Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aansluitschema
Goedendag allen,
De kogel is door de kerk, mijn electra gaat een upgrade krijgen.
Spullen zijn grotendeels al besteld en een aansluitschema is in wording en zo goed als af (denk ik).
Graag laat ik de tekening aan jullie zien en hoor ik graag jullie opmerkingen, wijzigingen en tips.

De aparatuur:
- 12V AGM accu 90Ah (Start)
- 12V LiFePo accu 300Ah (Service)
- Laadaparaat vanaf walstroom voor Service accu
- DC-DC convertor 12-12-30 (Victron)
- Smartshunt (Victron)
- Solarpanelen met MPPT 75|15 (Victron)
- Omvormer 12V-22oV (ouwe Victron Multiplus) waarvan het laadgedeelte is uitgeschakeld

De wensen:
Solar opladen moet mogelijk zijn als de hoofdschakelaar uitgeschakeld is.
Opladen via walstroom oplader moet mogelijk zijn als de hoofdschakelaar uitgeschakeld is.

De vragen:
- Blijft op deze wijze dynamo de service accu bijladen via de DC-DC converter (met de laadsensor op de startaccu)?
- Mis ik enkele zekeringen of gaat het zo goed?
- Is er geen lekstroom via AARDE  (A1 in de tekening)
- Wordt op deze wijze de monitoring van de SERVICEaccu via de smartshunt goed bijgehouden (ivm AARDE A1)
- Kan ik AARDE A1 weglaten, of is dit een verplichting?
- Wat zijn de minimale AARDE aansluitingen?

Tot slot:
Ja, ik heb de kabels dik genoeg gehouden (geen discussie daarover dus) en ik zal proberen de kabels + en - gelijk in lengte te houden.

Zoals gezegd, tips zijn zeer welkom!
Ben benieuwd.

Al vast bedankt!
Mvrgr
Jacco

Bijlagen
.pdf   Aansluitschema.pdf (Grootte: 234,47 KB / Aantal keer gedownload: 14)
Antwoord
1 vraag
heb je een 200A hoofdzekering op die accu geplakt?
Omdat je omvormer geen zekering heeft?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
(31-01-2025, 12:14)J.Piet schreef: - Blijft op deze wijze dynamo de service accu bijladen via de DC-DC converter (met de laadsensor op de startaccu)?
Ja, dit gaat goed.

Citaat:- Mis ik enkele zekeringen of gaat het zo goed?
Een zekering voor de oude omvormer zou netjes zijn, nu kan deze de 200A hoofdzekering er uit trekken.

Citaat:- Is er geen lekstroom via AARDE  (A1 in de tekening)
Bij gebruik van + en - kabels is het zo prima. Er moet normaal centraal geaard worden met een centraal aardings punt, waar ook je aarding van je 230v installatie en omvormer bij moet aan de huid.

Citaat:- Wordt op deze wijze de monitoring van de SERVICEaccu via de smartshunt goed bijgehouden (ivm AARDE A1)
Ja dat gaat wel goed.

Citaat:- Kan ik AARDE A1 weglaten, of is dit een verplichting?
volgens mij is een centraal aardepunt verplicht, maar ik ben niet zo thuis in de regels.

Citaat:- Wat zijn de minimale AARDE aansluitingen?
zie hierboven, zie ook https://www.victronenergy.nl/upload/docu...chepen.pdf

Er zit normaal een hoofdschakelaar na de hoofdzekering om alles spanningsloos te maken. Eventueel een extra schakelaar om je marifoon etc spanningsloos te maken en te kunnen blijven laden aan walstroom/zon.

Zou je niet gewoon een Multiplus ophangen voor het laad/230v systeem? Dat integreerd mooi en werkt goed.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)