Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Water in tank.
Heb ik weer. 
Dop van het vulpunt aan dek vergeten erop te schroeven. Paar regenbuien later kwam ik erachter.
Van de zomer zag ik via het mangat van de tank gele slierten door de diesel heen.
Idee is om de tank leeg te halen. Maar wat is een goede manier? Zit geen bodemdrain in. Met de stofzuiger leek me dan niet zo 'n goed idee. Een aquarium stofzuiger? Wat kan ik het beste gebruiken?
Antwoord
Hoe groot is je tank of eigenlijk hoeveel zit er nu nog in.
Je kan het ook met een carter pomp doen.
Gewoon zo’n messing pompje of zo’n vacuüm pomp met opvang bel. Of zelfs een elektrische
[Afbeelding: d2d48a832b2ab1f5909fa3ea7bad1147.jpg]

[Afbeelding: be11eaa083ab4f2a7699979183bda9d8.jpg]
[Afbeelding: a0893685d82db707f83e181ea6f1ce97.jpg]
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Na een diepte investering heb ik dit gekocht:

https://www.amazon.co.uk/KATSU-Tools-481...N2RT&psc=1

Daarvoor nooit geweten hoe handig dat is.
Ik heb de tank daarmee leeg geslobberd.
Inhoud 6 liter.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Vermoedelijk is je tank een stuk groter dan 10 liter.
Koop een elektrisch pompje en gebruik een zuigslang met een stuk pijp die de bodem van de tank haalt. Zaag de onderkant van het pijpje schuin af. Een goedkope tuinslang is niet dieselbestendig, maar houdt het wel een dagje uit.

Let goed op dat de pomp bestand is tegen dieselbrandstof. Veel rubber onderdelen van gewone pompen kunnen er niet tegen.
Ik heb er ooit eentje gevonden die op de boormachine kon èn dieselbestendig was, maar anders kun je kijken bij Hoenderop.
Heel geschikt zijn zogenaamde schottenpompen. Beetje duurder, maar gaan je leven mee.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(17-01-2025, 0:24)Calidris schreef: Na een diepte investering heb ik dit gekocht:

https://www.amazon.co.uk/KATSU-Tools-481...N2RT&psc=1

Daarvoor nooit geweten hoe handig dat is.
Ik heb de tank daarmee leeg geslobberd.
Inhoud 6 liter.

Dat lijkt me wel wat. Dank! De cv trekt de tank wel leeg. Zit dan nog zo'n 15 liter in. Tis een 80l tank.
Antwoord
Verrek, die handmatige zuigunit lijkt me inderdaad ook wel wat. Het voorgestelde 12v oliepompje doet het ook wel redelijk in de praktijk, maar met wat dikke olie heeft hij het snel zwaar. Als er water mee gepompt wordt is hij ook relatief snel stuk. Daar zit overigens een klein 'schottenpompje' (weer een term geleerd) in.
Het boormachinepompje gebruik ik voor het vullen van de cv, ik durf er geen vies vloeistof mee op te zuigen.
Antwoord
Voordeel van een vacuum extractor is:
- Geen stroom nodig
- Diesel en olie bestendig
- Zeer goed doeseerbaar en te handelen.
- Lekker stabiel
- te gebruiken voor gasolie, motor olie en bilge water etc.etc.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
En als je dan de tank leeg hebt, is er dan een mogelijkheid om iets aan de onderkant te maken?
Antwoord
Zo'n vacuumpomp (tip Calidris) is een praktisch stuk gereedschap. Ik gebruik 'm vttt voor het verwijderen van de olie uit de keerkoppeling. Die heeft een zeer geringe diameter vulopening en geen afvoerplug. Het dunne slangetje van de vacuumzuiger gaat prima door de vulopening.
Verdere toepassing op mijn grundeltje is er niet. Ik leen 'm dan ook indien nodig ...
Zou mooi zijn een dergelijke pomp in verenigingsverband te hebben om uit te lenen, lijkt me.
Iets voor de Vsrp -regio Noord?
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)