02-10-2024, 20:15
Op de foto zie ik een roer en een stel zwaarden van een vrij kleine schouw. Een meter of 7? Een beetje overdreven om zoiets een ZEEschouw te noemen, maar daar doe ik verder niet moeilijk over.
De vormgeving is typerend voor de jaren ’50, zeg maar de romantische eftelingtijd. Lange, erg smalle zwaarden met fraai verjongd gesmeed beslag, en een smal roertje.
Er is mooi en goed hout gebruikt, kwastvrij en spintvrij.
Het onderhoud is vrij goed geweest, maar de laatste tijd is het er een beetje bij blijven zitten. De lak mag wel een opfrisbeurtje hebben.
De naden in het midden van de zwaardjes hebben kennelijk al eens moeilijk gedaan, waarschijnlijk opengebarsten en ingewaterd, roest op de doken, rot in het hout. Dat is opgelost door er houten stroken in te lijmen. Zo te zien is dat netjes gedaan.
Mijn indruk is dat de zwaarden even een opknapbeurt nodig hebben, maar verder nog heel bruikbaar zijn.
Dit soort randbeslag is meestal met stalen schroeven of spijkers bevestigd, wat altijd problemen geeft met de interactie met het zure eikenhout, maar bij deze zwaarden zie ik geen tekenen daarvan. Misschien is hier messing gebruikt, wat bijzonder prettig zou zijn.
Let op de leuke pikjes bovenop het randbeslag. Die gebruik je als je het zwaard dieper wilt steken, je laat dan een haakstok langs het beslag naar beneden glijden totdat die stuit tegen het pikje, en dan duw je het zwaard makkelijk dieper.
Wat er nou precies gebeurd is met de onderkant van het bakboordszwaard is mij niet duidelijk. Het hout kan zondermeer gerepareerd worden met het inlijmen van een nieuw stukje, en het stalen randbeslag kan gelast worden. Om het goed te doen, moet het beslag er vanaf gehaald worden. Indien de schroef/spijkergaten in het hout lelijk zijn, kun je het zwaard na de houtreparatie een duim inkorten, zodat de nieuwe (rvs!) schroeven in schoon hout terecht komen. Die missende duim ziet niemand.
Waarschijnlijk is het randbeslag gegalvaniseerd. Na reparatie is het goed om dat weer te laten galvaniseren.
Het roertje is lief en elegant. De onderste roerhaak staat niet helemaal in lijn met de twee andere, maar kennelijk geeft dat niet al te veel problemen, wellicht doordat de pot in de hak voldoende speling vertoont.
De zwaardklampjes zien er keurig en effectief uit.
Al met al, even een beetje repareren en het kan weer jaren mee.
De vormgeving is typerend voor de jaren ’50, zeg maar de romantische eftelingtijd. Lange, erg smalle zwaarden met fraai verjongd gesmeed beslag, en een smal roertje.
Er is mooi en goed hout gebruikt, kwastvrij en spintvrij.
Het onderhoud is vrij goed geweest, maar de laatste tijd is het er een beetje bij blijven zitten. De lak mag wel een opfrisbeurtje hebben.
De naden in het midden van de zwaardjes hebben kennelijk al eens moeilijk gedaan, waarschijnlijk opengebarsten en ingewaterd, roest op de doken, rot in het hout. Dat is opgelost door er houten stroken in te lijmen. Zo te zien is dat netjes gedaan.
Mijn indruk is dat de zwaarden even een opknapbeurt nodig hebben, maar verder nog heel bruikbaar zijn.
Dit soort randbeslag is meestal met stalen schroeven of spijkers bevestigd, wat altijd problemen geeft met de interactie met het zure eikenhout, maar bij deze zwaarden zie ik geen tekenen daarvan. Misschien is hier messing gebruikt, wat bijzonder prettig zou zijn.
Let op de leuke pikjes bovenop het randbeslag. Die gebruik je als je het zwaard dieper wilt steken, je laat dan een haakstok langs het beslag naar beneden glijden totdat die stuit tegen het pikje, en dan duw je het zwaard makkelijk dieper.
Wat er nou precies gebeurd is met de onderkant van het bakboordszwaard is mij niet duidelijk. Het hout kan zondermeer gerepareerd worden met het inlijmen van een nieuw stukje, en het stalen randbeslag kan gelast worden. Om het goed te doen, moet het beslag er vanaf gehaald worden. Indien de schroef/spijkergaten in het hout lelijk zijn, kun je het zwaard na de houtreparatie een duim inkorten, zodat de nieuwe (rvs!) schroeven in schoon hout terecht komen. Die missende duim ziet niemand.
Waarschijnlijk is het randbeslag gegalvaniseerd. Na reparatie is het goed om dat weer te laten galvaniseren.
Het roertje is lief en elegant. De onderste roerhaak staat niet helemaal in lijn met de twee andere, maar kennelijk geeft dat niet al te veel problemen, wellicht doordat de pot in de hak voldoende speling vertoont.
De zwaardklampjes zien er keurig en effectief uit.
Al met al, even een beetje repareren en het kan weer jaren mee.
Genoeg is meer dan veel