Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mast aanpassen
Mijn mast is ooit aangepast aan de mastvoet omdat deze breder is.
Maar er onder is het net aan niet goed gegaan.
Nu valt het mee en is het zachte maar millimeters dik en te verwijderen,
Maar hoe zal ik het nu doen?
Weer iets er op lijmen of op vullen met losse platen sb+bb of misschien keggen?
[Afbeelding: c9873fcfe65ab8a2d1948ba8afb3fafc.jpg]
[Afbeelding: 54ca0566e50c1a1a442cfce727deef6d.jpg]
[Afbeelding: ffa86f0033aa979afcde0b6c5e5d4e5a.jpg]
[Afbeelding: dbc9e44b9c1ad03e4df7fe33db72a757.jpg]
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Ik zou kiezen voor het aanpassen van de mastkoker.
Dus de mast afwerken zoals-ie bedoeld was, en een paar plankjes in de koker lijmen/kitten.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
De mastkoker is van staal en netjes gelakt,
Zoud aan weerszijden een kunststof plaat los er tussen dan wat zijn?
Kan ik er achter controleren of er geen roest komt.
Ik kan ze wel zo pas maken dat ze op hun plek blijven zonder dat ze mee draaien als de mast gestreken wordt.
[Afbeelding: bd3db73cb900ab98963b16294541df84.jpg]
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Ja, dat kan. (ik denk in hout, dus dat plastic was niet in mij opgekomen ;-) )
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Ik dacht aan witte kunststof platen,
Dan glijd het lekker en valt het niet op.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Ik zou het opvullen met trespa over de volle lengte en idd los van de mast en mastvoet houden.
Antwoord
Voor dat soort dingen gebruik ik HDPE, in vele diktes en in wit verkrijgbaar.
Antwoord
Ik dacht ook aan hdpe.
Vooral omdat het helemaal wit is en niet donker van binnen zoals trespa.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Hoe zou ik die open getrokken gleuf het beste kunnen opvullen? (Te zien op foto 1 en 2.
- met het losgekomen stuk terug zetten
- met een nieuw stuk en uitfrezen
- stopverf met zaagsel
- niets aan doen, zit toch tussen de mastvoet in
- iets anders
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Als het lukt, is het natuurlijk het mooiste om het losse stuk terug te lijmen.
Dat kan wel met bruislijm. Wel helemaal insmeren, niet zoals op die oude opgeplakte hout gedaan is met hier en daar een kringel kit.
Gebruik voor het lijmen een recht balkje, beplakt met tape, tussen de lijmklemmen en het hout, om het mooi gelijkmatig aan te persen.
O ja, als je toch bezig bent, vervang meteen dat kleine latje op de achterkant. Dat ziet er wat scharrig uit.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Doe ik.
Dat latje wilde ik ook al vervangen om het variabel te maken en de mast meer te kunnen trimmen.
Dus achter de mast komen variabel plankjes. In de vakantie geen om niet te loefgierig te zijn zonder kluiver.
En wedstrijdjes met om de kluiver te corrigeren.
(En ja ik verstel mijn zwaarden daar natuurlijk ook op.)

Ook wil ik een plank onder de mast gaan maken zodat de mast niet op de bout maar op het dek staat.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(02-03-2025, 19:04)Eddy K schreef: Ook wil ik een plank onder de mast gaan maken zodat de mast niet op de bout maar op het dek staat.

Heel verstandig.
Maar hoe combineer je dat met een verstelbare maststand?
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Dat is een goede vraag en ik denk het wel te kunnen oplossen met opvullen achter de mast-ondersteunings-blok
Ik zal er foto’s van maken als ik er uit ben.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(02-03-2025, 19:04)Eddy K schreef: Ook wil ik een plank onder de mast gaan maken zodat de mast niet op de bout maar op het dek staat.

Dat gaf bij mij veel ruimte om vocht capillair vast te houden. Het gevolg was een kuis rotte mastvoet en het staal flink ingekankerd onder dat blok.
Dan maar op de mastbout steunen. lekker luchten.

Leuk bedacht, maar ik bedank.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Onderkant mastvoet goed vet houden, liefst met kopervet = schimmeldodend. Dan kan je er gerust een keg onder slaan, zonder die capillaire werking. Onze (doorgestoken) masten staan met de voet 5 cm ingelaten in een houten mastspoor. Het is daar niet bepaald gortdroog. Maar met kopervet erop blijft het kopshout gaaf.
Maak niet steeds dezelfde fout, er is keus genoeg
Antwoord
Psies. Vet houden!
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Interessante tip, kopervet. Ga ik ook proberen, het is sowieso al aan boord.
Antwoord
[Afbeelding: d82d3daa2459a2c55d2b2d3cadeed8a0.jpg]

[Afbeelding: 36633dbbfdb59c6386e76f89d9225032.jpg]
[Afbeelding: 707fc558ecffd603620b196d0189d5f9.jpg]
Nu nog schuren en lakken

Waar het beslag voor de sprenkler zit ga ik eerst met gekookte lijnolie aan de gang na dat ik de oude lijm heb weggehaald natuurlijk.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(03-03-2025, 9:55)Berghout-2 schreef:

Heel verstandig.
Maar hoe combineer je dat met een verstelbare maststand?

Ik hoorde een mastenmaaker vertellen dat hij een beugel maakt aan weerszijden van het boutgat onder de mastvoet langs. Zo rust het gewicht van de hele mast op de scharnierpen, voorkom je uitlubberen van het gat in het hout, vermijd je een bus in het hout want dat in een rot-puntje, en staat de mastvoet vrij van dek. Ik laat mijn nieuwe mast op die manier maken....
Antwoord
(14-03-2025, 12:25)D'rAak schreef: Ik hoorde een mastenmaaker vertellen dat hij een beugel maakt aan weerszijden van het boutgat onder de mastvoet langs...

Als dat goed wordt gedaan is dat een prima manier.

Onder goed versta ik:
-voldoende staaldikte, vooral rond de bout, voor stabiliteit en om insnijden te voorkomen;
-bij voorkeur roestvast staal, of anders gegalvaniseerd, anders krijg je er geheid roest onder;
-een goed passende gleuf gefreesd;
-een gesloten laag kit of bitumen tussen hout en staal, dus niet een paar strepen of dotten;
-gefixeerd met dikke platverzonken roestvaste schroeven (NOOIT spaanplaatschroeven!!!! ook geen dynaplus);
-en vooral: heel nauwkeurig opgemeten. Denk eraan, de mastbout zit vrijwel nooit zuiver haaks in de mast, hoe de mastkokermaker ook zijn/haar best gedaan heeft.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)