? ?? 12? ?? ???????????? ??? ???. ?????? ???? ???? ?? ??? ??? ?????? ???? ?? ??????.?
Topics: 18
(02-10-2024, 17:21)zwart-wit schreef: (01-10-2024, 0:52)Gerard schreef: (26-09-2024, 18:20)zwart-wit schreef: Onlangs heb ik op aanraden van anderen een DAB hydrofoor aangeschaft en geïnstalleerd.
??? ??? ??? ???????????. ?????? ???? ??? 8? ????????? ?? 12? ?? ???????????? ??? ???. ?????? ???? ???? ?? ??? ??? ?????? ???? ?? ??????.?
Is Nederlands echt zo moeilijk voor je, dat je uit het woordje "of" niet kon begrijpen, dat dergelijke pompen zowel voor 12V als voor 24V leverbaar zijn?