Goedendag allen,
De kogel is door de kerk, mijn electra gaat een upgrade krijgen.
Spullen zijn grotendeels al besteld en een aansluitschema is in wording en zo goed als af (denk ik).
Graag laat ik de tekening aan jullie zien en hoor ik graag jullie opmerkingen, wijzigingen en tips.
De aparatuur:
- 12V AGM accu 90Ah (Start)
- 12V LiFePo accu 300Ah (Service)
- Laadaparaat vanaf walstroom voor Service accu
- DC-DC convertor 12-12-30 (Victron)
- Smartshunt (Victron)
- Solarpanelen met MPPT 75|15 (Victron)
- Omvormer 12V-22oV (ouwe Victron Multiplus) waarvan het laadgedeelte is uitgeschakeld
De wensen:
Solar opladen moet mogelijk zijn als de hoofdschakelaar uitgeschakeld is.
Opladen via walstroom oplader moet mogelijk zijn als de hoofdschakelaar uitgeschakeld is.
De vragen:
- Blijft op deze wijze dynamo de service accu bijladen via de DC-DC converter (met de laadsensor op de startaccu)?
- Mis ik enkele zekeringen of gaat het zo goed?
- Is er geen lekstroom via AARDE (A1 in de tekening)
- Wordt op deze wijze de monitoring van de SERVICEaccu via de smartshunt goed bijgehouden (ivm AARDE A1)
- Kan ik AARDE A1 weglaten, of is dit een verplichting?
- Wat zijn de minimale AARDE aansluitingen?
Tot slot:
Ja, ik heb de kabels dik genoeg gehouden (geen discussie daarover dus) en ik zal proberen de kabels + en - gelijk in lengte te houden.
Zoals gezegd, tips zijn zeer welkom!
Ben benieuwd.
Al vast bedankt!
Mvrgr
Jacco
De kogel is door de kerk, mijn electra gaat een upgrade krijgen.
Spullen zijn grotendeels al besteld en een aansluitschema is in wording en zo goed als af (denk ik).
Graag laat ik de tekening aan jullie zien en hoor ik graag jullie opmerkingen, wijzigingen en tips.
De aparatuur:
- 12V AGM accu 90Ah (Start)
- 12V LiFePo accu 300Ah (Service)
- Laadaparaat vanaf walstroom voor Service accu
- DC-DC convertor 12-12-30 (Victron)
- Smartshunt (Victron)
- Solarpanelen met MPPT 75|15 (Victron)
- Omvormer 12V-22oV (ouwe Victron Multiplus) waarvan het laadgedeelte is uitgeschakeld
De wensen:
Solar opladen moet mogelijk zijn als de hoofdschakelaar uitgeschakeld is.
Opladen via walstroom oplader moet mogelijk zijn als de hoofdschakelaar uitgeschakeld is.
De vragen:
- Blijft op deze wijze dynamo de service accu bijladen via de DC-DC converter (met de laadsensor op de startaccu)?
- Mis ik enkele zekeringen of gaat het zo goed?
- Is er geen lekstroom via AARDE (A1 in de tekening)
- Wordt op deze wijze de monitoring van de SERVICEaccu via de smartshunt goed bijgehouden (ivm AARDE A1)
- Kan ik AARDE A1 weglaten, of is dit een verplichting?
- Wat zijn de minimale AARDE aansluitingen?
Tot slot:
Ja, ik heb de kabels dik genoeg gehouden (geen discussie daarover dus) en ik zal proberen de kabels + en - gelijk in lengte te houden.
Zoals gezegd, tips zijn zeer welkom!
Ben benieuwd.
Al vast bedankt!
Mvrgr
Jacco