Topics: 1
Goedendag,
Ik ben me aan het oriënteren op de aankoop van een zeeschouw. Nu heb ik er één op het oog voor een redelijke prijs - alleen de foto van de zwaarden verontrust mij enigszins. In één van de zwaarden (rechts op de foto) zit houtrot, en ook de metalen band eromheen is beschadigd.
Ik heb al heel wat gelezen op dit forum over het vervangen van rotte houten delen van zwaarden - ik ben redelijk handig qua werken met hout, dus dat gaat me waarschijnlijk wel lukken. De metalen band is een ander verhaal - zou die in zijn geheel vervangen moeten worden - gezien de foto?
Bedankt voor de antwoorden!
-- Op zoek naar een schip met fatsoenlijke slaapruimte voor een schappelijke prijs --
Topics: 8
Ik vind het lastig om op de foto te zien of het staal echt beschadigd is of dat er iets op zit. Mocht het beschadigd zijn dan is dat over het algemeen goed te repareren. Helemaal vervangen lijkt me niet aan de orde.
Dit soort reparaties aan het hout vallen toch wel in de categorie "oplappen". Je zult er zeker nog een aantal jaren mee door kunnen maar zo goed als nieuw wordt het nooit.
Op een later moment een heel nieuw zwaard zelf maken is misschien een leuke klus?
Eerst maar eens bij de boot kijken zou ik zeggen en maak wat foto's van details als je ergens over twijfelt.
Topics: 1
(02-10-2024, 5:27)swblom schreef: Ik vind het lastig om op de foto te zien of het staal echt beschadigd is of dat er iets op zit. Mocht het beschadigd zijn dan is dat over het algemeen goed te repareren. Helemaal vervangen lijkt me niet aan de orde.
Dit soort reparaties aan het hout vallen toch wel in de categorie "oplappen". Je zult er zeker nog een aantal jaren mee door kunnen maar zo goed als nieuw wordt het nooit.
Op een later moment een heel nieuw zwaard zelf maken is misschien een leuke klus?
Eerst maar eens bij de boot kijken zou ik zeggen en maak wat foto's van details als je ergens over twijfelt.
Klinkt bemoedigend - al denk ik dat een zwaard zelf maken iets is waarvan ik niet zeker weet of ik dat aandurf. Het staal lijkt beschadigd - hoe repareer je dat? Ik heb ook begrepen dat als je het er helemaal af wil halen, je vaak meer kwaad dan goed doet aan het hout zelf.
En inderdaad - goed kijken als ik de zwaarden voor me heb, is natuurlijk het beste.
-- Op zoek naar een schip met fatsoenlijke slaapruimte voor een schappelijke prijs --
Topics: 8
02-10-2024, 12:22
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-10-2024, 5:29 door swblom.
Edit Reason: typo's
)
Staal repareren is het gemakkelijkst door het te lassen en daarna bij slijpen. Daarvoor moet je het beslag er wel af halen.
Dat moet je denk ik sowieso doen als je met het hout aan de slag gaat. Ook om het weer opnieuw te conserveren zal het het beste zijn om het er af te halen. (Ik denk te zien dat het in een lichte kleur lak zit...)
Wat je tegen kunt komen is dat bij de schroeven waarmee het staal gemonteerd is wat inwatering/rot ontstaan is. In de keren dat ik dat bij de hand had was uitboren met een grotere maat houtboor (8 of 10 mm) voldoende. Daarnaa een houten plug/deuvel erin gelijmd en een nieuw gat voor de schroeven geboord bij het monteren van het beslag.
Beslag terug monteren met een beetje kit (Den Braven Tixoplast bijvoorbeeld) en ook een tipje kit aan de kop van de schroef voor terugdraaien.
Topics: 93
Even afwachten wat Berghout ervan zegt, dat is Baas Hout op het forum, als hij zegt dat het lonend is dan is dat ook zo
Maar hoe is de staat van de schouw? Ik zou zelf zeker een aankoopkeuring laten doen, dat kun je eventuele reparaties in de koopprijs meenemen of de koop over laten gaan.
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"
Zeeschouw Jedysa
Topics: 5
Op de foto zie ik een roer en een stel zwaarden van een vrij kleine schouw. Een meter of 7? Een beetje overdreven om zoiets een ZEEschouw te noemen, maar daar doe ik verder niet moeilijk over.
De vormgeving is typerend voor de jaren ’50, zeg maar de romantische eftelingtijd. Lange, erg smalle zwaarden met fraai verjongd gesmeed beslag, en een smal roertje.
Er is mooi en goed hout gebruikt, kwastvrij en spintvrij.
Het onderhoud is vrij goed geweest, maar de laatste tijd is het er een beetje bij blijven zitten. De lak mag wel een opfrisbeurtje hebben.
De naden in het midden van de zwaardjes hebben kennelijk al eens moeilijk gedaan, waarschijnlijk opengebarsten en ingewaterd, roest op de doken, rot in het hout. Dat is opgelost door er houten stroken in te lijmen. Zo te zien is dat netjes gedaan.
Mijn indruk is dat de zwaarden even een opknapbeurt nodig hebben, maar verder nog heel bruikbaar zijn.
Dit soort randbeslag is meestal met stalen schroeven of spijkers bevestigd, wat altijd problemen geeft met de interactie met het zure eikenhout, maar bij deze zwaarden zie ik geen tekenen daarvan. Misschien is hier messing gebruikt, wat bijzonder prettig zou zijn.
Let op de leuke pikjes bovenop het randbeslag. Die gebruik je als je het zwaard dieper wilt steken, je laat dan een haakstok langs het beslag naar beneden glijden totdat die stuit tegen het pikje, en dan duw je het zwaard makkelijk dieper.
Wat er nou precies gebeurd is met de onderkant van het bakboordszwaard is mij niet duidelijk. Het hout kan zondermeer gerepareerd worden met het inlijmen van een nieuw stukje, en het stalen randbeslag kan gelast worden. Om het goed te doen, moet het beslag er vanaf gehaald worden. Indien de schroef/spijkergaten in het hout lelijk zijn, kun je het zwaard na de houtreparatie een duim inkorten, zodat de nieuwe (rvs!) schroeven in schoon hout terecht komen. Die missende duim ziet niemand.
Waarschijnlijk is het randbeslag gegalvaniseerd. Na reparatie is het goed om dat weer te laten galvaniseren.
Het roertje is lief en elegant. De onderste roerhaak staat niet helemaal in lijn met de twee andere, maar kennelijk geeft dat niet al te veel problemen, wellicht doordat de pot in de hak voldoende speling vertoont.
De zwaardklampjes zien er keurig en effectief uit.
Al met al, even een beetje repareren en het kan weer jaren mee.
Topics: 107