Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kacheltje.
Photo 
KachelTen eerste veel geluk in het nieuwe naar!

Ten tweede de kachel... Heb nu een Munstad houtkachel met 1 Pit voor een pan.
Nu ben ik behoorlijk verzot op koken op de kachel, zodat ik wil uitbreiden.
De huidige kachel begint te scheuren, dus dit wordt z,'n laatste winter. 
Even aan het rekenen geslagen en de 11 KW zou voldoende moeten zijn. 1 kw op 30 kuub las ik. Isolatie van het schip is niet denderend maar sinds ik de dakluiken van nieuwe rubbers heb voorzien is het beter te harden zonder tocht. 

Zag dit biomassa fornuis staan van Maestro ferretero staan. Stookt pellets, brandhout en afval. 
Werkt zonder elektriciteit... Hoe ze die pellets erin krijgen is me dan weer een raadsel. Maar vond het wel interessant. 
Iemand ervaring met dit merk? Komt uit Spanje..een land waarvan ik niet direct kou associeer. 
Voor de zomer heb ik wel een 2 pits inductiekookplaat. Vind het alleen fijn om de kachel te gebruiken.. omdat ie toch al aan staat en om dat stroom extra te gebruiken vind ik dan niet zo nodig. Dus met veel zon inductie en als het koud is de kachel
Antwoord
Pellets vind ik persoonlijk zwaar overgewaardeerde dure rommel, wat bij ons slecht brand.

Wij hebben uiteindelijk voor een Jacobus uit Gorredijk gekozen. Ze hebben een speciale "kook" versie van 6, 9 of 12 Kw

https://www.jacobus.nl/JAcobus_kook

Wij hebben de 9Kw betonversie en is geweldig, 1x opstoken en de hele dag warmte
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Die Spaanse pelletkachels ken ik niet.
Ik heb ervaren dat de diverse pelletkachels bij vrienden en kennissen van mij, niet zo ideaal zijn als beloofd.
Er zijn dikwijls storingen, er is vaak onderhoud nodig (verwijderen as en rommel, smeren van de vijzel, problemen met elektronica, niet willen starten, roken), maar misschien is dat bij de Spaanse dingen allemaal perfect opgelost (eerst zien, dan geloven...)

Aan pellets kleven wel de nodige bezwaren. Het is duur stoken, en de herkomst is vaak op z'n minst dubieus, denk aan kaalkappen van bossen, lange transportlijnen en andere ellende.

Ik stook al tientallen jaren (schoon!) hout met goede kachels. Vooral van Morso (met zo'n doorgestreepte Deense o op het eind). Die branden rookloos ook als ze zachtjes moeten branden, hebben hoog rendement, zijn goed regelbaar, gaan lang mee en zijn mooi om te zien.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Zelf heb ik thuis een pelletkachel om in koude maanden naast de warmtepomp te stoken. Deze komt uit Italië, maar in Spanje zijn pelletkachels ook gemeengoed, dus dat is niet zo vreemd. De genoemde bezwaren gelden ten dele, helemaal ideaal is het niet door de bewegende (elektrische) delen en standaard staat een pelletkachel behoorlijk onzuinig ingesteld. Na een weekje tweaken en tunen ging het hier de laagste stand van 1 zak per dag naar 1 per 5 dagen. Dat scheelt nogal wat. Een jaarlijkse schoonmaakbeurt (met de compressor, buiten) doet wonderen. Het voordeel is wel dat de kinderen hem 's morgens aan kunnen zetten met een druk op de knop en hij evt zelf met een thermostaat kan regelen.
Het scheelt wel hout zeulen, kloven, opslag e.d. De hoeveel kw per kg is mijn inziens hoger dan het gemiddeld kaphout en een stapel zakjes is makkelijk schoon op zolder of het vooronder te stoppen. Zou ik het op een schip willen, moah, denk het niet. Een niet elelctrische olie of houtkachel is dan minder complex.
Antwoord
Dit fornuis stookt pellets zonder stroom..ben wel heel benieuwd hoe dat in Z'n werk gaat. 
Zit ook een beetje met hoe sla je het hout op . Heb het nu op het voordek liggen.. maar dat is ook niet ideaal...het fornuis kan beide aan. Pellets, hout en afval. Lijkt ideaal voor me. 
Nu de hele tijd met pannetjes aan het schuiven. De bruine bonen in een pannetje op de kachel. Daarna vet spek uitbakken. De puree en de jus ..wil allemaal wel, maar 1 Pit extra zou zoveel makkelijker zijn.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)