Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wie vaart er 'swinters door?
(20-10-2024, 23:40)Calidris schreef: Verreweg het meest hier op het forum is kleine pleziervaart,
Ja, maar ondanks dat, vind ik dat je niet uit moet gaan van kleine pleziervaart. Immers, dit forum heet niet: "kleineplatbodemsforum".
Citaat:daarbij ging de specifieke vraag over (zw) Friesland, daar zijn geen grote bunkerstations.
Jouw tip was algemeen gesteld en niet regiogebonden, vandaar mijn als nuancering bedoelde reactie.
Citaat:Kortom vertrouw nooit de kwaliteit van tankstations aan de waterkant voor pleziervaart. Helaas heb ik 20 jaar geleden ook die ervaring opgedaan. Zelfs het beroemde tankstation in Laboe
Ligt vast ook niet in  (zw) Friesland. ;-)
Citaat:waar de loodsboten en honderden jachten en chartervaart tankt, liep ik weer besmetting op in de tank vorig jaar.
't Kan natuurlijk morgen gebeuren, maar ik heb er nog nooit wat van gemerkt.
Citaat:Daarbij is een schip van 30 meter niet heel groot, in het noorden hier is niemand daarvan onder de indruk.
Ik ben er maar een paar keer geweest in de loop der jaren, maar behalve op de doorgaande beroepsvaartroute Lemmer -Delfzijl zie je toch bijna uitsluitend boten (ruim) beneden de 15 meter en ik merkte toch wel, dat eigenaren daar nogal eens benauwd keken.
Citaat:Wel als de vastgeroeste woonschepen van stadsgangers in de bouwvak weer eens op stap gaan. zandzakken voor de spreekwoordelijke  deur.
Is dat (ook) een kenmerkend (zw) Fries verschijnsel? Hier in Dordt is het een komen en gaan (ook in de winter) van (historische) grote pleziervaart, die zich op groot (stromend)  binnenwater thuis voelen.
Citaat:Eindreslutaat is dat de tank weer bijna vol zit en volgende week even weg en lekker de webasto kachel aan.
Geniet er van. Herfst en winter zijn echt niet het slechtste vaarseizoen met weinig zondagsvaarders. Smile
Antwoord
Wij varen met onze Staverse Jol het hele jaar door, zij het dat in het najaar de grote mast omgeruild wordt voor een makkelijk met de hand strijkbaar siermastje in stijl.  Door het ontbreken van zwaarden leent de jol zich uitstekend voor dit hybride gebruik. In de winterperiode is het binnenwater ons vaargebied en omdat men daar, vooral in de kleine vaartjes, zelden een klassieke platbodem ziet krijgen we daar menige opgestoken duim.

De jol is uitstekend geïsoleerd en wordt zodoende na het starten van het dieselkacheltje snel behaaglijk.
Door het mildere klimaat is het naar mijn mening zonde om niet te profiteren van de vele mooie vaardagen die de winterperiode inmiddels kent.
Antwoord
Onze zeilboot gaat dit weekend op de wal om het schilderwerk weer na te lopen en de afsluiters te vervangen. Welke afsluiters heb je gemonteerd op je boot Calidris?

Wij zijn nu 4 jaar niet droog geweest, was ook niet nodig en nog steeds glad onder water en alle messing afsluiters en doorvoeren vervangen door Nylon versterkte vorst bestendige versies.
Antwoord
Wat te doen met de standpijpen als de boot in het water blijft? Wij hebben  als standpijp slangen en trudesign huiddoorvoeren.
Antwoord
(14-11-2024, 19:27)Wimkroes schreef: Wat te doen met de standpijpen als de boot in het water blijft? Wij hebben  als standpijp slangen en trudesign huiddoorvoeren.

Weinig.

De kans op bevriezen is klein, en de kans op schade aan slangen en truedesign is ook klein àls ze bevriezen.
Een beetje extra aandacht is bij vorst wel verstandig. Correctie: bij intredende dooi.
Ik heb wel eens gezien dat een slang door het expanderende water/ijs van een slangpilaar afschoof.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(14-11-2024, 8:49)Kor schreef: Onze zeilboot gaat dit weekend op de wal om het schilderwerk weer na te lopen en de afsluiters te vervangen. Welke afsluiters heb je gemonteerd op je boot Calidris?

Wij zijn nu 4 jaar niet droog geweest, was ook niet nodig en nog steeds glad onder water en alle messing afsluiters en doorvoeren vervangen door Nylon versterkte vorst bestendige versies.

Ik heb in de buidel getast en True-Design er in geplaatst met kraag en afsluiters.
Geen elektrolyse en Vorstbestendig, slaapt heel fijn als het vriest.
Op zeilersforum is veel informatie en instructie te vinden, ook hoe je de messing of bronzen het makklijkst verwijderd.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Onze boot blijft dit jaar voor de 2de winter in het water. Ergens in het voorjaar gaat hij een week op de kant voor onderhoud. Wat nu te doen met het roer? Normaal staat dat de hele winter binnen, en wordt dus redelijk droog. Dan  Hempel er op, en het water weer in. Nu dit voorjaar is het roer echt nat, hoe kun je het dan het best behandelen, voor weer 2 jaar in het water?
Antwoord
Ik neem aan dat je het hebt over het onderwatergedeelte van een houten roer.
Dan gewoon: weer Hempel erop.
Hout dat onder water zit rot niet. In feite is het onbelangrijk wat erop zit en hoe het is aangebracht.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(24-11-2024, 14:41)Berghout-2 schreef: Ik neem aan dat je het hebt over het onderwatergedeelte van een houten roer.
Dan gewoon: weer Hempel erop.
Hout dat onder water zit rot niet. In feite is het onbelangrijk wat erop zit en hoe het is aangebracht.

Dat waterlijn gedeelte is denk ik kwetsbaar, maar veel keus zal er niet zijn. Dus Hempel erop.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)