Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Scheurtjes in zwaarden
Er is al veel over gezegd hier op het forum, ik weet het. Nu sta ik er zelf voor en weet ik niet meer wat te doen.
Ik heb de (wind-)scheuren schoongemaakt, maar iets houd mij tegen ze groter te maken, zodat ik er een latje in kan lijmen. Daarvoor zou ik een groot aantal houtvezels kapot moeten maken. Niets doen en open laten, zoals bij masten aangeraden wordt, lijkt mij ook geen optie. Ook heb ik gelezen over het vullen met stopverf. Natuurlijk is er de epoxy route, die voor sommigen heilig is en voor anderen verguisd wordt.

Een 2e vraag heb ik over het monteren van het beslag. Het beslag zit op sommige punten (waar rot zat) wat ruim om het zwaard. Hoe vul ik dat op? Weer stopverf en zo ja hoe lang blijft dit waterdicht? Of doe ik er beter aan om dakdekkerskit onder het beslag te doen?

Het uploaden van foto's lukt me 123 niet.

Graag maak ik gebruik van jullie expertise voordat ik zelf het "zwaard" ga uitvinden.
Overwinnaar van winden  en zeeën  Confused
Antwoord
ik heb zelf nieuwe stukken erin verlijmd met epoxy/schuursel en ger en der opgevuld met epoxy.
Die opvullingen laten na 5 jaar wat los door krimp/uitzetting in de seizoenen.
Mijn roer heb ik stukken tussen geepoxyd, die blijven ook wel zitten. Windscheuren e.d. heb ik opgevuld met stopverf, mengsel van schuursel en lijnolie. Daar komen door de jaren heen wel kleine scheurtjes in, maar vult ook makkelijk en snel weer. Dat bevalt me eigenlijk het best. Heb standaard een potje aan boord en praket de hand snel erop.
Antwoord
Jammer dat je geen foto's hebt kunnen plaatsen, want dat zou veel verduidelijken.
Je hebt het over windscheuren, maar die komen vrijwel nooit voor in zwaarden. Wel hartscheuren, vooral als er (semi-)kwartiers hout is gebruikt, slechte naden en breuken.
Zijn er veel zwarte plekken in het hout?
Verder schrijf je "waar rot zat". Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Zonder verdere informatie kan ik niets adviseren, maar tussen de regels door lees ik dat het oude zwaarden zijn met ijzeren/stalen bevestigingsmaterialen en wellicht slechte naden. Is dat ook zo?
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Photo 
Het wordt me maar niet duidelijk hoe de foto's toe te voegen. Iemand een suggestie? Zou toch niet niet te moeilijk kunnen zijn Dodgy
Antwoord
Ik denk dat mijn foto's te groot zijn. Zal ze verkleinen
Antwoord

Antwoord

Antwoord
Beste overwinnaar van winden en zeeën,
ik zal er kort over zijn: je zwaarden zitten in hun terminale fase. Ze hebben erg geleden onder ijzeren bevestigingsmaterialen, falende lijmnaden en harde, afsluitende lak.
Begin te denken aan nieuwe zwaarden, en rek het leven van de oude met elk middel dat je goeddunkt.
Ze hebben een mooi leven gehad.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Ik heb mijn vorige grundel zwaarden destijds laten reparen door de "zwaardendokter" in Amsterdam. Hij heeft er nieuwe delen ingelijmd en dan kunnen ze nog een tijdje mee. Je kunt het ook zelf (ik weet niet hoe handig je bent)
Antwoord
(22-02-2025, 9:07)Bebop62 schreef: Ik heb mijn vorige grundel zwaarden destijds laten reparen door de "zwaardendokter" in Amsterdam. Hij heeft er nieuwe delen ingelijmd en dan kunnen ze nog een tijdje mee. Je kunt het ook zelf (ik weet niet hoe handig je bent)

Wil je dat écht?
Het wordt nooit de constructieve sterkte die het ooit had. Ik vind het zéér armoedig staan, scharrig gewoon.
Ik kan me voorstellen dat er krimp en rek problemen zouden kunnen ontstaan.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
(22-02-2025, 11:00)Calidris schreef:
(22-02-2025, 9:07)Bebop62 schreef: Ik heb mijn vorige grundel zwaarden destijds laten reparen door de "zwaardendokter" in Amsterdam. Hij heeft er nieuwe delen ingelijmd en dan kunnen ze nog een tijdje mee. Je kunt het ook zelf (ik weet niet hoe handig je bent)

Wil je dat écht?
Het wordt nooit de constructieve sterkte die het ooit had. Ik vind het zéér armoedig staan, scharrig gewoon.
Ik kan me voorstellen dat er krimp en rek problemen zouden kunnen ontstaan.

Natuurlijk kun je oplappen met wat nieuwe delen er inzetten. Alles kan.
Het resultaat zal inderdaad scharrig zijn, en de prijs minstens even hoog als die van een stel mooie nieuwe zwaarden.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Berhout-2 zeer bedankt voor het loslaten van jouw expertise op onze zwaarden. Ik ben bang dat je gelijk hebt, alles wat er aan te doen is is een beetje oplappen. En dat is wat we (ik in dit geval) gaan doen. Ze zullen een twee drie niet breken, daar zijn ze net te goed voor. Het roer is in dezelfde toestand en stond al eerder op de nominatie om vervangen te worden. Een paar jaar geleden heeft iemand met verstand van zaken geoordeeld dat het nog een paar jaar mee kon...
Heeft iemand een idee van de kosten voor twee nw zwaarden plus een roer? Ik verwacht geen offerte maar een redelijke schatting.

Iedereen die heeft gereageerd van harte bedankt.
Mijn plan is de gaten en scheuren op te vullen met stopverf en schuursel, na ze met olie van de Cokerije te hebben verzadigd. Daarna met met dezelfde olie impregneren en met olievernis de lagen opbouwen. Zo hen ik thuis de eiken dorpels ook behandeld en dat ziet er fraai uit.

Met angst en beven zie ik uit naar de schatting(en) van de kosten.
Antwoord
(22-02-2025, 20:24)GSJ schreef: Heeft iemand een idee van de kosten voor twee nw zwaarden plus een roer? Ik verwacht geen offerte maar een redelijke schatting.
..............................
Met angst en beven zie ik uit naar de schatting(en) van de kosten.

Hoe groot en hoe dik?
En moet er nieuw beslag opkomen of is het bestaande nog bruikbaar?
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Excuus Berghout voor de late reactie, ik was vnl bezig in de schuur.
De zwaarden zijn 3,10 m lang en 67 cm op z'n breedst. De dikte is 6,7 mm en op de kop 11 cm.
Het beslag is nog goed en zit nog goed in de zink.
Antwoord
De prijzen bij verschillende bedrijven kunnen flink variëren, en er is geen direct verband tussen de kwaliteit en de prijs.
Als ik zulke zwaardjes zou maken, zouden ze rond de 1600 euro per stuk kosten (plus 21% BTW).
Maar ik heb er geen tijd voor.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)