Topics: 12
Hallo,
Ik heb afgelopen weekend de mast gestreken en daarbij gelet op de mastvoet. (omdat dit een paar keer voorbij kwam in het forum)
Bij mijn grundel steunt de mast niet op de daarvoor bestemde plek onderin de mastvoet. Hij zweeft dus.
Het gaat om een ruimte van ca 6-8 mm. De vorige eigenaar heeft de mast laten vervangen door een mastenmaker. (geen idee hoe eea is verlopen met de maatvoering, maar ik mag aannemen dat de mastenmaker zelf meet.)
Hoe zou ik dat het beste kunnen opvullen?
De mast weegt ca. 100 kg, misschien is het daarom minder relvant?
Het gat van het draaipunt is in RVS uitgevoerd.
Topics: 6
08-10-2024, 8:57
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-10-2024, 9:13 door Berghout-2.)
Het gewicht van de mast is meestal niet zo belangrijk. De grootste vertikale krachten komen van de verstaging, de vallen en de grootschoot. Probeer je maar eens voor te stellen wat er allemaal onder spanning staat als je met een lekkere bries hoog aan de wind zeilt. Je loefwant staat snaarstrak, je trekt de grootschoot nog even stevig aan, het voorlijk van de fok staat als een streep enz.
Bij elkaar opgeteld wordt je mast zomaar met meer dan een ton naar beneden gedrukt. (Ik heb het ooit uitgerekend voor mijn grote tjalk. Daar kwam ik uit op 12,5 ton statische kracht en nog veel meer dynamisch).
Als al die kracht opgenomen moet worden door de mastbout, dan gaat dat al gauw fout. Misschien verbuigt de bout, of scheurt de mast in.
Daarom zorg ik er altijd voor, als ik een mast maak, dat de mast op zijn voet rust.
Maar als dat niet mogelijk is, bijvoorbeeld bij masten met contragewicht, dan maak ik een sterke roestvast stalen constructie (een soort open corset) die de krachten kan opnemen.
Een stel ingelaten plaatjes (wybertjes) rond de mastbout zijn prima, die zorgen ervoor dat de krachten tijdens het strijken en zetten van de mast mooi worden overgebracht van de mastkoker naar de mast.
Er zijn lieden die denken dat het goed is om een pijp in de mast te zetten, waar de bout doorheen gestoken wordt. Ik raad het sterk af om dat te doen.
In de eerste plaats omdat zo'n pijpje zinloos is. De mastbout moet zo dicht mogelijk bij de kokerwangen dragen; als hij middenin de mast zou moeten dragen gaat hij krom.
In de tweede plaats omdat zo'n pijpje schadelijk is. Je ziet niet meer wat er met het hout gebeurt in het gat, en je kunt er ook niet meer bij voor onderhoud. Ik raad aan om een eventueel aanwezige pijp te verwijderen en niet meer terug te plaatsen.
Samenvatting: zorg ervoor dat de enorme vertikale krachten fatsoenlijk worden overgebracht. Het liefst door de mast met zijn voet te laten steunen. Desnoods door een rvs constructie te maken.
En zorg voor goede ingelaten rvs schetsplaatjes (wybertjes) die de bout steunen, terwijl de rest van het gat niet op de bout steunt.
Aanvullende tips: maak geen gesloten bak om de mastvoet. Dat geeft alleen maar ellende met inwateren en rot.
Check minstens 1 keer per jaar het boutgat. Smeer het lekker dik in met gewoon vet.
Check ook minstens 1 keer per jaar de onderkant van de mastvoet. Ook daar vet!
En tenslotte: geef de mastenmaker van de vorige eigenaar een schop :-)
Edit: O ja, je vraag hoe je het kunt opvullen. Dat hangt ervan af. De mastvoet moet zó schuin zijn, dat hij niet klemloopt bij het strijken/zetten. Als dat bij jou zo is, kun je een eenvoudig vulplaatje maken, bijvoorbeeld van hardhout, staal of zelfs kunststof. Dat zou je kunnen vastplakken in de mastkoker. Het zuiver opmeten ervan zal lastig zijn.
Als de bodemplaat in de koker "netjes" haaks is, is dat erg vervelend. Dan zul je je moeten behelpen met keggen of zo, of een nieuwe schuine voetplaat monteren.
Topics: 20
Mits het contactvlak tussen de keg en de mastvoet groot genoeg is, is dat okee. Denk in tonnen kracht.
Af en toe invetten tegen schimmel.
Topics: 20
08-10-2024, 20:17
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-10-2024, 20:18 door Gerard.)
Topics: 109
VSRP lid: Nee
Ik had 2 vlakke brede keggen er onder van irocco o.i.d.
En heb je die keggen dan aan de voorkant van de mastvoet of in de mastkoker aan de achterkant? Dat laatste lijkt mij optisch wat netter.
Topics: 109
VSRP lid: Nee
|