In de laatste Spiegel der Zeilvaart (deze week in de bus) stond een korte samenvatting van onderhoudstips voor veiligheid en andere zaken op onze schepen.
Bij deze de volledige lijst zoals benoemd in het artikel. Aanvullingen zijn altijd welkom!
Deze lijst was ook geplaatst in het verenigingsblad van de VSRP genaamd 'de Loefbijter'.
Met VSRP schippersgroet, Jeroen
Veiligheid.
Winterseizoen, dus alle gelegenheid om tijdens het onderhoud aan de boot weer eens uitgebreid stil te staan bij de veiligheidsaspecten van het schip. Zo voorkomt u onaangename verrassingen. Ik heb een checklist opgesteld om u daarbij te helpen.
1.Gas: Gasleiding- en koppelingen van uw kooktoestel en/of verwarming checken. Sterk aanbevolen: 1x per 3 jaar controle door een gecertificeerd vakman. Flexibele slangen moeten regelmatig worden vervangen.
2. Drukregelaar op gasfles: 1x per 10 jaar vervangen (jaartal ingeponst).
3. Gasbun: is ontluchtingsafvoer vrij? Geen lekkage van bun?
4. Overweeg eens een gasdetector.
5. Schuimblussers/poederblussers controleren op datum (1x 2kg, 1x 1kg). Lees de werking en het gebruik nog eens na.
6. Lenspomp compleet, aangesloten en goed bereikbaar? Voor grote schepen 2 exemplaren aanbevolen.
7. Accu’s: correct aangesloten en vrijstaand. In een aantal Loefbijters staat uitvoerig beschreven over de risico’s van oververhitting van accu’s ( LB 2023-2 en LB 2024-2). Aandacht voor de juiste acculader en een advies voor een goede regulator.
8. Diesel-heteluchtverwarming: check de vaste dieselleiding in het motorruim.
9. Boiler: check de klemkoppelingen van de leidingen. Losschieten kan flinke elektrische problemen opleveren in motorruim.
10. Navigatie verlichting: check de lampjes en de leidingen plus sockets. Ouderwetse olielamp als reserve ankerlicht. Overweeg ook een reserve navigatiesetje op batterijen als u regelmatig in het donker vaart.
11. Hoofdanker: check lijn/ ketting; controleer borging eind aan het schip.
12. Tweede anker met lijn bedrijfsklaar.
13. Misthoorn, ankerbal en radarreflector (op Wad verplicht) aanwezig.
14. Als u vaart op groot water: Life-lijnen ( plus twee platte banden) voor tenminste twee personen, snel voor het grijpen; denk aan harnassen of reddingsvesten met ingebouwd harnas.
15. Voldoende zwemvesten/reddingsvesten voor kinderen/volwassenen. Voor volwassenen bij opblaasbaar aanbevolen 275N.
16. Controle reddingsvesten. Zelfcontrole/vakman. Bij een gecertificeerde controle krijgt u een datum voor volgende controle (3 jaar). Let op: bij opblaasbare vesten wordt het stiksel na een aantal jaren onbetrouwbaar. Certificerend controleur wijst u daar op.
17. Voldoende reddingsmiddelen: kussens/boei, reddingsboei met licht, reddingslijn bedrijfsklaar.
18. (Oude stormfok o.i.d. voor bewusteloze drenkeling).
19. Permanente zwemtrap op roer/spiegel in orde; evt. losse zwemtrap snel bereikbaar.
20. Ernstvuurwerk: up to date, volledig en werking bekend.
21. Marifoon werkend en zichtbare instructie voor noodsituatie.
22. Sterke en waterdichte schijnwerper/zaklamp.
23. EHBO trommel volledig (KNRM bootpakket).
24. Kompas, GPS, KNRM-helpt app.
25. Dieseltank: filters schoon, geen water/ vuil in de tank. (’s winters dieseltank dus volledig aftanken, eventueel diesel- cleaner gebruiken om water en vuil te verwijderen).
26. Benzine, idem indien van toepassing; geen benzine voor buitenboordmotor in motorruim (verzekering!).
27. Checken staand- en lopend want op beschadigingen. Harpen e.d. idem. Controleer uw maststrijkinstallatie op slijtage ( Dynema of staalkabel).
28. Wanten en stagen op spanning. Klepspanner/strijkinstallatie voorstag borgen.
29. Borgringen controleren en waar nodig afdekken/afplakken of vervangen door splitpennen (worden minder makkelijk door schoten e.d. dergelijke kapotgetrokken).
30. Beperkte toepassing van musketonhaken en bajonetsluitingen i.v.m. sterkte en kwetsbaarheid.
31. Roerborging: lijn aan schip en stootblokje.
32. Reefinrichting aanwezig en werking bekend.
33. Evt. reserve helmstok.
34. Controleer jaarlijks de masttop op houtrot bij de mastbanden (met priem/schroevendraaier prikken); banden afkitten zodat er geen vocht tussen kan. Mast op windscheuren controleren.
35. Gaffel: klauw en hout bij hijsogen controleren.
36. Giek met name controleren op houtrot bij aanhechting lummel; ook windscheuren controleren.
37. Voldoende lange landvasten en voldoende stootwillen.
38. Afsluiters controleren; roestsporen onder de afsluiter kunnen duiden op te dunne (verroeste) standpijp die kan afbreken.
39. Houten proppen set (snel bereikbaar) voor als huiddoorvoeren grote lekkages geven.
40. Basisset gereedschap voor eenvoudige reparaties.
41. Scherp mes dat snel voorhanden is om vallen/schoten te kappen.
Het is een hele lange lijst die niet voor elk vaargebied of elk schip van toepassing is. Maar als u op het water zit geeft het toch een prettig gevoel om alles weer eens goed te hebben nagelopen. Kijk ook eens naar de adviezen van de KNRM!
Aanvullingen op deze lijst vanuit eigen ervaringen zijn natuurlijk welkom.
Bij deze de volledige lijst zoals benoemd in het artikel. Aanvullingen zijn altijd welkom!
Deze lijst was ook geplaatst in het verenigingsblad van de VSRP genaamd 'de Loefbijter'.
Met VSRP schippersgroet, Jeroen
Veiligheid.
Winterseizoen, dus alle gelegenheid om tijdens het onderhoud aan de boot weer eens uitgebreid stil te staan bij de veiligheidsaspecten van het schip. Zo voorkomt u onaangename verrassingen. Ik heb een checklist opgesteld om u daarbij te helpen.
1.Gas: Gasleiding- en koppelingen van uw kooktoestel en/of verwarming checken. Sterk aanbevolen: 1x per 3 jaar controle door een gecertificeerd vakman. Flexibele slangen moeten regelmatig worden vervangen.
2. Drukregelaar op gasfles: 1x per 10 jaar vervangen (jaartal ingeponst).
3. Gasbun: is ontluchtingsafvoer vrij? Geen lekkage van bun?
4. Overweeg eens een gasdetector.
5. Schuimblussers/poederblussers controleren op datum (1x 2kg, 1x 1kg). Lees de werking en het gebruik nog eens na.
6. Lenspomp compleet, aangesloten en goed bereikbaar? Voor grote schepen 2 exemplaren aanbevolen.
7. Accu’s: correct aangesloten en vrijstaand. In een aantal Loefbijters staat uitvoerig beschreven over de risico’s van oververhitting van accu’s ( LB 2023-2 en LB 2024-2). Aandacht voor de juiste acculader en een advies voor een goede regulator.
8. Diesel-heteluchtverwarming: check de vaste dieselleiding in het motorruim.
9. Boiler: check de klemkoppelingen van de leidingen. Losschieten kan flinke elektrische problemen opleveren in motorruim.
10. Navigatie verlichting: check de lampjes en de leidingen plus sockets. Ouderwetse olielamp als reserve ankerlicht. Overweeg ook een reserve navigatiesetje op batterijen als u regelmatig in het donker vaart.
11. Hoofdanker: check lijn/ ketting; controleer borging eind aan het schip.
12. Tweede anker met lijn bedrijfsklaar.
13. Misthoorn, ankerbal en radarreflector (op Wad verplicht) aanwezig.
14. Als u vaart op groot water: Life-lijnen ( plus twee platte banden) voor tenminste twee personen, snel voor het grijpen; denk aan harnassen of reddingsvesten met ingebouwd harnas.
15. Voldoende zwemvesten/reddingsvesten voor kinderen/volwassenen. Voor volwassenen bij opblaasbaar aanbevolen 275N.
16. Controle reddingsvesten. Zelfcontrole/vakman. Bij een gecertificeerde controle krijgt u een datum voor volgende controle (3 jaar). Let op: bij opblaasbare vesten wordt het stiksel na een aantal jaren onbetrouwbaar. Certificerend controleur wijst u daar op.
17. Voldoende reddingsmiddelen: kussens/boei, reddingsboei met licht, reddingslijn bedrijfsklaar.
18. (Oude stormfok o.i.d. voor bewusteloze drenkeling).
19. Permanente zwemtrap op roer/spiegel in orde; evt. losse zwemtrap snel bereikbaar.
20. Ernstvuurwerk: up to date, volledig en werking bekend.
21. Marifoon werkend en zichtbare instructie voor noodsituatie.
22. Sterke en waterdichte schijnwerper/zaklamp.
23. EHBO trommel volledig (KNRM bootpakket).
24. Kompas, GPS, KNRM-helpt app.
25. Dieseltank: filters schoon, geen water/ vuil in de tank. (’s winters dieseltank dus volledig aftanken, eventueel diesel- cleaner gebruiken om water en vuil te verwijderen).
26. Benzine, idem indien van toepassing; geen benzine voor buitenboordmotor in motorruim (verzekering!).
27. Checken staand- en lopend want op beschadigingen. Harpen e.d. idem. Controleer uw maststrijkinstallatie op slijtage ( Dynema of staalkabel).
28. Wanten en stagen op spanning. Klepspanner/strijkinstallatie voorstag borgen.
29. Borgringen controleren en waar nodig afdekken/afplakken of vervangen door splitpennen (worden minder makkelijk door schoten e.d. dergelijke kapotgetrokken).
30. Beperkte toepassing van musketonhaken en bajonetsluitingen i.v.m. sterkte en kwetsbaarheid.
31. Roerborging: lijn aan schip en stootblokje.
32. Reefinrichting aanwezig en werking bekend.
33. Evt. reserve helmstok.
34. Controleer jaarlijks de masttop op houtrot bij de mastbanden (met priem/schroevendraaier prikken); banden afkitten zodat er geen vocht tussen kan. Mast op windscheuren controleren.
35. Gaffel: klauw en hout bij hijsogen controleren.
36. Giek met name controleren op houtrot bij aanhechting lummel; ook windscheuren controleren.
37. Voldoende lange landvasten en voldoende stootwillen.
38. Afsluiters controleren; roestsporen onder de afsluiter kunnen duiden op te dunne (verroeste) standpijp die kan afbreken.
39. Houten proppen set (snel bereikbaar) voor als huiddoorvoeren grote lekkages geven.
40. Basisset gereedschap voor eenvoudige reparaties.
41. Scherp mes dat snel voorhanden is om vallen/schoten te kappen.
Het is een hele lange lijst die niet voor elk vaargebied of elk schip van toepassing is. Maar als u op het water zit geeft het toch een prettig gevoel om alles weer eens goed te hebben nagelopen. Kijk ook eens naar de adviezen van de KNRM!
Aanvullingen op deze lijst vanuit eigen ervaringen zijn natuurlijk welkom.
*** bestuurslid VSRP met de focus op Communicatie; wil je VSRP lid worden? www.VSRP.nl; welkom! ***