Topics: 33
Heb ik weer.
Dop van het vulpunt aan dek vergeten erop te schroeven. Paar regenbuien later kwam ik erachter.
Van de zomer zag ik via het mangat van de tank gele slierten door de diesel heen.
Idee is om de tank leeg te halen. Maar wat is een goede manier? Zit geen bodemdrain in. Met de stofzuiger leek me dan niet zo 'n goed idee. Een aquarium stofzuiger? Wat kan ik het beste gebruiken?
Topics: 45
Topics: 109
VSRP lid: Nee
17-01-2025, 0:24
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-01-2025, 0:25 door Calidris.)
Topics: 6
Vermoedelijk is je tank een stuk groter dan 10 liter.
Koop een elektrisch pompje en gebruik een zuigslang met een stuk pijp die de bodem van de tank haalt. Zaag de onderkant van het pijpje schuin af. Een goedkope tuinslang is niet dieselbestendig, maar houdt het wel een dagje uit.
Let goed op dat de pomp bestand is tegen dieselbrandstof. Veel rubber onderdelen van gewone pompen kunnen er niet tegen.
Ik heb er ooit eentje gevonden die op de boormachine kon èn dieselbestendig was, maar anders kun je kijken bij Hoenderop.
Heel geschikt zijn zogenaamde schottenpompen. Beetje duurder, maar gaan je leven mee.
Topics: 33
Topics: 5
Verrek, die handmatige zuigunit lijkt me inderdaad ook wel wat. Het voorgestelde 12v oliepompje doet het ook wel redelijk in de praktijk, maar met wat dikke olie heeft hij het snel zwaar. Als er water mee gepompt wordt is hij ook relatief snel stuk. Daar zit overigens een klein 'schottenpompje' (weer een term geleerd) in.
Het boormachinepompje gebruik ik voor het vullen van de cv, ik durf er geen vies vloeistof mee op te zuigen.
Topics: 109
VSRP lid: Nee
Voordeel van een vacuum extractor is:
- Geen stroom nodig
- Diesel en olie bestendig
- Zeer goed doeseerbaar en te handelen.
- Lekker stabiel
- te gebruiken voor gasolie, motor olie en bilge water etc.etc.
Topics: 8
En als je dan de tank leeg hebt, is er dan een mogelijkheid om iets aan de onderkant te maken?
Topics: 13
19-01-2025, 15:41
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-01-2025, 15:43 door Klaas de Jong.)
Zo'n vacuumpomp (tip Calidris) is een praktisch stuk gereedschap. Ik gebruik 'm vttt voor het verwijderen van de olie uit de keerkoppeling. Die heeft een zeer geringe diameter vulopening en geen afvoerplug. Het dunne slangetje van de vacuumzuiger gaat prima door de vulopening.
Verdere toepassing op mijn grundeltje is er niet. Ik leen 'm dan ook indien nodig ...
Zou mooi zijn een dergelijke pomp in verenigingsverband te hebben om uit te lenen, lijkt me.
Iets voor de Vsrp -regio Noord?