25-02-2025, 0:37
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-02-2025, 12:20 door Jollenbaas.)
Hij zal druk zijn maar ik ben benieuwd hoe het nu gaat met Wim en de Poon?
Hoe is het nu met de Poon?
|
25-02-2025, 0:37
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-02-2025, 12:20 door Jollenbaas.)
Hij zal druk zijn maar ik ben benieuwd hoe het nu gaat met Wim en de Poon?
26-02-2025, 0:00
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-02-2025, 0:28 door Berghout-2.)
Jeetje, nou moet ik verantwoording afleggen
![]() Maar je hebt wel gelijk, ik heb al veel te lang niks meer geschreven over het project. Ik zal het heel kort samenvatten. We zitten in de afwerkfase. Tot nu toe zijn er 172 spanten vervangen en 20 (na opknappen) teruggeplaatst. De kiel en stevens (+knoop, doodhout en scheg) zijn nieuw, evenals het hele vlak, de hele huid, de berghouten inclusief slemphouten, het hele dubbele boeisel, de zwaardklampen en alle andere frutsels aan de romp zoals aanvaringsklampen en schildpadblokken. Alleen de vier stuitjes kon ik nog herstellen en terugplaatsen. Ook het middenzaadhout en de dekwegeringen zijn nieuw gemaakt. Het massief teakhouten voordek is gereviseerd, waarbij alle naden zijn opgefreesd en gekit. De dekbalken eronder zijn grotendeels vervangen, evenals de raveling van de mastuitwip. Alle verbindingen zijn met zwaluwstaarten verbonden (wat eigenlijk helemaal niet kan als het dek er nog opligt, maar toch hebben we het voor mekaar gekregen). De eiken lijfhouten zijn nieuw gemaakt, natuurlijk met droge naden. Ook de waterlijst is nieuw. De teakhouten gangboorden waren te slecht, dus die zijn vervangen door nieuw massief teak (waarvan ik de verantwoorde herkomst gecontroleerd heb), op nieuwe spanten. Het teakhouten achterdekje is net zo behandeld als het voordek. De gehele kajuitopbouw is nieuw gemaakt, want te rot. Enkele dakspanten konden na reparatie herbruikt worden, maar nu wel met zwaluwstaarten. De teakhouten zelflozende kuipvloer is in zijn geheel verwijderd, totaal gereviseerd en voorzien van nieuwe lijfhouten met droge naden, en weer teruggeplaatst. In de kuip zijn alle banken en kastjes nieuw gemaakt, evenals de schotten van kajuit en achteronder. De vier klauwbolders zijn nieuw gemaakt, nu wèl onderdeks doorlopend want de oude zaten nauwelijks vast aan het schip. Het braadspil is gereviseerd, de kern van pitch pine was nog in zeer goede staat. De vier dolfijnen op de uiteinden van de boeisels zijn nieuw, maar ze moeten nog verguld worden. De twee opengesperde leeuwenmuilen die om de patrijspoortjes in de kont zitten, zijn ook nieuw gemaakt. De oude waren te rot. De beretanden (weelderige leeuwen met wapenschilden) zijn hersteld. De koekkoek op het kajuitdak is nieuw gemaakt, hoewel we 2 plankjes van de bak nog konden herstellen. Natuurlijk met zwaluwstaarten en echte pen-gatverbindingen. De drie luiken die op de uitwip liggen, zijn ook nieuw. Identiek aan de oude, maar met verbeterde waterdichtheid. Er staat een nieuwe mastkoker op een nieuw kolsum in een nieuw zeilwerk. De knecht konden we herstellen. Het houtsnijwerk op de achterkant van de kajuit is hersteld. De ramen, ingangsdeuren en ingangsvloerluik zijn nieuw gemaakt, met extra aandacht voor de waterdichtheid. Het wulpse helmhout is grondig gerestaureerd met respect voor het snijwerk. De mast, het roer en de zwaarden zijn ook nieuw gemaakt. Het beslag ervoor ga ik volgende week in Friesland maken. De giek, gaffel en de kluiverboom moeten nog, die zijn ook verrot. Alle verbindingen bij de berghouten, de dekken, de banken, de opbouwen enz. zijn met droge naden gemaakt. Dat is veel werk, want allemaal met de hand gevormd met dubbele rondingen. Alle naden aan de bovenkant van het schip zijn/worden gekit, want ik wil er zeker van zijn dat die niet lekken. Alle naden in de romp worden gebreeuwd, van beneden tot de waterlijn met werk (= geteerd hennep) en bitumen, daarboven met katoen en stopverf. O ja, met een bouwlaser heb ik vorige week de waterlijn erop gezet. En de gehele binnenkant is vorige week grondig schoongemaakt en in de lijnolie plus pieterolie gesopt (dank je wel, Justus en Maik). Ik ben nu bijna drie jaar bezig, de eerste tijd alleen, maar sinds oktober ’23 wordt ik bijgestaan door de Vlaamse Gregory. Tot nu toe hebben we ongeveer 50 kubieke meter eikenhout verwerkt en een stammetje lariks van 3,5 kuub voor de mast. Naar schatting 5- tot 6000 schroeven, veel ringen, 25 meter draadstang M10-12-16-20-24 met bijbehorende moeren en ringen, ruim 200 lange slotbouten M12 (alles roestvast staal), heel veel bitumenkit, diverse soorten lijm, butyleenkit, sikakit + primer, tape in diverse soorten, lijnolie, honderden schuur- en fiberschijven, veel decoupeerzaagjes en schaafmessen enz. enz.. Er staat een baal breeuwwerk en een grote doos breeuwkatoen klaar. Er zijn drie machines gesneuveld. Een accuboormachientje zag er opeens heel raar uit nadat ik over hem heen reed met de heftruck, een grote handcirkelzaag rookte zó hard dat ik dacht dat er een nieuwe paus was gekozen. Compleet uitgefikt. En een nieuwe Festool decoupeerzaag was binnen twee weken kompleet uit elkaar gerammeld, een prutsding en duidelijk niet bestand tegen echt werk. De daarna aangeschafte Mafell douwt gewoon door, zonder mopperen en spatzuiver. Wat moet er nog gebeuren? Allerlei kleine afwerkdingen; 12 deurtjes afhangen; al het stalen beslag voor masttop, mastvoet, giek, gaffel, kluiverboom, roer, zwaarden, helmhout, braadspil, voorsteven, zwaardophangingen, wantputtingen, botteloef, kluiverstoel, overlopen van fok en grootzeil moet nieuw gemaakt worden; de voortstuwing moet geïnstalleerd worden en het gat voor de schroefaskoker moet geboord. Verder het breeuwen, conserveren, alles monteren, hier en daar een schuurpapiertje overheen trekken. En op allerlei plekken (spuigaten, bolders enz.) koperplaat aanbrengen. Twee maandjes???? Ik doe de binnenbetimmering niet meer, om allerlei redenen. Waarschijnlijk wil Gregory dat wel doen. Dit was dus de korte samenvatting ![]() Enkele recente fotootjes. Na rechter muisklik, openen in nieuw tabblad, zie je de héle foto De mast in productie. Achter mij staat het nieuwe roer De nieuwe zwaarden met daarop het gereviseerde helmhout. Er achter het oude roer en de oude zwaarden Een beretand op een stuitje met daarachter een slemphout (lekker hè, dat jargon) Het interieur goudglanzend in de lijnolie. De zwarte spanten zijn nog oud. Het kajuitschot in aanbouw Genoeg is meer dan veel
26-02-2025, 8:55
Fantastisch om te lezen Wim/Berghout-2
Wat een werk en toewijding om dit 3 jaar vol te houden. Zowel voor de inspanning als het overzicht houden en het plannen. Je bent een gigantisch project aan het doen (grotendeels) in je eentje naar mijn inschatting. Maar het resultaat ziet er geweldig uit. Echt vakmanschap met inderdaad geweldig vakjargon. En hopelijk gaat dit bijzondere aparte schip met jouw toegevoegde vakmanschap nu een betere toekomst tegemoet. 9m Huitema Aphrodite
26-02-2025, 9:16
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-02-2025, 14:08 door Jollenbaas.)
Hoi Wim,
Dank je wel! Haha zo erg is het niet maar het was al een poos stil over de Poon vandaar. Tjonge, tjonge wat prachtig en bijzonder om te zien, vakwerk!! Je bent nog wel een half jaartje ofzo bezig denk ik. Ook het afwerken kost veel tijd. Groet, Robert
26-02-2025, 10:21
Magnifiek!
26-02-2025, 10:24
Wat leuk is, de artikelserie in de Spiegel de Zeilvaart van afgelopen winter heeft veel reacties opgeleverd.
Zo hebben onafhankelijk van elkaar twee kleinzonen van de opdrachtgever uit 1914 contact gezocht, en afgelopen weekend kwam een man langs, die de zoon is van de koper in 1947. Hij had een stapel oude documentatie bij zich, waaronder een verhuurfolder uit die tijd, foto's en een Waterkampioen uit 1984 met een uitgebreid verslag van een woeste zeiltocht van Enkhuizen naar Lemmer. Genoeg is meer dan veel
26-02-2025, 10:39
Wat een vakmanschap!
Prachtig resultaat. Ik was al onder de indruk van je toewijding bij het reageren op andere topics. Maar hier zie je toch ook weer echte liefde voor een ambacht.
26-02-2025, 10:55
Het is fantastisch, niet te bevatten, m'n mond valt open.
Maak niet steeds dezelfde fout, er is keus genoeg
26-02-2025, 19:38
Genoeg is meer dan veel
(26-02-2025, 0:00)Berghout-2 schreef: ... Het interieur goudglanzend in de lijnolie. De zwarte spanten zijn nog oud... De ziel is nog aanwezig, een beetje een zwarte ziel mss? ![]() Overigens, wat jij daar in een paar zinnen schetst en een paar prachtige foto's laat zien. Wat een werk en vakmanschap, GEWELDIG!
26-02-2025, 23:08
Dank voor de bijval.
Ik doe er nog wat plaatjes bij. Ook hier: om de hele foto te zien, doe rechtsklik en open in nieuw tabblad. Van Roelof van der Werff gekregen: een foto van de grote restauratie in 1978 in Workum. Alles wat toen vervangen is, is nu weer vervangen. De lekker ronde kont, met gapende leeuwekop rond het patrijspoortje, en Gregory bovenop Het hele scheepje van bakboord-voor Voordek, met nieuwe uitwipluiken, braadspil, dolfijn en veel stof Het wulpse helmhout, met vooraan een bundel slakken Genoeg is meer dan veel
27-02-2025, 13:47
Toveren met hout!!
Wat een Kunstwerk! Alle lof!!!
28-02-2025, 8:49
Prachtig om te zien!
Echt een baas in hout ![]() |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|