Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Diesel
#1
Beste wensen allemaal.
Feit of fabeltje.. HVO diesel is beter voor een oude dieselmotor dan de reguliere diesel.

Vandaag apk examen gedaan in Nieuwegein samen met mijn collega. Onderweg hadden we een gesprek over diesel. Hij heeft oldtimer tractoren en ik heb een oldtimer schip. Door een dieselspecialist was hem gewone diesel ontraden en hvodiesel aanbevolen omdat het niet zo schraal was. Hij had een brandstofpomp weggezet vol met normale Diesel en na 1,5 jaar weer gemonteerd. Tractor deed het niet. Uiteindelijk naar de specialist. Daar bleek de pomp vast te zitten, even als de verstuivers, die ook gereviseerd waren. Specialist melde dat de pomp en verstuivers in elkaar zouden moeten zijn gezet met test vloeistof om dat vastzitten te voorkomen. 
Nog meer die dit fenomeen bij de hand hebben gehad?
HVO diesel zou voor motoren die minder vaak gebruikt worden beter zijn en geen Dieselbacterieproblemen geven of veel minder. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Antwoord
#2
Dat dieselbacterieprobleem is al voldoende over geschreven. Ik geloof er (net als velen) weinig van en is voornamelijk extern water wat een boosdoener is.
Wbt het verschil tussen huidige diesel en de diesel van vroeger vind ik het 'vastzitten' wel een sterk verhaal. Er worden tegenwoordig allerlei additieven toegevoegd waarvan ook 'smerenden'. Daarnaast een hoeveelheid biodiesel, wat volgens mij niet schraal is. Als je het over benzine had gehad had ik het wel aangenomen door de ethanol.
Overigens gooi ik altijd een dopje 2 takt olie of ATF bij de diesel voor pompsmering. Een oude tip van een Bosch pomp specialist.
Antwoord
#3
Leesvoer


Bijlagen
.pdf   Bacterien & Algen in.pdf (Grootte: 652,86 KB / Aantal keer gedownload: 4)
.pdf   biodieselaandachtspunten.pdf (Grootte: 1,04 MB / Aantal keer gedownload: 5)
.pdf   Dieselmateriaal-2.pdf (Grootte: 38,78 KB / Aantal keer gedownload: 4)
.pdf   problemen_zijn_gebleven_vervolgenquête_over_brand-groen_kennisnet_136289.pdf (Grootte: 261,15 KB / Aantal keer gedownload: 4)
.pdf   Bijmenging in diesel legt motoren stil _ Cumela.pdf (Grootte: 1,72 MB / Aantal keer gedownload: 8)
.pdf   10-14HoofdartikelDieselproblemen.pdf (Grootte: 215,44 KB / Aantal keer gedownload: 7)
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#4
Interresant topic!
Bij is ook aangeraden door specialisten om verstuivers/pompen in elkaar te zetten met testvloeistof. Persoonlijk lijkt mij de testvloeistof schraler dan regulieren diesel (vanuit ervaring door er mee te werken). Ik heb ook nooit problemen gehadt met vastzittende onderdelen die weg waren gezet met diesel. Ik heb er altijd voor gezorgd dat er zo min mogelijk vocht bij kan komen en ik heb zo ook nooit helemaal vol gehad met diesel alleen gezorgd dat er een lichte "coating" op zat.

Helaas heb ik verder geen ervaring met HVO dus ik ben benieuwd wat andere hier over te zeggen hebben, ik ken wel wat succes verhalen met HVO in combinatie met rokende DAF motoren.
Antwoord
#5
Bedankt voor het leesvoer. Zeer informatief.
Ik heb een mailtje gestuurd naar goodfuels. Met de vraag over gedragingen van pakkingen en pompaskeerringen. Ook het gebruik in de Kabola cv hoe dat gaat.
Ben benieuwd.
Antwoord
#6
Het is hier al vaker uitgelegd.

Bij gebruik van normale diesel zwellen pakkingen iets op en lekken dan niet. Bij gebruik van GTL zwellen ze niet op, waardoor er soms bij oudere pakkingen kans is dat ze lekken. Voor zover ik weet zou het dan in de brandstof pomp kunnen lekken naar het carter.
Ik had dat met een Lombardini motor, daar steeg het carterpeil.
Bij gebruik van HVO100 "denk" ik dat pakkingen wel weer iets zwellen?
Nu een oude Volvo Penta 2003, die nu al 6 jaar op HVO100 loopt en nog geen spoor van lekkage gemerkt, carterpeil blijft strak staan.

Verder is er dus veel redenen om met een grote boog om biodiesel heen te lopen op onze bootjes, we gebruiken ze gewoon te weinig. Een vrachtwagen langs de weg rijd elke week een tank leeg.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#7
(04-01-2025, 22:26)Calidris schreef: Het is hier al vaker uitgelegd.

Klopt.
In het kort: HVO is gewoon goed, ook/juist in oude motoren, ook/juist op schepen.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#8
Net bericht terug van de dieselspecialist 
Peugeot indenor NIET op hvo laten lopen. 
Afdichting naar het carter is minimaal. Gaat geheid lekken.
Antwoord
#9
Heb de brandstofpomp van de reserve motor afgesleuteld. Het kale blok naar het oud ijzer ..lekker opruimen.
Nu heb ik die brandstofpomp hier liggen. Hij draait soepeltjes. Maar nu wil ik m wegzetten voor later. Schoonspuiten van binnen en test vloeistof erin. Wie weet in de buurt van Groningen iemand die spul heeft om m te prepareren ? Kan op internet niet zoveel vinden. Zoek nog van die plastic dopjes voor de brandstofventielen.
Antwoord
#10
Genoeg is meer dan veel
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)