Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stralen en coaten
Van mijn scheepje, een stalen grundel, wordt binnenkort het onderwaterschip (professioneel) gestraald en gecoat. Als leek op dit gebied vraag ik advies voor de behandeling na het stralen.
Vraag 1: Hoeveel lagen, met welke dikte per laag, met welk materiaal is de beste behandeling van het onderwaterschip na het stralen? We varen vrijwel alleen op zoet water. ( niet alle professionele bedrijven hebben dezelfde adviezen / aanpak).
Het scheepje wordt elk jaar op de wal gezet waarbij het onder hoge druk met een straal water wordt schoongespoten. Ik wil geen antifouling weer gebruiken. Vraag 2: Wat is dan de beste, laatste  afwerkingslaag voor het onderwaterschip?

Bij voorbaat dank!
Antwoord
Een laagdikte van minimaal 400 Mu is aan te raden voor het onderwaterschip.
Als antifouling kan bijv. Coppercruise of Coppercoat. De laatste is duurzamer en zou mijn voorkeur hebben.
Antwoord
(09-11-2024, 12:24)Klaas de Jong schreef: Ik wil geen antifouling weer gebruiken.
Dat is ook nergens voor nodig, wanneer je regelmatig vaart. Mijn schip gaat om de 7 jaar (verplicht vanwege regelgeving) de wal op en ik gebruik al bijna 20 jaar geen antifouling. De mosseltjes vullen nog geen handvol op 20 meter onderwaterschip.
Antwoord
Ik heb epifanes black bottom
En ook weinig aangroei
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Zoals al vaker aangegeven, wij hebben de boot alleen in de tweecomponent epoxy. De vorige boot had Zandleven, nu Hempel. Bevalt prima, we zijn er al jaren niet uitgeweest. Wel borstelen we als we droog liggen op het wad.
Zeer weinig aangroei, wel altijd wat kalk op de waterlijn.
Antwoord
Wees er zeker van dat je staalwerk dik genoeg is overal voor het stralen!

Aangroei hangt sterk af van de plek waar je ligt en dus van de samenstelling van het water.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Vergis ik mij of is er op het forum weinig bekend over verschillen in soorten 2K primers waarmee het onderwaterschip na stralen wordt behandeld?
Gezien het prijsverschil tussen primers zou je verschillen (mogen) verwachten. Wie heeft ervaringen met goede of slechte resultaten van bepaalde merken primers? Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar Sigmacover 280. Iemand daar specifieke ervaring mee?
Calidris gaf aan te letten op staaldikte ivm stralen. Waar ligt hierin de ondergrens? Of anders gezegd: hoeveel tienden van mm wordt 'weggeblazen' van het staal?
Antwoord
Ik heb dit zo weinig nodig dat een vergelijking geen optie is. Ik heb slechts ervaring met wat ik ooit gebruikt heb.
Als ik zelf iets bijwerk gebruik ik ook die Sigmacover 280. Daar ben ik ooit mee begonnen, bevalt goed , dus blijf ik dat doen.
Voor de hele romp ben ik twee keer blind gegaan voor het advies van de straler.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)